Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Mitt navn er Karmosin. Diskusjonstråd

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-07, 20:19   #1
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.853
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt navn er Karmosin. Diskusjonstråd

Mitt inntrykk i en fei: Jeg likte veldig godt fortellemåten, alle de forskjellige jeg-fortellerne. Og så likte jeg boka best på midten, muligens fordi jeg leste altfor fort på slutten.

Hva var egentlig mordmotivet?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-07, 21:45   #2
Pope
Fraværende...til tider.
 
Pope sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 1.350
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mitt navn er Karmosin. Diskusjonstråd

Dette var en fortellerform som jeg aldri har vært borte i før, og jeg synes det var artig lagt frem med alle de forskjellige jeg-personene. Men det var mye detaljer og historikk vedr. minatyrkunsten som jeg opplevde som distraherende i forh. til mordgåten.
Mordmotivet?
Misunnelse? Aversjon mot den europeiske stilen? :må tenke litt på det:

__________________
Filosofen 2002 - Bilmekanikeren 2005 - Ingeniøren 2006
Pope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-07, 10:30   #3
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.567
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mitt navn er Karmosin. Diskusjonstråd

Enig med Pope i at det var mange detaljer, og det forvirret meg til tider. Ellers likte jeg også veldig godt fortellermåten. Særlig artig å få gullmyntens perspektiv, og hunden, treet osv. Jeg likte også at handlingen var fra Istanbul. Å få beskrevet landskapet, byen, menneskene, mytologien og forholdet til Islam var spennende. De fleste bøkene jeg leser er jo skrevet av forfattere fra vestlige land.

Utover det må jeg si av boken neppe gav varig inntrykk. Den kommer til å bli glemt.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-07, 10:51   #4
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mitt navn er Karmosin. Diskusjonstråd

Orket ikke lese den ferdig... prisvinner og alt...

:trer ut av diskusjonen og setter meg ned med barbara cartland:

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-07, 10:59   #5
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.853
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mitt navn er Karmosin. Diskusjonstråd

Jeg sleit litt med å bli ferdig. Det var noe med at den var så langsom og mediterende, særlig på begynnelsen, at jeg liksom aldri fikk lest mer enn et par sider om gangen, noe som er særdeles uvant for bokslukeren Tinetoff. Selv om jeg likte mediteringen godt. Jeg likte faktisk veldig godt all filosoferingen over hva som var god miniatyrkunst, om personlig stil versus gamle idealer, om kunstnerens frihet. Spesielt i lys av at denne perioden med illustrasjoner av manuskripter innenfor islam viste seg å være så kort, boka slutter jo med å påpeke at det ganske kort tid etter ble forbudt med bilder i bøker. Så all kranglingen og kivingen og mord og det hele var til ingen nytte.

Men det tok lang tid å lese, det gjorde det.

Hunden og mynten og alle de mer rare fortellerne, de var alle med i illustrasjonene i den hemmelige boka, var de ikke? Og var det alltid han historiefortelleren på kaffehuset som egentlig fortalte disse historiene?

Hva syntes dere om kjærlighetshistorien mellom Black (vet ikke hva han ble på norsk) og Shekure?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-07, 11:13   #6
Pope
Fraværende...til tider.
 
Pope sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 1.350
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mitt navn er Karmosin. Diskusjonstråd

Jeg tror jeg nesten må lese boken en gang til.
Signerer det som Monsoon skrev, om at det var spennende å lese i en bok fra Istanbul og få slike spennende detaljer fra en annen relgion og kultur.

__________________
Filosofen 2002 - Bilmekanikeren 2005 - Ingeniøren 2006
Pope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-07, 11:22   #7
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.853
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mitt navn er Karmosin. Diskusjonstråd

Jeg synes det var interessant at pene unge gutter i så stor grad var sexobjekter i boka, særlig det der med at de eksplisitt var det fordi mange aldri hadde sett andre kvinner enn sin egen mor uten slør. Det minnet jo veldig om den antikke kulturen for seksuelle forhold mellom voksne menn og pene unge gutter – mennene og guttekjærestene hadde intellektuelle forhold i tillegg, mens de kjedelige konene subbet rundt hjemme med husarbeid og fikk ikke lov til noen ting.

Jeg tror definitivt at boka ville stått seg på å bli lest en gang til, men jeg tror kanskje ikke at det kommer til å skje med det første.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-07, 11:42   #8
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.567
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mitt navn er Karmosin. Diskusjonstråd

Dette med de pene guttene tenkte jeg også mye over underveis. Husker gullmynten, som dekket én time med en mannlig prostituert. Og landeveisrøverne som voldtok mennene de kom over. Islam fordømmer homofili, ikke sant? Jeg skjønner ikke helt hvordan dette kan ha fungert på 1500-tallet. For det virker jo som om de var halvåpne om det. Og med tanke på hvordan straffemetodene var på den tiden så skjønner jeg ikke hvordan de turte.

Antikkens Hellas blir vel annerledes, siden de ikke var underlagt verken kristendom eller Islam? Homofili var sosialt akseptert, eller hva?

Jeg er også enig i at boken burde bli lest igjen. Men det får bli et annet tiår.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-07, 11:47   #9
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.853
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mitt navn er Karmosin. Diskusjonstråd

Jeg tenkte at dette kunne være en rest av den antikke kulturen som hang igjen i Tyrkia – Istanbul var jo den fundamentalt greske byen Konstantinopel fram til den falt i 1453, og det var jo ikke særlig lenge før handlingen i denne boka. Ikke at jeg tror den ortodokse kristendommen godkjente homofili heller, altså, men det kan jo ha hengt i likevel.

Generelt høres det jo ut som om akkurat dette var en kort, liten tøværsperiode, i og med at bildekunst var tillatt, kanskje det kan ha hengt sammen med en mer liberal holdning til homofili også.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-07, 11:56   #10
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.567
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mitt navn er Karmosin. Diskusjonstråd

Jeg skjønner. Det forklarer jo saken.

Jeg har hørt at Pamuk har fått mye kritikk av sine landsmenn etter at han skrev boken. Er det disse tingene de har kritisert? Eller er det andre ting tyrkerne ikke har likt at han har beskrevet?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 11:38   #11
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mitt navn er Karmosin. Diskusjonstråd

Starten av boken var utrolig tung å lese, spesielt på grunn av denne artige forteller måten. De første 100 sidene slet jeg med å huske hvem som var hvem, ikke bare pga fortellermåten, men også fordi navnene var så fremmede.
Kara og Shekure sin kjærlighetshistorie var litt "artig", jeg tror ikke den gjennomsnittelige kvinnen hadde mulighet til å ta så stor kontroll over sin egne skjebne på den tiden. Når det kommer til beskrivelsen av de seksuelle senene, spesielt den først, så lo jeg høyt. Det ble komisk og teit, i forhold til resten av historien synes jeg.

Ellers så savnet jeg noen illustrasjoner i boken, fantasien min klarte ikke å forestille seg alle disse fantastiske illustrasjonen som ble beskrevet.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 11:43   #12
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mitt navn er Karmosin. Diskusjonstråd

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

JHunden og mynten og alle de mer rare fortellerne, de var alle med i illustrasjonene i den hemmelige boka, var de ikke? Og var det alltid han historiefortelleren på kaffehuset som egentlig fortalte disse historiene?

Ja jeg tror det, ellers hadde de vel ikke blitt sagt at han døde (historieforteller altså). Men jeg vet ikke om disse historiene var med i den hemmelige boken, har glemt hva de tegningene var om bortsett fra hesten og døden, som spilte en stor rolle i fortellingen. (Jeg har gullfiskhjerne tror jeg).

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Hva syntes dere om kjærlighetshistorien mellom Black (vet ikke hva han ble på norsk) og Shekure?

Kara.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no