Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Sparkelspørsmål til de oppussingskyndige

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-01-16, 10:27   #1
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sparkelspørsmål til de oppussingskyndige

Jeg har hull i betongtaket som skal sparkles og males. Innkjøp var outsourca til svigerfar, som kom tilbake med en tube med sparkel for treverk og et boks sperregrunn. Kan jeg i det hele tatt bruke dette, eller må jeg ut og fikse sjæl?

(Jeg har en åpen tube lettsparkel til betong liggende, men den har ligget i fem år. Kan den brukes?)

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-16, 12:40   #2
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sparkelspørsmål til de oppussingskyndige

Den som er åpnet kan godt brukes om den ikke er tørr.
Ellers ville jeg vel tatt en tur i butikken og forsikret meg om at jeg fikk riktig sparkel.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-16, 13:25   #3
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sparkelspørsmål til de oppussingskyndige

Du ser om den gamle kan brukes eller ikke når du åpner den.

Og så ville jeg ringt butikken eller mailet jotun angående sparkeltype.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-16, 13:30   #4
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sparkelspørsmål til de oppussingskyndige

Det har mye å si hvor tjukt du skal sparkle. Er det et dypt hull, så tar det lengre tid før sparkel i dypet av hullet tørker/herder.

Kjemisk tror jeg det er en del forskjell på sparkel for tre og betong. Det er også forskjeller på sparkel for tynne lag/finish og hull/skader med litt mer dybde. Det kan være for lite hold i sparkel for tynne lag sånn at det kan sprekke opp igjen eller ramle ned. Det kan også være dårlig heft mot betong hvis den er beregnet på underlag av tre.

Den gamle sparkelen som er åpnet kan kanskje brukes, mulig at den kan tynnes ørlite med vann i en plastkopp hvis du får den ut av tuben. Du kan prøve deg fram, spesielt hvis dette skal gjøres i et område der det ikke er veldig farlig og der du kan finsparkle over etterpå. Jeg hadde prøvd meg, i alle fall.

På hull i loddrette vegger kan jeg anbefale Husrep. Det kan du tette svære høl med. Men jeg vet ikke om det funker i tak/himling, aldri prøvd.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-16, 13:36   #5
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.267
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sparkelspørsmål til de oppussingskyndige

Siden jeg gjetter at sparkelen tørker og ikke herder, slutter jeg meg til de andre vedrørende bruk av gammel sparkel.

I forhold til svigefars eskapader: er hullet veldig lite - samma det. Er hullet av en viss størrelse - kjøp en grovere sparkel. Betongsparkel er grov, tre veldig fin og gips et sted i mellom. Prøver du å sparkle store hull med finkornet sparkel vil du få masse svinnriss og må holde på å sparkle over igjen og igjen.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-16, 13:46   #6
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sparkelspørsmål til de oppussingskyndige

Takk for råd! Den gamle sparkelen så helt fin ut, så jeg brukte den. Virka som det gikk greit. Det er definitivt i et område hvor det ikke er så farlig.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-16, 13:50   #7
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sparkelspørsmål til de oppussingskyndige

Opprinnelig lagt inn av Sol, her.

Siden jeg gjetter at sparkelen tørker og ikke herder, slutter jeg meg til de andre vedrørende bruk av gammel sparkel.

I forhold til svigefars eskapader: er hullet veldig lite - samma det. Er hullet av en viss størrelse - kjøp en grovere sparkel. Betongsparkel er grov, tre veldig fin og gips et sted i mellom. Prøver du å sparkle store hull med finkornet sparkel vil du få masse svinnriss og må holde på å sparkle over igjen og igjen.

En bedre forklaring enn min.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no