Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva skal jeg spise?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-24, 11:16   #1
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Hva skal jeg spise?

Jeg synes det kan være veldig vanskelig å planlegge måltider. Jeg spiser helst ikke brød, havregryn, bønner og linser fordi jeg får bare magetrøbbel av det. Bokhveteflak er en grei erstatning for havregryn, men dyrt, og kan være vanskelig å få tak i. Spiser mye egg, men har jeg spist 3-4 egg til frokost synes jeg ikke jeg kan spise flere til kvelds liksom. Steker jeg 400 gram kjøttdeig til middag spiser jeg halvparten, men det har og hendt at jeg har spist alt om jeg har vært veldig sulten ... Folk kommenterer av og til hvor store porsjoner jeg spiser, men de vet jo ikke hvor lenge det kan gå mellom måltidene.

Jeg synes det er vanskelig å tillate meg selv å bruke penger på den maten jeg helst vil ha når jeg kunne ha kjøpt noe billigere. Men så vet jeg jo og at om jeg ikke har lyst på noe spiser jeg det ikke, og går kanskje altfor lenge uten å spise hvis det ikke er noe godt alternativ. Jeg kan bli lei av mat jeg egentlig liker, og da er det vanskelig å få det ned. Så da hjelper det lite med en matplan for uka om jeg ikke har lyst på det som står på menyen.

Hvorfor skal noe som er livsnødvendig være så vanskelig?

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-24, 11:26   #2
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg spise?

Lage noen gode salater, kanskje kutte opp ingredienser og putte i bokser, slik at det er lett å blande? Da kan du variere med ost, kylling, skinke, egg, tunfisk og andre proteinkilder. Glutenfri pasta. Gresskarfrø er godt i salat, og har mye energi. Nøtter også. Lage noen skikkelig gode hjemmelagde dressinger du kan ha på ...

Omlett kan varieres mye, jeg er veldig glad i omelett med spinat og chevre. Da lager jeg en enkel omelett med egg, løk (evt purre), salt og pepper, og når den har nesten stivnet smuldrer jeg over litt chevre og legger på en dunge med spinat, og legger på lokk og lar det stå på lavere temperatur til spinaten har kollapset litt. Så bretter jeg omeletten i to, og lar den steke litt til.

Sist redigert av My : 07-11-24 kl 11:38.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-24, 11:27   #3
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du vil ha billig og sunt, så ville jeg tenkt på ovnsbakte grønnsaker. Det kan varieres med ulikt krydder, rotgrønnsaker er også veldig godt med litt honning på.

Og det er faktisk verd å bruke litt penger på sunn mat du har lyst til å spise. det gir energi både fysisk og psykisk

Er du glad i linser? Kokt med chilli, for eksempel. Kjempegodt og veldig billig.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-24, 11:35   #4
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også mat er vanskelig fordi det jeg liker får jeg høyt blodsukker av. (Og så klarer jeg maks ett egg en gang i blant, for det er ikke en favoritt).

Det jeg vet jeg burde spise, men som jeg ikke gjør er å preppe kylling eller annet protein og spise det med grønnsaker. Jeg liker ovnbakte grønnsaker om jeg har masse krydder og ost på toppen.

Det jeg faktisk gjør er å spise cottage cheese med bær eller sukkerfritt syltetøy.
'Jeg spiser ikke brød både pga blodsukker og at munnen min mangler nesten all spytt et menneske bør ha, men jeg klarer tynne knekkebrød med "fuktig" pålegg. Det er dritkjedelig med omtrent bare smøreost, da. Topper den ofte med masse agurk.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-24, 11:40   #5
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Takk for tips og forslag.

Salat blir jeg vel nesten aldri lei av, og er flink til å lage i perioder. Det kan bare være litt tiltak av og til å skrelle, fjerne frø, kutte osv. Desto større grunn for å lage en stor porsjon så jeg har til mange dager.

Ja, det er jo sant at mat er noe det faktisk er verdt å bruke penger på, så jeg må nok jobbe med å legge vekk de tankene. Og det er jo ikke som om jeg virkelig flotter meg heller akkurat. Kjøper jeg biff er det ikke wagyu liksom, men kanskje Gilde i stedet for First price. Sistnevnte bruker ofte kjøtt fra Afrika, og jeg nekter å kjøpe langreist kjøtt når jeg bor midt i Norges matfat ...

Jeg liker linser, men det gjør visst ikke magen min. Lenge siden jeg har spist det da, så jeg kan jo teste det.

Gammel 07-11-24, 11:48   #6
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 47
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Diverse supper?
Søtpotetsuppe
Potet- og purresuppe
Potet- og sellerisuppe
Gulrotsuppe

Gammel 07-11-24, 12:00   #7
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Mye bra og billig mat i poteter, rotgrønnsaker, fiskekaker, fisk, kylling, pasta, diverse salater, supper og ikke minst i datodisken finnes det mye bra mat. Er det mat utenom middager du helst tenker på, så lag deg en caprese eller stekt blomkål (ikke at sistnevnte er spesielt billig for tida, da) med olivenolje og pinjekjerner over.

Finnes det ikke knekkebrød som du tåler bedre enn brød? Jeg har liten oversikt her.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-24, 12:02   #8
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Min frokost består ofte av stekte poteter, som jeg har kokt til middag tidligere. samt stekt egg. De kan holde et par dager i kjøleskap, og det er kjapt og gir variasjon fra "bare egg". Jeg har cøliaki, og kan derfor ikke spise vanlig brød (men tåler glutenfri havre). Når jeg ikke har noe glutenfritt brød eller knekkebrød i hus, er stekte poteter redningen. Jeg føler meg ikke ordentlig mett av å bare spise egg. Hermetisk mais kan også godt være med.
Eller gå for en japansk frokost: kokt ris og egg.

Sist redigert av Kanina : 07-11-24 kl 12:10.
Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-24, 12:09   #9
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du sett på ferdigmiddager som finnes?
Jeg har prøvd en del og synes de er forbausende gode.
Finnes både porsjoner til mikro og ferdige poser som er frosset der man kan ta en porsjon.
Frosne grønnsaker og ferdig oppskåret kjøtt, med smelta ost er min «go to» når jeg er matlei eller tiltaksløs.
Og ja, det funker til alle måltider. Frokost må ikke være brødskive eller müsli.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-24, 12:10   #10
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Takk igjen for forslag.

Suppe blir jeg ikke mett av. :vanskelig: Men lapskaus og lignende gryter metter, og er lett å lage store porsjoner av med masse grønnsaker i.

Poteter liker jeg, og blir mett av. Så det og andre rotgrønnsaker kan jeg bli flinkere til å bruke.

Det finnes knekkebrød jeg tåler, men jeg må spise så mange om det skal monne. Jeg pleier å bruke tortillalefser når jeg tre noe kjapt og enkelt. Fortsatt hvete, men mindre mengde, og de kan fylles med mase godt.

Gammel 07-11-24, 12:12   #11
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Har du sett på ferdigmiddager som finnes?
Jeg har prøvd en del og synes de er forbausende gode.
Finnes både porsjoner til mikro og ferdige poser som er frosset der man kan ta en porsjon.
Frosne grønnsaker og ferdig oppskåret kjøtt, med smelta ost er min «go to» når jeg er matlei eller tiltaksløs.
Og ja, det funker til alle måltider. Frokost må ikke være brødskive eller müsli.

Ferdigmiddager kan jeg godt spise, jeg er veldig lite kresen egentlig. Mister bare matlysten av og til. Det er helst prisen som er problemet.

Det var et lurt tips. Har alltid frosne grønnsaker i fryseren.

Gammel 07-11-24, 12:16   #12
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Så for å oppsummere:
- Ikke ha dårlig samvittighet for å bruke penger på mat.
- Lage store porsjoner når jeg først lager mat.
- Ha noe raskt og lettvint tilgjengelig som jeg vet jeg liker.

Gammel 07-11-24, 12:20   #13
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

hett tips - spør chatgpt! jeg spurte om matplan, oppskrifter, handleliste, og la inn hva jeg likerogikke,hva jeg har i skapet, alder og kjønn på de som skal spise, følge norske kostholdsråd for 2024 og sjekke oppdaterte priser. jeg skrev også et maks beløp per uke. og ba den sørge for minst mulig rester. vips! flott matplan.

du bør dog sjekke prisene, det er ikek alt som er like oppdatert.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-24, 12:27   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 634
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til frokost spiser jeg havregryn med nøtter, frukt og soyamelk, hver dag. Er ikke veldig sprek i matveien om morgenen.

Til lunsj spiser jeg ofte salater, relativt enkle, så de er kjappe å lage. Det er gjerne isbergsalat (eller annen hodesalat som holder lenge), tomat, agurk som base for alle også varierer jeg med tunfisk, lakserester fra middag, kylling, feta, hummus, ajvar osv.

Middag liker jeg varm, og jeg er glad i pasta med tomatsaus. Her kan man enkelt lage en diger porsjon og variere med protein; jeg lager ofte kylllingkjøttboller, soyafarse eller så spiser jeg den vegetarisk.

Undervurdert snacks: Eple med peanøttsmør.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-24, 12:42   #15
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Liker du yoghurt?

Spiser tyrkisk/ gresk yoghurt med to spiseskjeer kesam. Tilsetter enten bær eller skogsbæryoughurt. Spiser dette til frokost og kvelds.

Men jeg også merker at det går mye penger til mat nå.

Gammel 07-11-24, 13:10   #16
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

ChatGpt har jeg blitt tipset om før, ja. Har bare glemt å prøve å formulere noe å be om. Men kan gi det et forsøk.

Liker yoghurt, ja. Lager den selv av melk fra en lokal gård. Men det er heller ikke noe jeg blir mett av, så det er mer kosemat.

Gammel 07-11-24, 13:31   #17
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 47
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Takk igjen for forslag.

Suppe blir jeg ikke mett av. :vanskelig: Men lapskaus og lignende gryter metter, og er lett å lage store porsjoner av med masse grønnsaker i.

Poteter liker jeg, og blir mett av. Så det og andre rotgrønnsaker kan jeg bli flinkere til å bruke.

Det finnes knekkebrød jeg tåler, men jeg må spise så mange om det skal monne. Jeg pleier å bruke tortillalefser når jeg tre noe kjapt og enkelt. Fortsatt hvete, men mindre mengde, og de kan fylles med mase godt.

Berre for å.framsnakke suppe litt, så er jo slike supper som eg ramsa opp der eigentleg berre lapskaus som er kjørt saman med stavmikser.

Gammel 07-11-24, 14:46   #18
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

du bør dog sjekke prisene, det er ikek alt som er like oppdatert.

Viktig forbehold, ja. ChatGPT driver ikke å søker på internett etter gjeldende priser, den bare gjetter hva som er sannsynlige priser basert på annen informasjon den har trent på! Og den har neppe trent på VGs prisbørs, for å si det sånn.

Gammel 07-11-24, 14:50   #19
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Tortilla-lefser inneholder ikke mindre mengder hvete enn vanlige brødskiver, det kan jeg nesten garantere. Det bare ser sånn ut fordi de er flate, antakelig? Det finnes glutenfrie tortilla-lefser, dog. Både de som er merket med glutenfrie, og de små mais-tortillaene som er på størrelse med et taco-skjell. Usikker på om disse er uten hvetestivelse (dette avhenger jo av hva i hveten du reagerer på).

Angående knekkebrød: man må nesten kjøre på med masse pålegg. Eggeskiver, avocado, sardiner i olje (jepp, det liker jeg..!), sånn at det ligger et lag oppå knekkebrødet som er fem ganger så tjukt. Ellers blir man IKKE mett av knekkebrød, er min erfaring.

Gammel 07-11-24, 15:07   #20
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Jeg har ikke cølliaki altså, men magen reagerer om jeg spiser mye kornprodukter, spesielt grove virker det som. Men en tortilla i ny og ne går greit. Dessuten får man plass til mer av det som metter (for meg), altså pålegg.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:55.