Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Grove vafler med kesam

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-11, 19:25   #1
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grove vafler med kesam

Etter at jeg fant disse vaflene, lager jeg aldri noen andre. De er gode selv om de er grove (synes jeg. Og ungene. Og alle som har vært på besøk), og de holder seg mye bedre enn fine. Derfor er de ok også dagen etter at de er blitt stekt, og jeg sender med i matpakka av og til. Det er også kjekt at de er såpass at det går an å regne det som "lunsj" i helgene av og til, for det er ikke lett å få ungene til å ta en brødskive før vaflene når det lukter vafler.

Det er litt sukker i dem, men det går vel innenfor det akseptable. Evt kan det sikkert droppes.

Oppskriften er fra boka Matpakka av Marit R. Westlie og Øyvind Westlie.

(ca 20 plater)
3 dl havregryn, lettkokte eller store
7,5 dl melk, skummet eller lett
3 dl kesam, 1% eller 8%
3 store egg
2 ss olivenolje
3 ss sukker
1 ts vaniljesukker
1,5 ts bakepulver
0,5 ts salt (jeg dropper ofte denne, eller tar bare bittelitt)
4,5 dl speltmel eller hvetemel
2,5 dl sammalt hvete, grov

Rør alt sammen, fra toppen av oppskriften og ned. La røren svelle i 30-40 minutter (ikke alltid jeg gjør dette, men da bør man kanskje ha litt mer mel. Havregrynene suger en del væske under svelling).

Jeg pensler med litt soyaolje i jernet når jeg steker fordi det ikke er så mye fett i røra.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)

Sist redigert av apan : 16-11-11 kl 19:45.
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 19:43   #2
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grove vafler med kesam

Denne ligner litt på, er det Yngve i NRK Puls? sin oppskrift, bortsett fra at den er uten sukker og vaniljesukker, med natron og olivenolje erstattes med raps.

Vi har knapt laget vafler før, men nå er det nesten hver helg. Og barna spiser mye.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 19:49   #3
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Grove vafler med kesam

Tror sannelig jeg må kjøpe vaffeljern til meg selv i julegave, for dette virket godt.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 22:11   #4
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grove vafler med kesam

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Denne ligner litt på, er det Yngve i NRK Puls? sin oppskrift, bortsett fra at den er uten sukker og vaniljesukker, med natron og olivenolje erstattes med raps.

Den er ganske lik. Jeg lager ofte etter denne oppskriften. Bruker også grovbakstmel hvis jeg har det, eller noe anent grovt. De er veldig gode.

Jeg legger dem oppå hverandre når de er stekt. Kjøler dem ikke på rist som jeg vanligvis gjør. Jeg synes mine kan bli litt tørre etterhvert hvis de ligger på rist.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 09:13   #5
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grove vafler med kesam

Olivenolje i vafler? Setter det ikke smak? Kan den erstattes med smakløs olje, mon tro?

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 09:18   #6
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grove vafler med kesam

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Olivenolje i vafler? Setter det ikke smak? Kan den erstattes med smakløs olje, mon tro?

Det er så lite at det ikke setter smak, men du kan sikkert bruke noe annet.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 09:35   #7
Sundae
Bør lage seg en tittel selv
 
Sundae sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 1.417
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Sv: Grove vafler med kesam

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Denne ligner litt på, er det Yngve i NRK Puls? sin oppskrift, bortsett fra at den er uten sukker og vaniljesukker, med natron og olivenolje erstattes med raps.

Den oppskriften til Yngve bruker jeg også, barnen synes de blir veldig gode.

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no