|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
One of These Days
|
![]() Mann, kvinne eller?Hvilket alternativ setter man opp på en spørreundersøkelse? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Mann, kvinne eller?
Det er et godt poeng. Annet er en utenfra-kategori, ikke-binær mer innenfra. Jeg ville ha gått for det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mann, kvinne eller?Vi bruker egendefinert og ønsker ikke oppgi som to separate valg. (For vår statistikk er det nyttig å skille mellom de to) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mann, kvinne eller?Jeg ville valgt annet eller ikke-binær, avhengig av målgruppen. Retter spørreundersøkelsen seg mot unge eller minoritetsspråklige, for eksempel?
![]() |
#12 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Mann, kvinne eller?Jeg synes ikke-binær umiddelbart høres ut til å favne mest mulig.
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Mann, kvinne eller?Ikke-binær er det korrekte innen LHBT og er en term de som er ikke-binære forstår, de som ikke forstår den er jo ikke i målgruppa for å velge det. Egendefinert tror jeg noen av de jeg kjenner kunne blitt fornærmet av.
![]() |
![]() |
#14 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Mann, kvinne eller?Egendefinert høres ut som "funnet på".
![]() |
#15 |
|
Det er jo nettopp det som er poenget for mange. At det ikke er riktig for dem å definere seg som mann eller kvinne, og det finnes foreløpig ingen andre kategorier. Man definerer seg ikke som ikke-noe egentlig, men som noe som er utenfor de allerede eksisterende kategoriene. Noen har jo også en flytende kjønnsidentitet og for dem blir det også feil å si at de ikke er mann og ikke er kvinne fordi de er begge deler. Men en tredje kjønnskategori (eller fjerde og femte for den del) som favner de som er begge kjønn og de som er ingen av de to kjønnene vi har konstruert per i dag finnes formelt ikke.
![]() |
![]() |
#16 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Mann, kvinne eller?Det handler også om hvordan spørsmålet stilles. «Jeg definerer meg som» i stedet for «Jeg er».
![]() |
#17 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Mann, kvinne eller?Ja, sikkert for mange, men for andre oppfatter de kanskje at de er noe spesifikt, bare ikke mann eller kvinne? Det er jo et voldsomt stort mangfold her.
![]() |
#19 |
|
Ja, det er også et enormt minefelt der det for "lekfolk" er nærmest umulig å ikke tråkke feil. Ved å i hvert fall ha en eller annen kategori som ikke er mann eller kvinne, og som ikke er "ønsker ikke å oppgi", signaliserer man i hvert fall velvilje.
![]() |
![]() |
#20 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Jeg vil hevde at det kan finnes noen som ikke opplever seg som verken kvinne eller mann, men som likevel ikke er kjent med begrepet ikke-binær. (Gikk jeg i surr i ikke-ne nå?
![]() |
|
|