|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Jeg har fått meg parsell (kjøkkenhage), hva gjør jeg?For et par-tre år siden søkte en venninne og jeg om parsell, og i kveld fikk jeg telefon om at vi har fått! Jeg kan veldig lite om jordbruk, men går på med stor iver og pågangsmot. Heldigvis er min mor gartner og kan bistå underveis.
Sist redigert av Tallulah : 21-03-07 kl 18:06. Årsak: Forklare hva parsell er |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Jeg har fått meg parsell, hva gjør jeg?Hva er en parsell?
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
https://www.giblod.no/
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg har fått meg parsell, hva gjør jeg?Gulrøtter er ihvertfall superenkelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
thirtysomething
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg har fått meg parsell, hva gjør jeg?
Hva med salat? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
-
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
Jepp. En parsell er et stykke jord hvor man egentlig kan dyrke hva man vil, men de fleste satser vel på ting man kan spise eller selge. Det er ikke en kolonihage, fordi det er ikke noe hus som følger med på jordflekken.
![]() |
#10 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Jeg har fått meg parsell, hva gjør jeg?For hvor lenge skal du ha parsellen? Er det bare ettårige planter du kan plante eller kan du ha flerårige også? Er det noen planter der fra før som du overtar? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Jeg har fått meg parsell, hva gjør jeg?åååh, Zol! :klapper begeistret og hopper opp og ned:
Jeg tror jeg kan ha den så lenge jeg vil, men jeg har ikke sett den ennå og aner ikke om det står igjen noe etter tidligere eiere. Vi skal på omvisning en gang i april.
Er ikke tomater veldig vare for vær og vind? Sånn at de må pakkes inni sånn duk?
Næh, det ante jeg ikke! Så jeg kan stappe frøene fra en paprika i jord? Når bør jeg gjøre det da? Og jeg må så dem inn først, ikke sant? Hvor store bør de være før jeg setter dem ut? Eller har det mer med temperaturen å gjøre?
Det tenkte vi også. Kan man kjøpe bærbusker på Plantasjen f. eks?
Jatakk, gjerne avlegger!
Sukkererter har jo så fine blomster også. Og gresskar er gøy!
![]() |
#12 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Jeg har fått meg parsell, hva gjør jeg?Tomater er veldig mye forskjellig. Noen egner seg i potter og urner, noen egner seg på friland, mens andre må dyrkes i drivhus. Les bak på posen. Personlig foretrekker jeg de som ikke må knipes (altså ta av en del skudd etterhvert som de vokser). |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Jeg har fått meg parsell, hva gjør jeg?Dette var gøy og interessant! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Sær og kresen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg har fått meg parsell (kjøkkenhage), hva gjør jeg?:noterer alle de gode tipsene til zol:
![]() |
#15 |
Muligens verdt å vente på
|
![]() Sv: Jeg har fått meg parsell (kjøkkenhage), hva gjør jeg?Så gøy med parsell!
![]() |
#16 |
Lykkelig naiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg har fått meg parsell (kjøkkenhage), hva gjør jeg?Låner likegodt tråden litt jeg: |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Det er bare en fase
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg har fått meg parsell (kjøkkenhage), hva gjør jeg?Det er ikke alle krydderplanter som er like lette å få til, men det er uansett gøy å forsøke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Jeg har fått meg parsell (kjøkkenhage), hva gjør jeg?Jeg har aller best erfaring med å få avleggere/stiklinger av urter som har klart seg ute, i lignende klima, hos andre. De urtene jeg har sådd selv, eller kjøpt på hagesenter synes jeg er vanskelige(re) å få til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Jeg har fått meg parsell (kjøkkenhage), hva gjør jeg?Åh, denne tråden ble akkurat slik jeg håpet! Alle er velkomne til å utveksle tips og spørre spørsmål. Jeg tenker etterhvert å lage en blogg, slik at vi kan dukumentere tiden fra parsell-noviser til erfarne dyrkere.
![]() |
|
|