|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
trenger lading
|
LofotenJeg pusler litt med tanken om ferie til Lofoten i sommer. Jeg har så vidt vært et par mil nord for Trondheim, ungene har ikke vært så langt en gang.
|
|
|
|
#2 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: LofotenHvordan planlegger dere å komme dere over Vestfjorden? Toget stopper i Bodø, det er langt derfra til Lofoten. Det er vel Hurtigruta eller ferge som er de beste alternativene. Går dere for Hurtigruta ville jeg tatt den til Svolvær og leid bil der. Den går fra Bodø kl 15; kommer dere med nattoget har dere noen timer å bruke i Bodø først, f.eks. på Flymuseet. Skal dere ta ferge bør dere nok leie bil i Bodø. Uansett hvilken båt dere velger bør dere booke plass på forhånd.
|
|
|
#3 |
|
trenger lading
|
Sv: LofotenJeg er klar over at at jeg må over Vestfjorden.
|
|
|
|
#4 |
|
heimføing
|
Sv: LofotenDu har tenkt å bruke tiden i Lofoten og ikke på vei til og fra? Da ville jeg tatt fly heller. Leknes og Svolvær trafikkeres av Widerøe. Samme med Stokmarknes som ligger i Vesterålen. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
trenger lading
|
Sv: LofotenSelv kunne jeg tenkt meg å se litt av Norge mellom Trondheim og Bodø altså, men det var disse barna og lange bilturer. I tillegg til at jeg vil helst ha en sjåfør til å bytte med.
|
|
|
|
#6 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: LofotenLofotakvariet i Kabelvåg er verdt et besøk
|
|
|
|
#7 |
|
...
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: LofotenLofoten er et flott reisemål. Nå er det lenge siden jeg har vært der, men vi likte oss også godt på Vikingmuseet. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Tar en fot av gangen
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Sv: LofotenTa Mosekens-ferje tll Moslenes. Lei gjerne bil. Ta ferja.
|
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: LofotenHauklandsand er kåret til Norges fineste strand, anbefales! |
|
|
|
|
|
#10 |
|
trenger lading
|
Sv: LofotenNår en sitter på vakt så får en tid til å lete og google.
|
|
|
|
#12 |
|
heimføing
|
Sv: Lofoten
Sjekk også hva ferga fra Bodø koster. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: LofotenI Lofoten kan du bo på rorbuer. Her er tre forskjellige - du finner sikkert flere om du googler:
|
|
|
#15 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: LofotenForøvrig tror jeg du kan få ganske OK billetter med fly til Evenes. Dit flyr både SAS og Norwegian, så der er det prispress. Du kan enten leie bil på Evenes (det tror jeg at jeg ville gjort) for så å kjøre til Lofoten, eller dra til Harstad med flybussen, og leie bil der. Siden dere er flere stykker som reiser, vil nok det billigste være å leie bil på Evenes.
|
|
|
#16 |
|
heimføing
|
Sv: LofotenHurtigruta er dyrt i sommersesongen. Ta med bil på hurtigruta er svindyrt i sommersesongen (om vinteren derimot tror jeg det koster hundre kroner ekstra eller noe sånt). Bilplass må bestilles på forhånd, trur eg. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: LofotenJeg har ikke tips til overnatting, men når det gjelder severdigheter, bør du ta turen til Nusfjord, samt besøke glasshytta på Vikten. Strendene på Ramberg og Flakstad er flotte, men den mest spektakulære er nok stranden i Kvalvika, som nås etter en fottur fra Fredvang(Moskenes).
|
|
|
#19 |
|
Kjernesnill
|
Sv: LofotenJeg ville enten tatt tog til Bodø og ferge til Moskenes, eller flydd til Evenes og leid bil der. Det er vakkert i Vesterålen også! Forresten går det flybuss fra Evenes utover til Sortland, dere kan jo ta den og deretter ta en liten hurtigrutetur fra Sortland og utover Lofoten. Det er kjempefint å ta hurtigruta fra Harstad til Bodø i den retningen, flott inntrykk av Lofotkysten.
|
|
|
#20 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Sv: LofotenSkal dere uansett leie bil, hadde jeg flydd til Evenes og leid bil derfra. Om du er litt fleksibel på reisetidspunkt, kan man få ganske rimelige billetter.
|
![]() |
|
|