|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
19-11-20, 13:42 | #1 |
Glamorøs
|
Internasjonale jule- og høytidsmatreiserInspirert av Nennes internasjonale matreiser starter vi nå høytidssesongen!
Sist redigert av Tallulah : 19-11-20 kl 18:02. |
19-11-20, 14:05 | #2 |
Fjellpiper
|
Sv: Internasjonale jule- og høytidsmatreiser
|
19-11-20, 14:32 | #3 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
|
Sv: Internasjonale jule- og høytidsmatreiserÅ, ja. Glitrende ide. (Kilde: youtube.com) (Kilde: youtube.com) Nicolaus har vi tatt med oss fra Tyskland. Man setter (nypussede, såklart) støvler foran peisen eller annet egnet sted om kvelden 5. desember. 6. desember er Nicolausdagen og da har Nicolaus gitt sjokoladenisser til alle snille barn og gjerne en liten gave i tillegg. De beste sjokoladenissene er uten tvil dem fra Lindt og de er å få tak i enkelte steder i Norge, også. Evt. får man bestille fra Amazon.de https://www.amazon.de/Lindt-125-g-Mi...s%2C184&sr=8-4 |
19-11-20, 14:42 | #4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
|
Sv: Internasjonale jule- og høytidsmatreiserJeg leste julematriser, og lute på hvordan i all verden en matrise over ulike høytider så ut og hvilken nytte man hadde av den...
19-11-20, 14:44 | #5 |
Dragedytteren
|
Sv: Internasjonale jule- og høytidsmatreiserJeg har planer om engelsk fruktkake etter denne oppskriften, det skulle passe bra å starte denne helgen.
19-11-20, 14:51 | #6 |
Introvert optimist
|
Sv: Internasjonale jule- og høytidsmatreiserVi skal ha Thanksgiving-kalkun neste fredag. Lillebror lurte på om cole slaw og hjemmelaget lemonade, kunne brukes også til dette, og det har vi bestemt oss for at de kan. (Oppskrifter lagt ut av Tallulah i sommer-reisetråden.) I tillegg blir det søtpotetmos og potetmos med parmesan og rosenkål og tranebærsaus. Det blir nok bra.
19-11-20, 15:19 | #7 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
|
Sv: Internasjonale jule- og høytidsmatreiserJeg leste det samme som Malama, tråden ble jo straks mye mer interessant når jeg skjønte hva den handlet om.
19-11-20, 17:07 | #8 |
Glamorøs
|
Sv: Internasjonale jule- og høytidsmatreiserMalama, du kan godt få lov til å sette opp den matrisen.
Det blir selvfølgelig bisquits, og en grits casserole. Grits er amerikanernes polenta, så det går an å bruke i stedet. Om jeg finner grønne tomater, så blir det noen fried green tomatoes, og vi går nok uansett for en enkel ruccolasalat. Og tranebærsaus, helt klart. I tillegg vil jeg oppfordre alle til å lese litt om Thanksgiving, og at det slett ikke er en høytid for alle amerikanere. Det er en høytid for krigsherrene, de som slaktet de andre. Og i dag er amerikanske urinnvånere igjen rammet hardere enn vinnerfolket, med svært høye dødstall grunnet covid-19. Dette er en god anledning til ettertanke.
19-11-20, 17:23 | #9 |
lettere utlada
|
Sv: Internasjonale jule- og høytidsmatreiserNeste torsdag er Thanksgiving, Tallulah. Og vi satser på kalkun søndagen etter. Vi markerer egentlig ikke thanksgiving , men siden det er stort for guttas kusine, tante og onkel så er det noe vi snakker om og har litt tradisjonell kalkunmiddag. Med tranebærmos, men uten gresskarpai (erstatter det ofte med eplepai...det gjør svigerinna mi også )
19-11-20, 17:30 | #10 |
Glamorøs
|
Ja, kjære vene! Jeg har gått rundt i hele dag og trodd at det var 26. november! Syns det var så deilig lite Black Friday-mas i år.
19-11-20, 17:48 | #11 |
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Internasjonale jule- og høytidsmatreiserDet var ikke internasjonale jule- og høytidsmatriser det var snakk om, nei. Jaja, miljøskadd.
19-11-20, 17:57 | #12 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
|
Sv: Internasjonale jule- og høytidsmatreiserLike godt at det ikke er thanksgiving i dag, jeg serverer fiskepinner...
19-11-20, 17:59 | #13 |
Rockesøster
|
Sv: Internasjonale jule- og høytidsmatreiserJeg har svensk bestemor, og drømmer ennå om all den deilige silden hun laget til jul.
20-11-20, 12:21 | #14 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
|
Sv: Internasjonale jule- og høytidsmatreiserVi skal som liefje feire sinterklaas Iår også. Krysser fingrene for at pakken med godsaker når frem i tide. Tenker å bake pepernootjes til helgen. Kanskje også speculaas. Vi pleier å sette skoen ved peisen med gulrøtter, og så er den gjerne fylt med Pepernootjes, sjokolade eller tegneseriehefter eller lignende.
20-11-20, 12:36 | #15 |
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Internasjonale jule- og høytidsmatreiserLivet er så kjipt for tiden, så kanskje vi burde servere kalkun neste torsdag? Til bare oss 4. Vi sitter uansett på hjemmekontor, så litt jevnlig kjæling med kalkun gjennom arbeidsdagen er overkommelig.
20-11-20, 12:41 | #16 |
guru advisor
|
Sv: Internasjonale jule- og høytidsmatreiserFor en koselig tråd! Liker alt initiativ for tiden. |
20-11-20, 14:34 | #17 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
|
Sv: Internasjonale jule- og høytidsmatreiserJeg kan legge inn noen av våre dansk tradisjoner.
20-11-20, 14:51 | #18 |
can-jur
|
Sv: Internasjonale jule- og høytidsmatreiserSå bra tråd!
20-11-20, 14:59 | #19 |
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Internasjonale jule- og høytidsmatreiserNenne og veobra: Nå har de jo fått sånne småpoteter i butikken som egner seg ypperlig til karameliserte poteter. Jeg har en ekstrabestemor som er av dansk opprinnelse og hun hadde sågar utdanning som koldjomfru (som jo var en helt faktisk tittel den gang). Hun lagde lenge de nydeligste julelunsjer, men akkurat sånne poteter.
20-11-20, 16:01 | #20 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
|
Vi pleier kjøpe ferdig kokte små poteter på glass. Dem får vi ikke tak i i år. Vi må nok derfor til pers og koke og skrelle selv. Jeg har skult litt på de små potetene i butikken. Vet du hva slags poteter de pleier bruke hvis de lager det selv? Jeg tenker det må være noen kokefaste. Lenger karer jeg ikke tenke.
|
|