Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

8. mars

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du vært utsatt for diskriminering på grunnlag av kjønn?
Ja, har gått glipp av stilling/forfremmelse 9 10,98%
Ja, i forbindelse med lønn 19 23,17%
Ja, har fått dårligere arbeidsoppgaver 11 13,41%
Ja, har møtt kjønnsbaserte hersketeknikker 37 45,12%
Ja, i møte med det offentlige 5 6,10%
Ja, andre former (spesifiser evt. i tråden) 8 9,76%
Jeg har mistanke om diskriminering, men er ikke sikker 1 1,22%
Nei 27 32,93%
Seksuell trakassering 9 10,98%
Vet ikke eller vil bare se svaret 3 3,66%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 82. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-07, 22:43   #61
mammami
Så stor, den lille lykken
 
mammami sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Innlegg: 827
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 8. mars

Uff, ja, til stadighet gjennom mannlige hersketeknikker, og ved hvert eneste lønnsoppgjør.

Men da jeg nesten ble forbigått av en yngre mann med mindre erfaring og dårligere kompetanse ved en intern rekruttering - da satte jeg hovedtillitsvalgt på saken
Og da ordnet det seg.

__________________
m a m m a m i
Når du virkelig ønsker deg noe, vil hele universet arbeide for at ønsket ditt skal bli oppfylt. (Cuelho, Alkymisten)
mammami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-07, 23:13   #62
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: 8. mars

Ja det har jeg mange ganger. Både i jobb og studiesammenheng.

Husker godt en gang jeg jobbet med fakturaer. Kranglet med en kunde som hadde fått inkassovarsel.
"Men jenta mi da.. Jeg er jo ikke fornøyd med produktet, da vil jeg jo ikke betale."
Han holdt på å le seg skakk da jeg svarte at "men lillegutt, da må du reklamere, ikke unngå og betale." Han ba instendig om unnskyldning og påsto at han ikke mente noe med det.
Snøft! Unnskyldning ikke godtatt!

I studiesammenheng har jeg rett og slett blitt klappet på hodet, og flørtet med når jeg tok opp ting på styremøter i studieforeningen. Jeg var økonomiansvarlig, men ifølge internansvarlig (fest og morroansvarlig) skulle jeg ikke bry hodet mitt med sånt.

Jeg leser med overraskelse at mange ikke har erfart kjønnsdiskriminering. Jeg trodde oppriktig at alle jenter hadde det på en eller annen måte.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 20:33   #63
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: 8. mars

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Nei, men jeg mente kjønnsbaserte hersketeknikker, og det tror jeg de aller fleste som svarte på undersøkelsen skjønte utmerket godt. Du også, tipper jeg.

Jeg skjønte det ikke.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 20:35   #64
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 8. mars

Opprinnelig lagt inn av Nova, her.

Jeg skjønte det ikke.

Var det fordi du ikke leste spørsmålet i overskriften ("Har du vært utsatt for diskriminering på grunnlag av kjønn?"), eller fordi du ikke trodde spørsmålet gjaldt for akkurat det alternativet?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 23:20   #65
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 8. mars

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Var det fordi du ikke leste spørsmålet i overskriften ("Har du vært utsatt for diskriminering på grunnlag av kjønn?"), eller fordi du ikke trodde spørsmålet gjaldt for akkurat det alternativet?

Jeg tror at grunnen til at både bl.a. jeg og Nova misforstod var at det var utydelig om det dreide seg om at det gikk på mann MOT kvinne- hersketeknikker eller generellt hersketeknikker fordi man er kvinne, altså hersketeknikker fra enten mann eller kvinne. Det er jo ikke kjønnsdiskriminering dersom en kvinne begår kvinnediskriminering mot en annen kvinne, mener jeg, da mener jeg at det f.eks. kan kalles herskteknikk, men som ikke går på kjønn.

Jeg har selv vært borti mellomledere som bruker stygge hersketeknikker mot kvinnelige kollegaer for å vise seg fordi de er kvinne, og for helt bevisst få den kvinnelige kollegaen til å føle seg mindreverdig og underordnet, og dermed ønsker å ville heve seg overfor andre kvinner. De samme mellomlederne brukte stygge hersketeknikker overfor mannlige kollegaer fordi de ville sette eksempel overfor menn, slik at de mannlige skulle føle seg mindreverdig og underordnet, fordi de ville vise seg overfor mannlige kolleger, heve seg over dem fordi de var kvinne OG leder, og omtrent ville fortelle "at selv om du er mann så skal du ikke komme her og kommer her - Jeg er sjefen". Altså mer eller mindre samme type hersketeknikk overfor begge kjønn. Det kan ikke kalles diskriminering pga. kjønn men generell hersketeknikk mot alle.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 23:26   #66
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 8. mars

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Det er jo ikke kjønnsdiskriminering dersom en kvinne begår kvinnediskriminering mot en annen kvinne, mener jeg, da mener jeg at det f.eks. kan kalles herskteknikk, men som ikke går på kjønn.

Mener du at en kvinne ikke kan "kvinnediskriminere" andre kvinner? Da er jeg i så fall uenig. Forskjellsbehandling på grunn av kjønn er kjønnsdiskriminering uavhengig av hvem som bedriver det.

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Altså mer eller mindre samme type hersketeknikk overfor begge kjønn. Det kan ikke kalles diskriminering pga. kjønn men generell hersketeknikk mot alle.

Ja, det blir mer å bruke de mulighetene som finnes (sparke i alle retninger, liksom) - bruke kvinneligheten mot kvinnene og mannligheten mot mennene. En slags gråsone vil jeg likevel kalle det; om det er faktisk kjønnsdiskriminering eller bare generell dårlig behandling er vel ikke helt enkelt å definere i alle slike tilfeller.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-07, 00:17   #67
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 8. mars

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Mener du at en kvinne ikke kan "kvinnediskriminere" andre kvinner? Da er jeg i så fall uenig. Forskjellsbehandling på grunn av kjønn er kjønnsdiskriminering uavhengig av hvem som bedriver det.

Jeg synes det blir feil å kalle det kvinnediskriminering når andre kvinner diskriminerer kvinner ja. Vil gjerne bruke et annet ord på den type diskriminering, men vet ikke hva jeg vil kalle det. Nettopp fordi den erfaring jeg sitter med på det området, er at disse kvinnene som diskriminerer andre kvinner OGSÅ diskriminerer menn.



Opprinnelig lagt inn av Skilpadda

Ja, det blir mer å bruke de mulighetene som finnes (sparke i alle retninger, liksom) - bruke kvinneligheten mot kvinnene og mannligheten mot mennene. En slags gråsone vil jeg likevel kalle det; om det er faktisk kjønnsdiskriminering eller bare generell dårlig behandling er vel ikke helt enkelt å definere i alle slike tilfeller.

Nei, akkurat. Dårlig behandling, motarbeidelse, ufine metoder osv.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-07, 07:45   #68
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 8. mars

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg synes det blir feil å kalle det kvinnediskriminering når andre kvinner diskriminerer kvinner ja. Vil gjerne bruke et annet ord på den type diskriminering, men vet ikke hva jeg vil kalle det. Nettopp fordi den erfaring jeg sitter med på det området, er at disse kvinnene som diskriminerer andre kvinner OGSÅ diskriminerer menn.

Dersom en kvinnelig sjef skjeller ut en ansatt som er blitt gravid og sier at hun, sjefen, er skuffet, så er ikke det kvinnediskriminering?

Kvinnediskriminering er diskriminering på bakgrunn av kjønn, ikke ut fra om det er menn eller kvinner som diskrimineres. Menn blir sjelden eller aldri diskirimimnert. De kan bli behandlet dårlig, men det er sjelden FORDI de er menn. Kvinner blir oftere behandlet dårlig fordi de er kvinner.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-07, 08:36   #69
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 8. mars

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Ja, i tillegg til at stillingsvernet for faste universitetsansatte er så sterkt at det ikke lar seg gjøre å sparke selv folk som er totalt udugelige både som forskere og som forelesere, da. De må vel omtrent mishandle eller voldta en student i full offentlighet for at det skal skje, tror jeg.


Ekstremt sterkt! Jeg har jobbet for en professor som gjør akkurat som hun vil. Hun baksnakker, holder tilbake informasjon, manipulerer og behandler rett og slett sine stipendiater på en ufyselig måte. Dette vet nå alle rundt henne, men hun sitter fordømt godt.

Hun diskriminerte meg første gangen jeg var gravid. Hun tok fra meg de spennende oppgavene jeg hadde, og gikk konsekvent til andre og diskuterte ting som strengt tatt var mine oppgaver. Så jeg vil si jeg har blitt diskriminert på bakgrunn av kjønn, av en annen kvinne.

Nå jobber jeg et annet sted, og er jeg gravid igjen, og det er også kona til min mannlige kollega. Vi har jobbet her akkurat like lenge, deler et prosjekt og har termin med litt over en mnd mellomrom. Jeg har ikke opplevd noe som helst forskjellsbehandling av oss, og det gleder meg. Derimot er jeg veldig spent på hvordan bildet ser ut når jeg kommer tilbake fra permisjon.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no