|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
07-11-24, 11:16 | #1 |
finner ut av mye
|
Hva skal jeg spise?Jeg synes det kan være veldig vanskelig å planlegge måltider. Jeg spiser helst ikke brød, havregryn, bønner og linser fordi jeg får bare magetrøbbel av det. Bokhveteflak er en grei erstatning for havregryn, men dyrt, og kan være vanskelig å få tak i. Spiser mye egg, men har jeg spist 3-4 egg til frokost synes jeg ikke jeg kan spise flere til kvelds liksom. Steker jeg 400 gram kjøttdeig til middag spiser jeg halvparten, men det har og hendt at jeg har spist alt om jeg har vært veldig sulten ... Folk kommenterer av og til hvor store porsjoner jeg spiser, men de vet jo ikke hvor lenge det kan gå mellom måltidene.
07-11-24, 11:26 | #2 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
|
Sv: Hva skal jeg spise?Lage noen gode salater, kanskje kutte opp ingredienser og putte i bokser, slik at det er lett å blande? Da kan du variere med ost, kylling, skinke, egg, tunfisk og andre proteinkilder. Glutenfri pasta. Gresskarfrø er godt i salat, og har mye energi. Nøtter også. Lage noen skikkelig gode hjemmelagde dressinger du kan ha på ...
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 07-11-24 kl 11:38. |
07-11-24, 11:27 | #3 |
Dårlig husmor
|
Sv: Hva skal jeg spise?Hvis du vil ha billig og sunt, så ville jeg tenkt på ovnsbakte grønnsaker. Det kan varieres med ulikt krydder, rotgrønnsaker er også veldig godt med litt honning på. |
07-11-24, 11:35 | #4 |
Introvert textrovert
|
Sv: Hva skal jeg spise?Jeg synes også mat er vanskelig fordi det jeg liker får jeg høyt blodsukker av. (Og så klarer jeg maks ett egg en gang i blant, for det er ikke en favoritt).
07-11-24, 11:40 | #5 |
finner ut av mye
|
Sv: Hva skal jeg spise?Takk for tips og forslag.
07-11-24, 12:00 | #7 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
|
Sv: Hva skal jeg spise?Mye bra og billig mat i poteter, rotgrønnsaker, fiskekaker, fisk, kylling, pasta, diverse salater, supper og ikke minst i datodisken finnes det mye bra mat. Er det mat utenom middager du helst tenker på, så lag deg en caprese eller stekt blomkål (ikke at sistnevnte er spesielt billig for tida, da) med olivenolje og pinjekjerner over. |
07-11-24, 12:02 | #8 |
Sviiisj!!
|
Sv: Hva skal jeg spise?Min frokost består ofte av stekte poteter, som jeg har kokt til middag tidligere. samt stekt egg. De kan holde et par dager i kjøleskap, og det er kjapt og gir variasjon fra "bare egg". Jeg har cøliaki, og kan derfor ikke spise vanlig brød (men tåler glutenfri havre). Når jeg ikke har noe glutenfritt brød eller knekkebrød i hus, er stekte poteter redningen. Jeg føler meg ikke ordentlig mett av å bare spise egg. Hermetisk mais kan også godt være med.
Sist redigert av Kanina : 07-11-24 kl 12:10. |
07-11-24, 12:09 | #9 |
can-jur
|
Sv: Hva skal jeg spise?Har du sett på ferdigmiddager som finnes?
07-11-24, 12:10 | #10 |
finner ut av mye
|
Sv: Hva skal jeg spise?Takk igjen for forslag.
07-11-24, 12:12 | #11 |
finner ut av mye
|
Sv: Hva skal jeg spise?
Ferdigmiddager kan jeg godt spise, jeg er veldig lite kresen egentlig. Mister bare matlysten av og til. Det er helst prisen som er problemet.
07-11-24, 12:16 | #12 |
finner ut av mye
|
Sv: Hva skal jeg spise?Så for å oppsummere:
07-11-24, 12:20 | #13 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hva skal jeg spise?hett tips - spør chatgpt! jeg spurte om matplan, oppskrifter, handleliste, og la inn hva jeg likerogikke,hva jeg har i skapet, alder og kjønn på de som skal spise, følge norske kostholdsråd for 2024 og sjekke oppdaterte priser. jeg skrev også et maks beløp per uke. og ba den sørge for minst mulig rester. vips! flott matplan. |
07-11-24, 12:27 | #14 |
Glamorøs
|
Sv: Hva skal jeg spise?Til frokost spiser jeg havregryn med nøtter, frukt og soyamelk, hver dag. Er ikke veldig sprek i matveien om morgenen.
07-11-24, 12:42 | #15 |
rakkarpus
|
Sv: Hva skal jeg spise?Liker du yoghurt?
07-11-24, 13:10 | #16 |
finner ut av mye
|
Sv: Hva skal jeg spise?ChatGpt har jeg blitt tipset om før, ja. Har bare glemt å prøve å formulere noe å be om. Men kan gi det et forsøk.
07-11-24, 13:31 | #17 |
koko
|
07-11-24, 14:46 | #18 |
Sviiisj!!
|
Viktig forbehold, ja. ChatGPT driver ikke å søker på internett etter gjeldende priser, den bare gjetter hva som er sannsynlige priser basert på annen informasjon den har trent på! Og den har neppe trent på VGs prisbørs, for å si det sånn.
07-11-24, 14:50 | #19 |
Sviiisj!!
|
Sv: Hva skal jeg spise?Tortilla-lefser inneholder ikke mindre mengder hvete enn vanlige brødskiver, det kan jeg nesten garantere. Det bare ser sånn ut fordi de er flate, antakelig? Det finnes glutenfrie tortilla-lefser, dog. Både de som er merket med glutenfrie, og de små mais-tortillaene som er på størrelse med et taco-skjell. Usikker på om disse er uten hvetestivelse (dette avhenger jo av hva i hveten du reagerer på).
07-11-24, 15:07 | #20 |
finner ut av mye
|
Sv: Hva skal jeg spise?Jeg har ikke cølliaki altså, men magen reagerer om jeg spiser mye kornprodukter, spesielt grove virker det som. Men en tortilla i ny og ne går greit. Dessuten får man plass til mer av det som metter (for meg), altså pålegg.
|
|