Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Lær meg om tisper

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-12, 16:34   #1
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.641
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lær meg om tisper

Jeg har bare hatt hanhund tidligere, men på fredag kommer en nydelig liten tispe til oss.
Hva må jeg vite? Jeg har null peiling på løpetid, bortsett fra at de har det 2 ganger i året.
Hvis noen også har råd om hva jeg bør ha i hus før hunden kommer er det bare å komme med tips.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 17:42   #2
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg om tisper

De kan være renslige, eller veldig grisete. Noen godtar ikke bind...

Jeg har en liten tispe og hun merker vi nesten ikke at hun blør, hun vasker opp hver en dråpe etter seg, men selvsagt tørker vi over gulvet oftere i denne perioden.

Fra første dag i blødningsperioden er det ca 10-12 dager til de kan stille seg for hannhunder. Da er det greit å holde de unna hannhunder.

Ellers så vil jeg tipse om å ha mye kontakt med andre hunder, da får du en tålmodig hund, som ikke er bisk mot andre hunder. Mi er godt sosialisert og leker med nesten alle hunder hun treffer. Det er godt å ha det sånn. Jeg har møtt tisper som hater andre tisper.

Håper dette var litt opplysende.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 17:47   #3
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg om tisper

Pass på å få med noe for fra oppdretter, og gjerne kjøp samme for, men dette er ikke nødvendig. Det er greit å blande i starten og du skal ha et annet for.

En bit av et teppe som valpene og mor har brukt kan være greit sånn at hun får noe som lukter trygghet.

Leker i alle varianter. Valper biter i alt, og da er det veldig greit å ha biteleker sånn at man kan avlede bitingen dit. Tauleker er flott.

Skal dere ha bur hjemme og i bil? Pass på at buret er stort nok, men ikke for stort til bilen. Der skal den ha nok plass til å reise seg og ligge godt, for stor plass er ikke trafikksikkert. Hundeseng til stua?

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 17:47   #4
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.645
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg om tisper

Nja, at de har løpetid to anger i året er vel muligens sant for noen, jeg mener å ha lest to til fire?

Vår har ustabil syklus grunnet en hormonell sykdom, så først hadde hun ingen på et par år, så fikk hun en som varte i over halvannen mnd, før det tok slutt, og den neste begynte på dagen tre mnd ett første dag av den forrige. Så gikk det et lister uten, før en i vår som varte en måneds tid, og en igjen i juni som.... Varer enda... Og vår bruker ikke bind, nei.

Men dette er ikke normen da altså, for friske hunder.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 18:14   #5
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.641
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lær meg om tisper

Takk for gode svar.

Er det sånn at de blør igjennom hele løpetiden?

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 18:40   #6
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg om tisper

Sitat:

Når får tispene sin første løpetid?
Vanligvis kommer den første løpetiden ved 7-12 måneders alder. Den normale variasjonen er imidlertid stor, slik at første løpetid kan komme allerede når tispa er rundt seks måneder, mens for andre ikke før den er rundt ett og et halvt år. Hunder av små raser får ofte sin første løpetid tidligere enn store raser. Det er imidlertid store variasjoner også innen den enkelte rasen.

Hvor lenge varer en løpetid?
Første dag i løpetiden regnes fra den dagen hunden begynner å blø. Noen blør mye, mens andre blør lite. Løpetiden varer i gjennomsnitt tre uker, men kan variere fra rundt 10 til 25 dager. Husk å passe på tispen under hele løpetiden! Noen kan pare seg allerede få dager etter at løpetiden er begynt, mens andre kan få valper ved paring 22-24 dager etter at den begynte å blø.

En uke eller to før løpetiden begynner, vil tispa ofte være litt uoppmerksom. Den lystrer dårligere enn den ellers pleier å gjøre, den drikker mer og småskvetter litt rundt omkring. Den skiller ut spesielle luktstoffer i urinen som tiltrekker hannhunder ved å fortelle at nå er løpetiden nært forestående.

Hvor ofte har en tispe løpetid?
Også her er det store variasjoner, fra rundt hver fjerde måned og opp til 9-10 måneder mellom hver løpetid. Enkelte har løpetid så sjeldent som hver tolvte måned. I gjennomsnitt har tisper løpetid hver sjette måned.

Kilde: nkk

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 18:40   #7
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg om tisper

Det står mye nyttig på NKK sine sider.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 19:40   #8
Sneglo
Nøttelitens medhjelper
 
Sneglo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.155
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lær meg om tisper

Oppdretter vil nok også være til mye hjelp

__________________
-05 -07
Sneglo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 14:55   #9
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lær meg om tisper

Min tispe har løpetid med 8mnd mellomrom. Jeg har prøvd å ta på henne en tispetruse med bind men den fikk hun av seg og rev i stykker. Litt mer søl må du regne med men jeg har aldri tenkt på det som noe problem.

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 15:29   #10
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lær meg om tisper

Ah. Du mente hunder, ja.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 16:04   #11
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om tisper

Her bruker vi Up&Go. Klipper hull til halen, da.
Vi har jo hannhund også, så det er greit med noe som sitter bra.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 16:39   #12
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lær meg om tisper

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Her bruker vi Up&Go. Klipper hull til halen, da.
Vi har jo hannhund også, så det er greit med noe som sitter bra.

Det brukte vi også, fungerte supert.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 16:16   #13
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lær meg om tisper

De første løpetidene er de gjerne ikke så flinke til å vaske etter seg, men det kommer gjerne.
Hunden vår var utrolig flau når hun måtte ha på truse under løpetiden. Hun snek langs veggene og var langt i fra så sosial som når hun ikke blødde.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 16:36   #14
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lær meg om tisper

Vår tispe var ekstrem andre veien, hun vasket og vasket og vasket og vasket. Og ble dårlig da hun fikk første løpetiden, skikkelig dårlig! Jeg trodde hunden var alvorlig syk. Hun fikk kremer jeg måtte smøre henne bak med, dyrlegen hadde aldri sett lignende. Hun var ganske sår. Så her var det aldri blodsøl.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no