Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva gjør du med gresskarkjøttet?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Hva gjør du med gresskarkjøttet?
Jeg lar det bare være i gresskaret, jeg 5 9,62%
Jeg kaster gresskarkjøttet, for det er ikke noe godt 17 32,69%
Jeg kaster gresskarkjøttet med dårlig samvittighet 5 9,62%
Jeg lager noe lekkert av gresskarkjøttet og poster oppskriften i tråden 5 9,62%
Jeg legger gresskarkjøttet i en skål og glemmer det i kjøleskapet 2 3,85%
Jeg lager ikke gresskarlykt / jeg lager heller brokkolilykt / pass dine egne saker 18 34,62%
Deltakere: 52. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-12, 14:22   #1
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva gjør du med gresskarkjøttet?

Du skjærer ut gresskaret og setter ut gresskarlykta, men hva gjør du med kjøttet? Livsviktig poll følger, og deilige oppskrifter kan postes i tråden.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 14:23   #2
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva gjør du med gresskarkjøttet

Jeg ønsker meg en oppskrift på gresskarsuppe.

Gammel 29-10-12, 14:27   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør du med gresskarkjøttet?

Jeg ekstraherer kjernene og rister dem i ovnen.

Gammel 29-10-12, 14:32   #4
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Det er veldig hyggelig å se deg i ny/gammel stil, Veronal! Ani, ja?

Gammel 29-10-12, 14:38   #5
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Frøene blir skylt og blandet med olje/smør og salt (evt også krydder) og ristet i ovnen på 180 grader i ca 30 minutter. Nydelig snacks.

Kjøttet har jeg brukt til litt forskjell, men bl.a. en nydelig saftig gresskarkake
og gresskarpai.

Gresskarkake
300 g hvetemel
2 ts bakepulver
300 g brunt sukker
3 ts blandet krydder (jeg brukte kanel, kardemomme, malt muskat og malt ingefær)
2 ts natron
175 g rosiner
½ ts salt
4 egg
200 g smeltet smør
revet skall av 1 appelsin
1 ss appelsinsaft
500 g revet gresskar

200 g kremost
85 g smør
100 g melis
revet skall av 1 appelsin
saften av ½ appelsin

Ha alt det tørre i en bolle og rør inn rosiner (jeg sløyfet dette da jeg ikke liker rosiner i bakverk). Rør inn egg, smør, appelsinskall og appelsinsaft og rør godt. Rør til slutt inn gresskarkjøttet. Fordel i en bakepapirkledt liten langpanne og stek ved 180 grader i 30 minutter. Avkjøl kaken helt.
Pisk kremost, smør, melis, appelsinskall og appelsinsaft godt sammen og bre glasuren over kaken.

Gresskarpai
250 g hvetemel
100 g melis
en klype salt
100 g smør
2 egg

750 g gresskarkjøtt i terninger
140 g sukker
½ ts salt
½ ts revet muskat
½ ts kanel
2 egg
25 g smeltet smør
1,75 dl melk

1 ss melis + ½ ts kanel

Mel, sukker, salt, smør og egg til paideigen kjøres sammen i food processor. Sett kaldt 30 minutter. Kjevle ut til en leiv som passer en 24 cm paiform og blindstek ved 200 grader i 15 minutter. Fjern papir og bønner og stek videre 10 minutter. Avkjøl.

Kos gresskarkjøttet i 15 minutter. Sil av vannet og avkjøl. Kjør til mos i blender. Bland sukker, salt og krydder. Visp inn egg og melk og rør så inn smør og gresskarmos. Hell i paiskallet og stek ved 220 grader i 10 minutter. Senk temperaturen til 180 grader og stek videre 35-40 minutter, til fyllet har stivnet.

Avkjøl helt. Bland melis og kanel og dryss over før servering.

Gammel 29-10-12, 14:41   #6
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gresskarkaka så god ut! Den lignet jo veldig på gulrotkake, kan man kanskje bare ta sin yndlingsgulrotkakeoppskrift og bytte ut gulrota med gresskar, tro?

Gammel 29-10-12, 14:43   #7
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Den minner veldig om gulrotkake (mer er etter min mening både bedre og saftigere), og du kan absolutt bruke din favoritt gulrotkakeoppskrift i stedet.

Gammel 29-10-12, 14:46   #8
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg kaster. Jeg lagde suppe et år, men ingen var videre imponert. Dessuten liker jeg ikke lukta.

Etter at vi gravde ut gresskarene i går luktet minste på hånda mi og erklærte at jeg luktet "syk".

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 14:58   #9
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har blitt lat, og tar kun ut tråder og kjerner. Kjøttet forblir i gresskaret.

Gammel 29-10-12, 14:59   #10
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi det si at vi kan skjære ut gresskaret i kveld og det står fint til onsdag? Står det i kjøleskap?`Ute? På benken?

Gammel 29-10-12, 15:01   #11
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kaster det. Uten dårlig samvittighet og ikke direkte fordi vi ikke liker det. Vi vet ikke om vi liker eller ikke, og tiden rundt Halloween pleier å være så hektisk at lysten til å eksperimentere med mat/kaker/snacks av gresskar dessverre ikke er særlig høy. Nei forresten, ikke dessverre. Det bare er sånn. Nemlig.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 15:02   #12
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Det er det brokkolilyktalternativet er til for.

Gammel 29-10-12, 15:13   #13
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

GRESSKARKAKER
500 g gresskar
100 g revet ost
1 stort pisket egg
1 stor løk, hakket og mykstekt
litt hvitløk
hakkede urter
1 ss hvetemel
salt
pepper

Det smaker kjempegodt med en dæsj av tyttebær blandet med rømme.

Gammel 29-10-12, 15:14   #14
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gresskarsuppe

600 eller mer g. hokkaido-gresskar, renset og i biter
1 chili delt i to uten frø
1 liter kyllingkraft eller 1 liter vann og 3 ss flytende kyllingbuljong

kokes i 10 minutter.

Mos suppen med stavmikser, ta opp en eller begge chilihalvdelene, alt etter hvor sterk du vil ha suppen. Min erfaring er at 1 er passe hot til voksne men litt hot for barn. Du kan jo bruke paprika i stedet.

Ha i 3 dl fløte, smak til med salt og pepper, kok opp suppen,ha over et persilledryss og server.

Jeg serverer med rundstykker, brød eller krutonger.

Skal du lage krutonger: skjær daggammelt brød i små terninger, stek i en blanding av smør og olivenolje sammen med et eller to hvitløksfedd som er delt i to. Når krutongene er sprø og gylne legges de på kjøkkenpapir for å renne av. Klipp gjerne litt persille eller andre urter over. Jeg synes persille og timian er det som fungerer best med gresskarsuppe.

Gammel 29-10-12, 15:14   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men, snakker dere om fyllet i de oransje, store gresskarene man huler ut nå? For jeg trodde ikke det fyllet kunne brukes. *domm*

Gammel 29-10-12, 15:15   #16
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Det er masse kjempegodt man kan lage av gresskarkjött. Som oftest er det imidlertid andre typer gresskar som er gode aa spise, altsaa ikke dem man bruker til lykter.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 15:15   #17
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har glømt alternativet "Lage gresskarpai, gløyme at den falt ned bak frysaren i et stressa øyeblikk og finne den igjen til sommaren når en skal vaske bak".

Gammel 29-10-12, 15:15   #18
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Ellers har jeg tenkt å prøve denne:
http://oppskrift.klikk.no/gresskarmuffins/907/

Gammel 29-10-12, 15:16   #19
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Ja, jeg snakker om de store oransje. Rettere sagt, jeg lurer på om jeg kan gjøre noe gøy med det eller om jeg bare skal gi opp tanken.

Gammel 29-10-12, 15:16   #20
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Du har glømt alternativet "Lage gresskarpai, gløyme at den falt ned bak frysaren i et stressa øyeblikk og finne den igjen til sommaren når en skal vaske bak".

Imponerende, Tussa!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:00.