Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

300 av Frank Miller og Lynn Varley, 1998

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-07, 11:43   #1
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

300 av Frank Miller og Lynn Varley, 1998



Selv om filmatiseringen av denne skuffet stort, tok jeg boken ut av hyllen i går, og det er jeg glad for at jeg gjorde. Den er fortsatt et mesterverk.

Den gir en mytologisert fremstilling av slaget ved Thermopylae, der kong Leonidas av Sparta og en styrke på 300 (og noen andre grekere) forsvarte Hellas mot en invaderende Perserhær på flere tusen i år 480 før Kristus. Boken er i stor grad tro mot samtidshistorikerne, og passer godt inn i Frank Millers tegneserieunivers, som i stor grad omhandler menn med overmenneskelig styrke og evner. Enkelte mener, nok med rette, at flere av Millers verk tipper over mot det voldsforherligende og facistiske, men det ser jeg uansett på som mindre problematisk i denne typen historisk drama enn i mer samtidsorienterte verk (som f.eks Batman: The Dark Night Returns, 1987). Og med et så sterkt grafisk uttrykk som dette får boken uansett min uforbeholdene anbefaling.

Denne boken er et glimrende sted begynne for å se hva moderne (siste 25 år) amerikansk tegneseriekunst kan oppvise. Komposisjonen og strek er impresjonistisk. Frank Millers illustrasjoner er skarpe og tydelige og Lynn Varleys akvarellfarger gir dem enorm dybde og stemning. Fortellerteksten og replikkene er korte og konsise, og egner seg ikke særlig godt til høytlesning (noe filmen demonstrerte til fulle), men som bakgrunn for bildene bidrar den godt til stemningen i boken.

300 belønner ikke hurtiglesing. Les sakte. Se på illustrasjonene og fargene. Det anbefales å ta seg like god tid på sidene med bare ét bilde og lite eller ingen tekst som på sidene der det i utgangspunktet skjer mer.

Jeg kjøpte denne da den kom. To ganger. Først i de opprinnelige fem heftene, noe jeg vanligivs ikke gjør, men jeg hadde liten tro på at denne ville se bra ut i "trade paberback" (samleutgave av tegneseriehefter), men den så faktisk enda bedre ut i bok, fordi den har et bredt format som gjengir alle oppslagene enda bedre enn heftene. Boken kan kjøpes fra amazon.com og amazon.co.uk. Den er nok å få hos norske tegneserieforhandlere også, f.eks Outland i Oslo eller Trondheim. Den fins også på norsk, f.eks fra Haugen Bok, men jeg vet ikke hvor god oversettelsen er.

Ben "Will fight in the shade" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 17:59   #2
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 300 av Frank Miller og Lynn Varley, 1998

Fantastisk bok. Veldig synd at filmen ikke klarer å følge opp sånn som Sin City gjorde.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-07, 16:55   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 300 av Frank Miller og Lynn Varley, 1998

Det ble veldig tydelig etter å ha sett filmen at teksten, som fungerer så bra når man veksler mellom å lese den og å studere bildene, blir veldig mye mer påtrengende og pompøs når den serveres av en voice-over samtidig som man ser bildene på film. Interessant illustrasjon(!) av at det ikke er så rett-frem som man kanskje kunne innbille seg å overføre en historie fra grafisk roman til film.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no