Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Steikovnkonflikt på nyttårsaften - hva tror dere?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-12, 17:12   #1
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Steikovnkonflikt på nyttårsaften - hva tror dere?

Jeg har tenkt å prøve meg på Jamie Oliver's perfect roast potatoes til kalkunen på nyttårsaften. Siden jeg ikke er så vant med å bruke oppskrift ser jeg først nå at det innebærer to runder i steikovnen, en på 30 minutter og en på 40-45. Blir det litt lenge å la kalkunen hvile i nesten to timer, eller funker det bra? Kan jeg evt. ta den første runden på 30 min tidligere på dagen og den siste seinere?

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-12, 17:30   #2
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.812
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Steikovnkonflikt på nyttårsaften - hva tror dere?

Jeg så akkurat nå på programmet hans når han laget det og han sa man kunne lage de ferdige og så varme de senere.
De så forresten innmari gode ut.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-12, 19:15   #3
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 42
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Steikovnkonflikt på nyttårsaften - hva tror dere?

Lag dem ferdig eller nesten ferdig og varm bare litt mens kalkunen hviler, ja. De potetene er himmelsk gode! Vi har hatt dem hver nyttårsaften de siste tre åra.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-12, 19:17   #4
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Steikovnkonflikt på nyttårsaften - hva tror dere?

Ja, jeg ser nå at det kommer til å funke greit å gjøre det sånn, og porsjonen jeg lagde nå tok dessuten litt mindre tid enn i oppskriften. Snart ferdig nå, jeg har sniksmakt og ! Jeg måtte improvisere litt da, rødvinseddik hadde vi ikke, så jeg brukte litt honning- og ingefæreddik i stedet. Ingen dårlig erstatning!

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-12, 19:27   #5
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.645
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Steikovnkonflikt på nyttårsaften - hva tror dere?

Hvis det er den 8-kilos kalkunen vil jeg tro at to timers hvile er ok.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-12, 19:37   #6
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Steikovnkonflikt på nyttårsaften - hva tror dere?

Det er den, ja.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-12, 22:13   #7
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Steikovnkonflikt på nyttårsaften - hva tror dere?

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Hvis det er den 8-kilos kalkunen vil jeg tro at to timers hvile er ok.

Men den blir jo kald?? Varmer den litt etterpå da?

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-12, 22:22   #8
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.391
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Steikovnkonflikt på nyttårsaften - hva tror dere?

8 kilo kalkun bruker både lang tid på å tine og lang tid på å bli kald. Jeg tror jeg hadde pakket inn ferdig kalkun i folie og ullteppe, og så kjørt potetene etterpå i ovnen.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-12, 22:24   #9
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Steikovnkonflikt på nyttårsaften - hva tror dere?

Den vil nok holde ganske godt på varmen inni når den er 8 kilo, og så kan en jo varme opp serveringsfat og evt. slenge den litt inn i ovnen når den er oppskåret. Tilbehøret er uansett varmt. Får se hvilken variant jeg velger, mulig jeg gjør det nesten klart tidligere på dagen og så hiver det inni for siste runde bare. Det var i hvert fall sinnsvakt godt!

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-12, 22:31   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Steikovnkonflikt på nyttårsaften - hva tror dere?

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Men den blir jo kald?? Varmer den litt etterpå da?

Niks. La kalkunen hvile like lenge som den stekte! Det har jeg lært av Gordon Ramsey, og det funker. Han insisterer også på at den ikke skal tildekkes. Den blir ikke kald! Dessuten er jo sausen varm.

Jeg vet Jamie dekket den til med både folie og håndklær, men det gjør altså ikke Gordon og jeg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-12, 22:33   #11
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Steikovnkonflikt på nyttårsaften - hva tror dere?

Like lenge som den stekte blir det jo uansett ikke, den skal stå i fire timer. Men ja, det blir under to timer og jeg tror det funker jeg altså.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-12, 22:43   #12
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Steikovnkonflikt på nyttårsaften - hva tror dere?

Jeg hvilte min i 3 1/2 time i fjor. Utildekket. Den var til og med med på biltur.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 19:50   #13
Macky
Flink jente
 
Macky sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.303
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Steikovnkonflikt på nyttårsaften - hva tror dere?

Man skal vel egentlig ikke dekke til med folie? Fortsetter ikke kalkunen å koke inni da? Jeg er ikke sikker, men mener Gordon sa det

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 20:43   #14
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Steikovnkonflikt på nyttårsaften - hva tror dere?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg hvilte min i 3 1/2 time i fjor. Utildekket. Den var til og med med på biltur.

Du sørget til og med for underholdning til fuglen!

Jeg går for hviling mens potetene gjør seg ferdig, det blir så bra så. Tror ikke folie er noe triks nei, jeg stoler på Gordon, jeg.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 20:49   #15
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Steikovnkonflikt på nyttårsaften - hva tror dere?

Opprinnelig lagt inn av Macky, her.

Man skal vel egentlig ikke dekke til med folie? Fortsetter ikke kalkunen å koke inni da? Jeg er ikke sikker, men mener Gordon sa det

Jo, det stemmer.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no