|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
kamerat
|
![]() Diskusjonstråd om HundehodeDa er det første oktober, og vi kan starte den lenge lovede diskusjonen av Morten Ramslands Hundehode.
![]() |
#2 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Diskusjonstråd om HundehodeJeg likte boka. Det skjedde noe hele tida og personene var veldig fargerike. Boka minnet meg litt om Familien Lament som jeg også leste i sommer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Nå da?
|
![]() Sv: Diskusjonstråd om HundehodeJeg likte måten historien ble fortalt på, og hadde ingen problemer med å følge med i de ulike historiene/tidene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
kamerat
|
![]() Sv: Diskusjonstråd om HundehodeJeg syntes ikke persongalleriet var for stort i den forstand at det var vanskelig å holde styr på de forskjellige, men jeg har kanskje lettere å falle for en bok med en mer bærende hovedperson enn det var her. Her var liksom alle sett utenfra med et spottende blikk. Og alle hadde det fælt, og så godt som alle hadde SVÆRT usympatiske sider.
![]() |
#5 |
Skriv og skriv og skriv
Hvor: Det meste er nord
![]() Sv: Diskusjonstråd om HundehodeEn roman med umiddelbar klo.
![]() |
#6 |
|
![]() Sv: Diskusjonstråd om Hundehode
Jeg følte også for å fornorske noen setninger..
![]() |
#8 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Diskusjonstråd om HundehodeJeg ble ikke overbegeistret for boka..
![]() |
#9 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Diskusjonstråd om HundehodeJeg likte boka ganske godt, og er nok av dem som har sansen for et mylder av tråder og historier som nøstes sammen etter hvert. Den litt spottende tonen med spark både hit og dit passet meg. Ikke alle som var med i krigen var helter, og ikke alle foreldre og besteforeldre er hyggelige og elskelige vesner. Barn er ikke uskyldsrene og uten ondskap bare i kraft av å være barn. Jeg synes forfatteren ristet litt glitter av glansbildene, og at han viste fram det sammensatte ved mennesker uansett alder og roller man har tatt eller fått. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Pen. Så det så.
![]() Sv: Diskusjonstråd om Hundehode |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Nå da?
|
Jeg er uenig. Han visste kanskje hva som skjedde, men slik jeg leste det skjønte han ikke alvorlighetsgraden før det var for sent. Han kunne rett og slett ikke ha forutsett konsekvensene som 11-åring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Erfaren nok
|
![]() |
#13 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Diskusjonstråd om HundehodeJeg tenkte at Asger ikke forsto omfanget av hva som kunne skje med tanten, men bare var lei av at hun hang etter ham og ønsket fred. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Erfaren nok
|
Joda, hang jør jo det. Og synes det var greit. Men samtidig ble det litt VEL mye for min del..
![]() |
#16 |
Skriv og skriv og skriv
Hvor: Det meste er nord
![]() Sv: Diskusjonstråd om HundehodeJeg tolket det dithen at han som 11-åring ikke forstod omfanget av handlingene sine og at han seinere fortrengte realitetene.
![]() |
#17 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Diskusjonstråd om HundehodeJeg tygger og tygger på denne boka, og er glad jeg leste den. Men, allikevel var jeg litt skuffet, for den var så veldig skrytt opp på forhånd |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Borte
|
![]() Sv: Diskusjonstråd om HundehodeDenne boken traff ikke meg. Jeg liker vanligvis fargerike historier og familiekrøniker ganske godt. Jeg så noen nevnte "Familien Lament" - og det var en bok jeg likte veldig godt. Sist redigert av Røverdatter : 02-10-06 kl 13:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
kamerat
|
![]() Sv: Diskusjonstråd om HundehodeJeg er klar til å si litt mer om hva jeg syntes. Jeg likte vel i det store og hele boka godt. Den var drivende godt fortalt, og jeg måtte strilese på slutten. Likevel nådde den ikke helt opp hos meg, og det tror jeg kanskje kan ha noe med akkurat denne typen myldrehistorie å gjøre, at jeg ofte liker bøker med bærende hovedpersoner bedre. Jeg synes liksom ikke man kommer tett nok innpå noen av personene.
![]() |
#20 |
Erfaren nok
|
AKKURAT sånn føler jeg det også
![]() |
|
|