Coops kaffebøll på Løkka
For noen uker siden åpnet en kaffesjappe på Løkka som het The Secret Coffeeshop. De var superaktive på Insta, og hadde en veldig hyggelig, jovial og morsom stil. Jeg begynte å følge dem, og siden jeg syns det er et stort poeng å støtte små, uavhengige butikker og kafeer framfor kjeder tenkte jeg å gå innom. Det gjorde meg, men siden de ikke hadde min melketype ble det ikke kaffe på meg fra dem. Smaken aner jeg derfor ingenting om.
Et par dager senere viser det seg at hele kaffesjappa er et markedsføringsstunt fra Coop, med basis i at folk på løkka er de største kaffesnobbene, men vil de egentlig merke forskjell? Jeg fniste litt, men etterhvert så har fnisingen gått over til grubling. Jeg vet ikke om jeg syns dette er så ålreit. Av flere årsaker.
For det første så tror jeg det er mange som meg, som ønsker å støtte opp om et mangfold, små "mom&pop shops", og lokale initiativ. Da er det ikke så kult å bli driti ut av en stor, markedsterk kjede. For det andre så er jeg opptatt av rettferdig handel. Mange av de små kaffeprodusentene er veldig gode på dette. Jada, Coop har noe rettferdig produsert kaffe, men de gir også forbrukeren mulighet til å velge det bort. Og selvsagt handler smak om alt rundt også. Jeg liker å vite hvor kaffen min kommer fra. Jeg digger Kaffebrenneriets (jada, jeg vet de er en kjede) små historier fra kaffebøndene sine, informasjon om hva de støtter i lokalmiljøene, kreative navn kokt sammen på bakrommet i stedet for av et reklamebyrå osv.
De påstår at deres intensjon ikke var å gjøre narr av noen, men selvsagt var det det. Det er gøy å gjøre narr av hipstere, og alle utenfor Løkka syns dette er rasende festlig. Man overbeviser ikke målgruppen ved å gjøre narr av dem. Dette var selvsagt ikke en kampanje som hadde løkkahipstere som målgruppe, men alle andre som syns (kaffe-)snobber er teite.
Jeg ser at jeg ikke er den eneste som tenker i disse baner, hva syns dere? Syns dere slike stunt er helt ok?
Jeg ser at det er litt vanskelig å legge frem dette uten å havne i løkka-hipster-med-lange-tær-båsen, men det er i hovedsak ikke det "smaklige kaffesnobberiet" jeg prøver å forsvare, men det å bruke folks ønske om å støtte små, rettferdige foretak til å lure-markedsføre seg selv.