|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Tress-kake (neapolitan)PÅ engelsk heter tress-is neapolitan, og det finnes også en kake som heter neapolitan cake. Denne prøvde jeg meg på i helgen, til fantastiske tilbakemeldinger. Så jeg deler suksessen med dere. Det er en ganske omstendelig kake, siden man må bake tre kaker, men absolutt verdt det til litt store anledninger.
Jordbærkake:
Stek på 175 grader til kaken består pinnetesten (jeg begynner med 40 minutter). Oppskriften er en tredjedel av denne (om dere vil dobbelsjekke at jeg har oversatt mengdeforholdene riktig) Vaniljekake:
Miks sukker og smør til det er fluffy. miks sammen det tørre og ha i annenhver gang med isvann og smakstilsetninger. Brett forsiktig inn eggehvitene. Stek på 175 grader til kaken består pinnetesten (jeg begynner med 30 minutter). Oppskriften er halvparten av denne (om dere vil dobbelsjekke at jeg har oversatt mengdeforholdene riktig) Avkjøl kakene, og stable dem oppå hverandre med et tynt lag hjemmelaget jordbærsyltetøy mellom (jeg kjørte bare jordbær og melis i blenderen). Dekk kaka med sjokoladesmørkrem med litt av de samme rørte jordbæra i, slik at den blir smooth. 2,5 dl mykt smør (eller faktisk melange) 7,5 dl melis 1 ss vaniljesukker (2/3 dl melk) kakao etter smak Slå smør og melis fluffy, tilsett kakao etter smak, og evt. litt melk om den blir veldig stiv) Til slutt dekker du kaken med sjokoladeganache. Det lager du ved å koke opp 2 dl fløte, ta til side og tilsett 100 g mørk sjokolade. La det stå en stund og smelte før du blander det forsiktig sammen. Dekk kaken (avkjøl litt slik at smørkremen ikke smelter) og pynt med friske jordbær. Voila! Jeg har dessverre ingen fine bilder av kaken, bare halvspiste, men hvis dere absolutt vil se, kan jeg legge ut. Det blir en skikkelig tung og saftig dessertkake, veldig god! Oppdatert med bilder i innlegg 15!
Sist redigert av Tallulah : 14-05-12 kl 19:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tress-kake (neapolitan)Høres flott ut. Vil også gjerne se bilde.
![]() |
#6 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tress-kake (neapolitan)Er det en sånn type kake, bare i rund? Denne er jo skikkelig lekker.
![]() |
#7 |
kamerat
|
![]() Sv: Tress-kake (neapolitan)Åhåhåhåhå, det høres staselig ut! Halvspistbilde!
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tress-kake (neapolitan)bilde!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Tress-kake (neapolitan)Ja, jeg lagde alle på samme dag. Det ble noen time på kjøkkenet, men det gikk egentlig ganske greit. Mens en sto i ovnen vasket jeg utstyret og bakte den neste.
![]() |
#17 |
Lengter etter sola
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tress-kake (neapolitan)Nice!
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |