Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Tandoorikylling

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-12, 11:23   #1
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Tandoorikylling

For noen år siden hadde vi dilla på Tandoori kylling fra Toro. Så ble det litt borte, inntil jeg kjøpte en pakke nå i helgen.
Tenkte å prøve å lage marinaden og Tandoorisausen selv. Noen som har oppskrift på dette?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 11:40   #2
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.873
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tandoori kylling

Kommer litt an på hvor god tid du har. Noen oppskrifter beskriver hvordan du maler krydderblandingen. Men selv kjøper jeg tandoori-krydder på invandrerbutikken, blander med yoghurt/creme fraiche. (Marinaden med olje)

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 12:01   #3
Linella
Erfaren
 
Linella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 843
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Sv: Tandoori kylling

Jeg bruker også krydderblanding fra innvandrerbutikk og yoghurt naturell til marinade.
I tillegg lager jeg en saus med løk, hvitløk, hakkede tomater, paprikapulver, salt, pepper, evt. chilipulver og matfløte. Har kyllingen i sausen etter at den er stekt, og serverer med kokt ris og evt. nanbrød og salat.

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 12:03   #4
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tandoori kylling

Jeg har brukt denne oppskriften, og det ble veldig godt. Jeg brukte kyllingfilet i terninger, ikke kyllinglår. http://www.matprat.no/gjester/gjeste...ling-tandoori/

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 12:21   #5
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tandoori kylling

Takk for tips. Skal sjekke hva de har i innvandrerbutikker og skal se igjennom den fra matprat.
Jeg har tidligere prøvd med et sånt rosa glass som heter chicken tandoori paste men det blir ikke det samme. Dessuten må vi ha masse saus..

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 12:27   #6
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tandoori kylling

Hvis du lager saus så får du iallfall, med stor sannsynlighet, mat som smaker litt mer indisk enn Toro sin. ( Selv om den er god den også, det skal den ha.)

Jeg lager en saus hvor jeg surrer løk, hvitløk, raspa ingefær og garam masala. Har over en boks eller to-tre tomat, lat det koke og smaker til med kanel, kardemomme, koriander, salt og pepper og så runder jeg av med fløte.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 13:36   #7
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tandoori kylling

Yummi.
Hva gjør dere med kyllingen? Koker den i sausen? Eller steker den i eh...tandoori-ovn?

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 15:55   #8
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tandoori kylling

Nam, følger med.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 19:35   #9
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tandoori kylling

Takk for tips. Det er først og fremst sausen jeg er mest interessert i å få oppskrift på.
Før fant jeg Tandoorisaus fra Toro men det er lenge siden jeg har sett.. mulig man må på litt større matbutikk for å få tak i den, eller er den ikke i salg mer.

Nå har jeg kjøpt en type tandoorikrydder. Tenkte å bruke den som marinade, blande med litt olje..
Den jeg kjøpte er nesten samme merke/type som Venla viste, bare at dette er en annen farge. Denne. Hva er forskjellen, tro?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-12, 17:45   #10
Linella
Erfaren
 
Linella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 843
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Sv: Tandoori kylling

Kanskje det bare er ny boks? Til tandoori skal vel krydderet blandes med yoghurt naturell, sånn tradisjonelt, men det funker med olje også. Jeg har litt olje og tandoorikrydder som marinade på kyllingkjøtt til en kyllingsalat jeg lager i ny og ne.

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-12, 18:49   #11
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Tandoori kylling

Jeg bruker å blande tandoori krydder med olje (rett og slett fordi det er det man gjør når man lager etter toropakken ) og det er mye bedre enn marinaden i den pakken iallefall.
Må prøve med yoghurt neste gang!

Hjemmelaget saus har jeg ikke tenkt på! Har irritert meg over at tandoorisausen ikke er i salg mere Takk for tips!

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-12, 21:25   #12
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.873
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tandoorikylling

Det er nok bare ny design på boksen.

Toro-sausen er veldig ulik vanlig tomat/løk-basert tandoorisaus, men det går sikkert an å smake seg frem med krydder, yoghurt og kanskje tomabtpurre?

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-12, 22:20   #13
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tandoorikylling

Ikke akkurat hva du spør om, men jeg vil likevel anbefale Nirus chicken tikka masala.
Den inneholder oppskrift på både marinade og saus.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 20:44   #14
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tandoorikylling

Jeg er Toro-motstander pga all smaksforsterkeren de bruker, men svelget en kamel og kjøpte Tandoori-settet.

Vi elsket det, det var fullkomment som en god indisk restaurant (i Norge, aner ikke hvordan de serverer det i India...).

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein


Sist redigert av Amelie : 20-05-12 kl 21:44.
Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 20:51   #15
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tandoorikylling

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Jeg er Toro-motstander pga all smaksforsterkeren de bruker, men svelget en kamel og kjøpte Tikka Masala-settet.

Vi elsket det, det var fullkomment som en god indisk restaurant (i Norge, aner ikke hvordan de serverer det i India...).

Samme her, vi hadde det i går og det smakte nydelig!
Litt forandret siden sist jeg kjøpte pakke, da blandet man i rømme(ikke kokosmelk) og det var ikke krydder i risen
og heller ikke egen krydderpose til å krydre det ferdige resultatet.
Hadde i litt rømme i tillegg for at yngste ikke skulle synes det smakte for sterkt.


Dette var faktisk det første måltidet jeg lagde til mannen for litt over 12 år siden.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-14, 21:55   #16
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tandoorikylling

Jeg har visst slitt en stund med dette..
I dag søkte jeg litt på Tandoori igjen og prøvde en form for denne. Den beste jeg har laget og alle gaflet innpå. Nam.

http://www.alleoppskrifter.no/click/...augen.blogg.no
Det ble ikke helt likt da, det var noe jeg ikke hadde så jeg brukte Crème Fresh og noe mer olje i marinaden + krydderet som nevnt.
Stekte kyllingen i biter i ovnen. Stod en halv time. Helte den i sausen på slutten.
Passatra vet jeg ikke hva er og det gikk helt fint uten. Lagde sausen med å frese rødløk, litt smør og tandoorikrydder, 1 dl vann og en boks fløte. Pluss det meste av krydderet som er nevnt og en god dæsj Tandoorikrydder. Ingen ost eller blomkål men ris og brød til. Pluss oppkuttet tomat og agurk. Veldig godt. Denne skal lagres.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-14, 22:08   #17
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.896
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tandoorikylling

Denne er også veldig god:
Kylling Tikka Masala
Ingredienser:
750 g kyllingfilet
2 ss garam masala
1 ss paprikapulver
1 ss frisk ingefær, revet
1 ss hvitløk finrevet
0.5 ts salt
1.5 dl yoghurt naturell
2 ss nøytral olje
Smør til steking
Sausen:
2 stk rødløk hakket eller skåret
1.5 ss ingefær finhakket
2 fedd hvitløk finhakket
1.5 ss garam masala
2 ss paprikapulver
1 ts chilipulver (her kan en sikkert trygt ta mer, eventuelt ta ½-1 finhakket rød chili)
400 g plommetomat ca en boks, knuste
3 dl fløte
salt
sukker
Frisk koriander

Fremgangsmåte:
1. Skjær hver kyllingfilet i 4-5 biter. Bland sammen alle ingrediensene til marinaden i en bolle. Tilsett kyllingen og pass på at alle bitene er dekket av marinade. La det stå og marinere i kjøleskapet i minst 1 time, gjerne natten over.
2. Ta kyllingbitene opp av marinaden. Varm en stor stekepanne og stek kyllingen over høy varme. Legg kyllingen til side så lenge.
3. Smelt 2 spiseskjeer smør i en mellomstor gryte. Tilsett løken og fres løken til den blir gyllen, myk og litt karamellisert. Tilsett hvitløk, ingefær, garam masala, paprikapulver og chilipulver. La det frese videre i et minutt under omrøring. Ha i tomatene og la sausen småkoke i 5 minutter.
4. Hell i fløten og la sausen koke stille og rolig i 15-20 minutter. Smak sausen til med salt og litt sukker. Legg kyllingbitene i sausen og la det hele trekke ved lav varme i ca. 15 minutter.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-14, 12:21   #18
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tandoorikylling

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Jeg har visst slitt en stund med dette..
I dag søkte jeg litt på Tandoori igjen og prøvde en form for denne. Den beste jeg har laget og alle gaflet innpå. Nam.

http://www.alleoppskrifter.no/click/...augen.blogg.no
Det ble ikke helt likt da, det var noe jeg ikke hadde så jeg brukte Crème Fresh og noe mer olje i marinaden + krydderet som nevnt.
Stekte kyllingen i biter i ovnen. Stod en halv time. Helte den i sausen på slutten.
Passatra vet jeg ikke hva er og det gikk helt fint uten. Lagde sausen med å frese rødløk, litt smør og tandoorikrydder, 1 dl vann og en boks fløte. Pluss det meste av krydderet som er nevnt og en god dæsj Tandoorikrydder. Ingen ost eller blomkål men ris og brød til. Pluss oppkuttet tomat og agurk. Veldig godt. Denne skal lagres.

Hvordan laget du denne? Fremgangsmåte? stekte du kyllingbitene med marinade i ovnen på 200C? For deretter å helle sausen over?

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-14, 12:40   #19
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tandoorikylling

Opprinnelig lagt inn av mocci, her.

Hvordan laget du denne? Fremgangsmåte? stekte du kyllingbitene med marinade i ovnen på 200C? For deretter å helle sausen over?

Ja akkurat. Steker kyllingbitene i ovnen med marinaden til de er gjennomstekte og heller de i sausen når den er ferdig.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-14, 13:37   #20
Barbarella
Bør lage seg en tittel selv
 
Barbarella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.561
Blogginnlegg: 1
Barbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tandoorikylling

Jeg bruker denne oppskriften, og har vel omtrent aldri fått så mye skryt for en matrett noen sinne:


Til fire porsjoner bruker jeg ca. 600 gram kyllingfilet som skjæres i biter.

Marinade:

Ca. en dl matolje (jeg bruker solsikkeolje)
To toppede spiseskjeer med tandoori masala-krydder

Dette blandes godt sammen i en bolle. Tilsett de oppskjærte kyllingfiletene og vend de godt inn i blandingen. La så dette stå tildekket i kjøleskapet i minst en halvtime, men gjerne lenger.

Saus:

En løk, hakket
4 fedd hvitløk, presset eller finhakket
1 ss matolje
3/4 boks finhakkede tomater
1 boks Crème Fraîche
1-2 ss tandoori masala-krydder
Malt ingefær (1/2-1 ts)
Malt koriander (1 ts)
Malt spisskummin (1 ts)

La løken og hvitløken frese seg blank i varm olje i en kasserolle. Tilsett så krydderene, og la dette surre med i noen sekunder før du heller over tomatene og lar disse koke inn noe, ca. 4-5 min. Bland så inn creme fraiche, og kok opp. Ta kasserollen av plata, og kjør sausen glatt med stavmikser, til alt av biter er borte.

Kyllingfileten stekes så i middels varm panne til den er gjennomstekt, og blandes inn i den ferdig stavmiksede sausen. Smak til sausen med evt mer krydder. Serveres med ris.

__________________
2001 - 2005 - 2007 - 2016
Barbarella er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no