Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Lofoten/Vesterålen, del 2

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-11, 21:14   #1
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Lofoten/Vesterålen, del 2

Det er en stund siden min første tråd om ferietur til Lofoten, og jeg har brukt MANGE timer på å finne frem til ca etapper, hva vi vil gjøre og hvor vi kan overnatte.
(Her er den første tråden min.)

Vi har bestemt oss for å kjøre. Rv 17 nordover, E6 sørover. Vi har kopiert opp kart og limt sammen, og har mange ideer til hva vi har lyst til å få med oss. Ungene har begynt å glede seg veldig.

Vi skal stort sett telte, så mor selv må iallefall ha skikkelig liggeunderlag/luftmadrass. Telter vi er vi mye mer fleksibel på lengde på etappene.

På turen nordover vil vi iallefall få med oss Nidaros, Spelet på Stiklestad, Torghatten, Svartisen og Saltstraumen, og bruker nok 4-5 dager.

Så ønsker vi å bruke ca 7-8 dager i Lofoten. Ting vi gjerne vil få med der er, Dukkemuseum (Sakrisøy), Reine (med båttur og gåtur), Vikingmuseum, Hauklandsanden, Henningsvær, Akvariet/Kåbelvåg. Kanskje Raftsundet.

Så vil vi gjerne spandere et par dager i Vesterålen, men er mer usikker på hva vi vil ha med her. Jeg har ikke tort å fortelle ungene om hvalsafari på Andøya enda, siden jeg synes det egentlig er litt for dyrt.

Hjemover bruker vi 3-4 dager, så det blir kanskje lange etapper, men jeg har fortsatt et par dager til gode om det skulle bli krise.

Jentene mine elsker å bade, så flere tips til bading, både inne og ute tas i mot med takk. Hvor er de "kuleste" svømmehallene/badeland?

Og tips i Vesterålen.

Vi gleder oss.

Gammel 13-05-11, 21:24   #2
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lofoten/Vesterålen, del 2

Så bra! Dette tror jeg blir kjempefint. Vi har lyst til å gjøre det samme når ungene bare blir litt eldre. Jeg nevnte vel i forrige tråd at mannen og jeg campet 14 dager på samme tur for snart 7 år siden. Det var virkelig et minne for livet (og jeg er så glad vi dro selv om graviditetstesten noe overraskende ble positiv 4 dager før avreise...).

Dere har sikkert tenkt på det, men ift camping anbefaler jeg et lite campingbord og stoler. En balje til oppvask da fellesoppvaskkummene ikke alltid er så lekre. Og så prøver jeg huske hvilke campingplasser vi bodde på.. Vi bodde på den som er ute ved Saltstraumen - den var bra og vi fisket en dag der. Ellers bodde vi på en fantastisk camping ved en nydelig strand midt i Lofoten et sted, men jeg husker ikke hva den het. Der leide vi båt og dro ut og fisket, og fikk masse fisk. Skal høre om mannen kommer på det.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 21:38   #3
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har tenkt litt på campingbord og stoler, men må se hva jeg får med meg... Har ikke verdens største bil akkurat. Men har takbøyler, så det er mulig jeg lager til noe mulighet til å ha noe på taket. Balje var en god ide jeg skal notere meg.

Ellers sier jeg takk til andre generelle, praktiske tips om campingplasser, for jeg har bare teltet på fjellet/skogen, og i hagen da.

Gammel 13-05-11, 21:43   #4
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Andøya har verdens vakreste strender, så dersom været er strålende anbefales et besøk hit

Gammel 13-05-11, 21:56   #5
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Standard

Vil gjerne dit ja. Er det noen "vits" å kjøre helt opp om det er regn og surt?

Gammel 13-05-11, 22:12   #6
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Nydelig fjære/strand i Sigerfjord (like sør for Sortland på motsatt side av brua). Veldig lunt der ift lenger ut. I samme slengen kan man beundre utsikten fra Lihallen.

Gammel 13-05-11, 22:13   #7
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Svanen, her.

Vil gjerne dit ja. Er det noen "vits" å kjøre helt opp om det er regn og surt?

Helt ærlig? Nei, ikke så veldig mye vits. Men om du kommer, så hadde det vært koselig å møttes

Gammel 13-05-11, 22:16   #8
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Helt ærlig? Nei, ikke så veldig mye vits. Men om du kommer, så hadde det vært koselig å møttes

Jeg møter gjerne FPere på tur ja.

Gammel 13-05-11, 22:20   #9
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Jeg møter gjerne FPere på tur ja.

Du får si i fra dersom det er aktuelt

Gammel 14-05-11, 10:21   #10
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Pirbadet i Trondheim, kanskje?

Gammel 14-05-11, 11:39   #11
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Standard

Ja, vi har tenkt på det, trolig på veien hjem.

Men det hadde vært greit å vite om noen badeland/svømmehaller lenger nord som er litt morsomme, om vi bare skulle få dårlig vær.

Gammel 14-05-11, 11:47   #12
Albertine
Passiv

Standard

Hvalsafari på Andøya er dyrt ja, men du har faktisk nesten like mye sjanse til se hval dersom du tar ferja over til Senja. Myyye billigere også.

Svar med sitat
Gammel 14-05-11, 11:49   #13
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Ja, vi har tenkt på det, trolig på veien hjem.

Men det hadde vært greit å vite om noen badeland/svømmehaller lenger nord som er litt morsomme, om vi bare skulle få dårlig vær.

Harstad har jo grottebadet, jeg har aldri vært der, men jeg har hørt mange skryte av det.

Gammel 14-05-11, 12:11   #14
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Følger du Albertines tips får du se vakre Senja også... Men jeg tenker dere har nok med Lofoten og Vesterålen på turen. Er det forresten sesong for hval hele sommeren?

Når jeg leser tråden din får jeg også lyst å svippe til Lofoten en tur. Får se.... Men ferga Gryllefjord-Andenes tør jeg ikke å ta. Storhavet ruller inn der, og jeg er en pingle på havet.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-11, 12:29   #15
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Standard

Jeg tror også det blir en "omvei" i grunnen. Men det er kanskje mulig å ta ferje frem og tilbake? Da uten bil. Eller blir det litt vel mye ferje på en dag? Vet ikke hvor sjøsterke vi er egentlig, siden deres båtopplevelser stort sett har bestått av kanotur, Skibladner, ferje over Harangerfjorden og to turer med danskebåten...

Jeg vet jo ikke hvor ivrig ungene er på hval heller, siden jeg ikke har spurt. Kanskje lundefuglsafari er like morsom for de?

Skal sjekke på grottebadet, selv om det kanskje ikke akkurat ligger langs ruta vår.

Gammel 14-05-11, 13:12   #16
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Grottebadet er ikke noe særlig, altså. Vi kjørte ens ærend fra Sigerfjord ved Sortland og dit en regnværsdag sommeren for to år siden, og det levde ikke opp til forventningene. Bassengene er helt greie altså, men det var ikke skikkelig rent, og serveringstilbudet var helt elendig (vi hadde belaget oss på å spise der). Jeg tror vel ikke Nordlandsbadet her i Bodø er verdens beste det heller, verken på hygiene eller servering, men jeg ville heller tatt turen innom der på returen for det er veldig mye bedre enn Grottebadet.

Gammel 14-05-11, 13:46   #17
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Standard

OK, fint å vite at det kanskje ikke er verdt omveien. Håper vi "slipper" å ty til mange innendørs aktiviteter, men greit å vite.

Svømmehall/basseng i Lofoten da?

Gammel 14-05-11, 13:56   #18
Slettet bruker
Passiv

Standard

Vi er i Sigerfjord fra midten av juli til midten av august. Det er bare å komme innom.

Svar med sitat
Gammel 14-05-11, 14:07   #19
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Vi er nok også i Sigerfjord i juli, men vet ikke helt når. Vårt hus er det blå over veien fra stranda.

Gammel 14-05-11, 14:21   #20
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lurer på om Vesterålen er litt Nord-Norges svar på Sørlandet....

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:06.