Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Lettlest og spennende på tysk?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-12-10, 18:26   #1
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Lettlest og spennende på tysk?

Jeg har en gang i verden hatt ganske mange timer i tysk. To år på ungdomsskolen og to år på vgs for å være presis. Dessverre husker jeg pinlig lite av språket, og det kunne jeg tenke meg å gjøre noe med. Jeg innbiller meg at det å lese bøker på språket vil hjelpe godt, sånn at jeg får et litt større ordforråd å praktiskere med neste gang vi er i Tyskland.

Kan noen anbefale lettleste bøker med relativt enkelt språk, sånn at jeg har et sted å starte? Jeg bruker gjerne ordbok når jeg leser, men det blir traurig om jeg må slå opp alle ordene.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 18:39   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lettlest og spennende på tysk?

Både Poden og jeg har kost oss med novellesamlingen Kindergeschichten av Peter Bichsel – det er en "voksen" novellesamling, men både enkel og morsom nok til at barn setter pris på den. Novellene er korte, humoren underfundig og språket er veldig enkelt uten å være "dumt". Jeg har hørt at flere av novellesamlingene hans er bra, men har foreløbig bare lest denne ene.

Ellers har jeg lest en del tyske barnebøker for Poden, og generelt er jo barnebøker er en flott måte å øve opp et fremmedspråk på. Cornelia Funke er en verdenskjent forfatter av fantasy for barn og unge, og har skrevet for mange ulike aldersgrupper. Tintenherz-trilogien er vel den mest kjente; Poden og jeg har lest serien om Gespensterjäger, som er for noe yngre barn, og den er både morsom og fengende. Hun har også skrevet kortere og enklere bøker, som for eksempel Kleiner Werwolf og Kein Kex für Kobolde.

Alle disse får man på amazon.de.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 18:41   #3
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lettlest og spennende på tysk?

Takk, det var akkurat sånne tips jeg ønsket meg

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 18:49   #4
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lettlest og spennende på tysk?

Beim Nächsten Mann Wird Alles Anders

En slags tysk Birdget Jones. Underholdende og lettlest. Ikke akkurat høyverdig litteratur, men fin hvis man vil friske opp tysken.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 18:51   #5
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lettlest og spennende på tysk?

Da jeg skulle flytte til tyskland for en halv mannsalder siden, og senere til frankrike, fantes det en serie lettlestbøker, på begge språkene, som jeg leste gjennom - på forskjellige nivåer avhengig av hvor stort vokabular man hadde. Også voksenlitteratur, og kjente bøker. (og på engelsk mener jeg å huske)
Lurer på om de finnes enda?

...easy reader elns?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 19:47   #6
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lettlest og spennende på tysk?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Da jeg skulle flytte til tyskland for en halv mannsalder siden, og senere til frankrike, fantes det en serie lettlestbøker, på begge språkene, som jeg leste gjennom - på forskjellige nivåer avhengig av hvor stort vokabular man hadde. Også voksenlitteratur, og kjente bøker. (og på engelsk mener jeg å huske)
Lurer på om de finnes enda?

...easy reader elns?


Ser sånn ut, takk for tipset

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 19:48   #7
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lettlest og spennende på tysk?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Beim Nächsten Mann Wird Alles Anders

En slags tysk Birdget Jones. Underholdende og lettlest. Ikke akkurat høyverdig litteratur, men fin hvis man vil friske opp tysken.


Noen ganger er det akkurat sånn litteratur man trenger for å komme i gang med lesingen

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no