Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Lofoten

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-11, 00:39   #1
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Lofoten

Jeg pusler litt med tanken om ferie til Lofoten i sommer. Jeg har så vidt vært et par mil nord for Trondheim, ungene har ikke vært så langt en gang.

Jeg har ikke begynt å søke så mye frem til hva og hvor, men kanskje jeg kan få gode tips her?...

Kona til søskenbarnet mitt er fra Lofoten, og hun pleier å reise dit med barna hver sommer. De tar toget og søskenbarnet mitt kommer etter 1-2 uker senere. Jeg har ikke tenkt å mase meg inn på de, men jeg tenker litt på å reise rundt samme tiden som de (dersom jeg får ferie samtidig). Og jeg kommer selvsagt til å høre med henne om tips også.

Jeg regner med at vi også tar toget. Minipris på toget blir nok den rimligste løsningen for meg. Ungene er ikke glad i å kjøre bil og er fortsatt plaget med bilsyke til tider. I tillegg så er jeg alene med ungene og orker rett og slett ikke å bruke mye av ferien på å kjøre nordover.

Jeg tror vi må leie bil der, for å basere seg på offentlig transport tror jeg blir lite "effektivt". Jeg har ALDRI leid bil før, så jeg er litt skeptisk, særlig siden jeg ikke er så glad i ukjente biler. Kanskje noen vet om greie leiebilfirma i Bodø (blir det smartest å leie der, eller er det bedre å komme seg "over" først?).

Hvor er det rimelig og enkelt å bo? Vi trenger ikke høy standard. Bare det er seng til alle og ikke helt falleferdig. Barna mine er vant til ferie på selvbetjente hytter i fjellet, så det meste går greit. De hadde sikkert bodd i telt om de fikk velge, men jeg tror ikke vi drasser det med på toget altså. hehe Må en bestille lenge i forveien, eller kan en finne hytte/rom på kort varsel? Er det en fordel å ha en base og reise rundt derfra?

Så ønsker jeg selvsagt tips til hva en MÅ få med seg! Jeg regner med at vi kommer til å ha ca en uke, og jeg tror det blir begynnelsen av august.

• Museer kan være greit, hvis vi på forhånd har en ide om hva slags. Da kan vi lese litt på forhånd og få mye mer ut av besøket.
  • De er glad i gå tur, så et barnevennlig turmål eller to bør vi få med oss.
  • De elsker å bade, og jeg tror de vil prøve vannet nesten uansett temperatur.
  • Mor er ikke kjempesjøsterk, men klarer meg noenlunde. Barna vet jeg ikke helt, siden deres erfaring med båt stort sett er enten kano eller ferge.
På forhånd takk for alle idéer!

Gammel 03-03-11, 00:48   #2
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lofoten

Hvordan planlegger dere å komme dere over Vestfjorden? Toget stopper i Bodø, det er langt derfra til Lofoten. Det er vel Hurtigruta eller ferge som er de beste alternativene. Går dere for Hurtigruta ville jeg tatt den til Svolvær og leid bil der. Den går fra Bodø kl 15; kommer dere med nattoget har dere noen timer å bruke i Bodø først, f.eks. på Flymuseet. Skal dere ta ferge bør dere nok leie bil i Bodø. Uansett hvilken båt dere velger bør dere booke plass på forhånd.

I Lofoten er et besøk på Lofotr Vikingmuseum på Borg et must, synes jeg. Ellers er jeg ikke kjent i Lofoten (har bare vært der to ganger til tross for at vi har hus i Vesterålen), men det dukker sikkert opp noen mer lokalkjente.

Gammel 03-03-11, 00:51   #3
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er klar over at at jeg må over Vestfjorden. Har sett litt på kartet altså.

Hva er enklest/rimligst måte å komme seg over?

Vikingmuseum høres bra ut.

Gammel 03-03-11, 01:01   #4
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har tenkt å bruke tiden i Lofoten og ikke på vei til og fra? Da ville jeg tatt fly heller. Leknes og Svolvær trafikkeres av Widerøe. Samme med Stokmarknes som ligger i Vesterålen.

Har ikke vært i Lofoten på ti år, så har lyst å ta en tur dit snart. Får se i sommer.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 01:11   #5
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Standard

Selv kunne jeg tenkt meg å se litt av Norge mellom Trondheim og Bodø altså, men det var disse barna og lange bilturer. I tillegg til at jeg vil helst ha en sjåfør til å bytte med.

Jeg har tenkt på natttoget fra Trondheim. "Vips" så er man fremme. Minipris er jo 199 kr. Bare flybussen til Gardermoen koster mer, så jeg ser ikke for meg at det kan bli så mye rimeligere med fly. Men jeg kan undersøke pris der og.

Gammel 03-03-11, 01:17   #6
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Lofotakvariet i Kabelvåg er verdt et besøk Og Borg, vikingmuseet der er fantastisk!
Ellers syntes jeg Lofoten bar litt for mye preg av å være en turistfelle, det var tyske turister hvor enn man snudde seg.
Når det gjelder reiserute så kan jeg også anbefale å fly til Tromsø eller Bodø, og derfra videre med Widerøe til Andenes. Da havner du midt i peneste delen av Vesterålen, og du kan ta ungene med på hvalsafari. Eller du kan fly til Harstad/Narvik (Evenes flyplass), da har du kortest kjøretur utover Lofoten. Skal du ta toget, vil jeg anbefale å ta tog via Sverige til Narvik.

Gammel 03-03-11, 01:29   #7
Tuppen
...

Tuppen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lofoten er et flott reisemål. Nå er det lenge siden jeg har vært der, men vi likte oss også godt på Vikingmuseet.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 01:32   #8
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Ta Mosekens-ferje tll Moslenes. Lei gjerne bil. Ta ferja.
Jeg er like imponert hver gang når vi kommer over. Det er et fantisk landskap., og må oppleves.
Så kan du dra innover Lofoten og se på det som er.
I Kabelbåg ligger akvariet, det er verdt et besøk.
Her er det også flere malere som har utstilling.
Kabelåg ligger like ved Svolvær. Det er Svolværgeita en attraksjon.

Men før du dra over kan du jo besøke Bodø, med flymuseeet. Vi har også et vanlig museum og krigsmuseum, samt at vi har et flott badeland.
Du kan jo sende em pm før du dra, så kansje jeg kan være til hjelp.

Gammel 03-03-11, 01:57   #9
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Hauklandsand er kåret til Norges fineste strand, anbefales!
Og Eggum, der er det fint å se midnattsola.
På vei ut til vest-Lofoten, er fiskeburgerne på Sakrisøy et must.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 02:15   #10
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Standard

Når en sitter på vakt så får en tid til å lete og google.

Nå søkte jeg på en vilkårlig dato i august hos Widerøe. Det ser ut som de rimeligste billettene kommer på i underkant av 1000 kr per pers per vei. Da til litt "ugunstige" tider med en del venting. I tillegg har vi 1,5 time med flybuss som koster flesk. Det absolutt rimligste jeg får til er ca 8500 kr. Minipris, med sovekupé, blir i underkant av 5000 kr. Jeg vil heller bruk de tusenlappene til noe annet... Men mulig jeg er dårlig på å finne billige billetter.

Gammel 03-03-11, 02:21   #11
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Standard

Jeg lurer på om den stranden er ikke langt unna der kona til søskenbarnet mitt er fra. Har iallefall sett bilder derfra før.

Gammel 03-03-11, 10:02   #12
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Svanen, her.

Det absolutt rimligste jeg får til er ca 8500 kr. Minipris, med sovekupé, blir i underkant av 5000 kr. Jeg vil heller bruk de tusenlappene til noe annet... Men mulig jeg er dårlig på å finne billige billetter.

Sjekk også hva ferga fra Bodø koster.

Og sjekk Flubbys tips om å reise til Evenes og kjøre derfra, både Norwegian og SAS flyr dit.

Eller kjøre til Trondheim og ta hurtigruten derfra. Men det er dyrt, trur eg.

Gammel 03-03-11, 10:05   #13
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sjekk hva det koster med fly fra Bodø til Svolvær f.eks

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 10:18   #14
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

I Lofoten kan du bo på rorbuer. Her er tre forskjellige - du finner sikkert flere om du googler:

http://www.rorbuer.no/
http://www.reinerorbuer.no/
http://www.svinoya.no/

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 10:22   #15
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Forøvrig tror jeg du kan få ganske OK billetter med fly til Evenes. Dit flyr både SAS og Norwegian, så der er det prispress. Du kan enten leie bil på Evenes (det tror jeg at jeg ville gjort) for så å kjøre til Lofoten, eller dra til Harstad med flybussen, og leie bil der. Siden dere er flere stykker som reiser, vil nok det billigste være å leie bil på Evenes.

Fra Harstad kan dere eventuelt ta hurtigruta den ene veien (eller begge) til Lofoten. Jeg mener man kan ta med bil på enkelte av hurtigrutene (mulig man må avtale slikt på forhånd?). Av og til har hurtigrutene også spesialtilbud når det gjelder å ta med bil, forresten.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 10:32   #16
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Standard

Hurtigruta er dyrt i sommersesongen. Ta med bil på hurtigruta er svindyrt i sommersesongen (om vinteren derimot tror jeg det koster hundre kroner ekstra eller noe sånt). Bilplass må bestilles på forhånd, trur eg.

Gammel 03-03-11, 10:49   #17
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Jeg har ikke tips til overnatting, men når det gjelder severdigheter, bør du ta turen til Nusfjord, samt besøke glasshytta på Vikten. Strendene på Ramberg og Flakstad er flotte, men den mest spektakulære er nok stranden i Kvalvika, som nås etter en fottur fra Fredvang(Moskenes).
Lofoten er fantastisk. Det er sikkert mange turister i sommerferien, men naturen er så storslått at den bør kunne overskygge det.

Gammel 03-03-11, 10:50   #18
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Lofoten

Jeg er Lofotjente, men har litt dårlig tid til å skrive nå. Kommer sterkere tilbake.

Gammel 03-03-11, 10:57   #19
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville enten tatt tog til Bodø og ferge til Moskenes, eller flydd til Evenes og leid bil der. Det er vakkert i Vesterålen også! Forresten går det flybuss fra Evenes utover til Sortland, dere kan jo ta den og deretter ta en liten hurtigrutetur fra Sortland og utover Lofoten. Det er kjempefint å ta hurtigruta fra Harstad til Bodø i den retningen, flott inntrykk av Lofotkysten.

Det er DNT-hytter i Lofoten også, ubetjente tror jeg. Dere kan jo legge inn en overnatting på en av dem?

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 12:39   #20
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal dere uansett leie bil, hadde jeg flydd til Evenes og leid bil derfra. Om du er litt fleksibel på reisetidspunkt, kan man få ganske rimelige billetter.

Overnatting i Lofoten er dyrt, med unntak av telt. Jeg ville sjekket muligheten for å leie et privat hus/ leilighet.

Og hva skal dere gjøre.... kommer jo an på hva dere liker? Det er fantastiske turmuligheter. Kjøp turlaget (tror jeg det er) sin bok om turer i Lofoten. Mange mange fine fjell å bestige, og strender å se! Det trenger absolutt ikke være turistifisert det dere gjør, men klart - om dere drar til Nusfjord, smeden i Sund, Storvågan og Borg Vikingemuseum, så er det jo dit alle drar. Og turister er det nok av.

Jeg vil anbefale Henningsvær. Mange hyggelige kafeer og små butikker. Det er et aktivt klatermiljø der, og mulighet for kurs om det er interessant. Kajakk og kano kan man leie både her og der (sjekk Lofoten Kajakk).

Kabelvåg og Svolvær må man selvsagt innom. I juni er det marked i Kabelvåg, og i juli er det kammermusikkfestival). Thor Erdahls galleri i Kabelvåg bør man besøke, og Nyvågar utenfor Kabelvåg med Galleri Espolin, Akvariet og museet, er verdt en titt.

Skulpturlandskap Nordland har et par kunstverk i området. Og på Gimsøya kan man spille golf i midnattssol. Jeg er ikke så veldig kjent i vestlofoten, men det er der de virkelig hvite lange strendene er.

Turistkontoret i Svolvære sitter på mye informasjon.

God tur! Lofoten er verdens vakreste sted.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:45.