|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Rockesøster
|
Her kommer dummedummedummedum - AIOgså her på forumet ser man oftere og oftere at AI benyttes, svar i tråder baserer seg på,- eller er direkte kopiert fra AI.
|
|
|
#2 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Her kommer dummedummedummedum - AIAI er ikke en søkemotor. Jeg er bevisst på å bruke Google når jeg skal søke etter info eller svar, og det å spare energi er en tilleggsgrunn til det. Men tyr fremdeles alt for lett til Google fremfor å tenke litt ekstra selv. Og det er sjikkelig fordommende.
|
|
|
|
#3 |
|
Leser
|
Sv: Her kommer dummedummedummedum - AI
Bruker ikke AI privat. Bruker det ikke på jobb heller per nå, men har planer om det. AI er for meg et verktøy som alt mulig annet. Alt vi bruker verktøy til endrer oss. Hjernen vår vil fungere forskjellig i forskjellige miljøer. Hvor bra/dårlig dette er vanskelig å si per nå. Opplever at de som virker sikres på hvor dårlig AI kan være, er de som advarer mot å bruke den som psykolog (og Tromsø kommune
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 16-03-26 kl 19:46. Årsak: glemte komma |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Rockesøster
|
Sv: Her kommer dummedummedummedum - AIJeg har prøvd å kjøre tekst til fremlegg jeg har på jobb gjennom vår AI, men jeg følte ikke at språk og formulering var meg, og syntes jeg hørtes kjedelig ut.
|
|
|
#5 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Her kommer dummedummedummedum - AIJeg bruker AI stort sett bare til å sammenligne tekster (f.eks hvis jeg får inn en revidert rapport, for å se hva som er endret fra første utgave), eller få ut sammendrag fra en lengre tekst, flere artilker e.l. Hvis det ikke er superviktig at jeg får med meg alt. Og noen ganger til å lage penere presentasjoner (jeg har alltid vært elendig til sånt). Kunne sikkert bruke det til mer, men jeg har ny jobb og har ikke kommet inn i alt enda.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 16-03-26 kl 19:50. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Her kommer dummedummedummedum - AIPå jobb bruker jeg AI til å ordne lange tekster, særlig lete etter gjentakelser i det jeg har skrevet- og foreslå ingresser til de samme lange tekstene.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Her kommer dummedummedummedum - AIJeg blir skikkelig sur av innlegg på FB hvor folk ber om AI-forsalg til fargeforslag på eksteriør/interiør og hundrevis av mennesker genererer ulike AI-bilder av de samme fasadene.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Sv: Her kommer dummedummedummedum - AISPM: Hvordan bruker du AI privat og i jobben din, og opplever du evt. at det er noe i at vi blir late i hjernen av å ta sånne «snarveier.»? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Her kommer dummedummedummedum - AIEr det bare jeg som syns tittelen på denne tråden er litt ironisk, i og med at studien i faktisk.no-artikkelen som Nextlife lenker til, ber på sine knær om at man ikke skal bruke ord som "dum, hjerneråte og skade" om LLM-er som ChatGPT?
|
|
|
#11 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Her kommer dummedummedummedum - AIVi er i rekruttering av flere stillinger, og det er mange som med "stor overbevisning" eller "stor interesse" søker jobb hos oss, og de er "overbevist" om at de kan gjøre en strålende jobb hos oss med sitt "brennende engasjement". En annen gjenganger er utlegninger om hvor mye denne jobben vil gi dem, "meg", "meg", "meg" (veldig lite om hva de kan tilføre oss). Veldig like søknader for tiden, ganske kjedelige vil jeg si. Når noen drister seg til å skrive selv, og gjerne litt utenfor boksen, så øker de sjansen til å komme til intervju dramatisk når det er jeg som sitter og plukker ut. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Jeg tok den ikke.
Jeg må innrømme at jeg vil slite med å kunne fortelle en bedrift i detalj hva jeg kan gjøre for dem. Det er sånt jeg syns er vanskelig å vite før man har startet opp og sett hva det er bedriften faktisk trenger hjelp til. Det jeg kan gjøre, er jo å fortelle hva jeg er god til. Så får jeg håpe at det er noe bedriften trenger. Det er jo sjelden at det er en 100 % match mellom den erfaringen man selv har, og det bedriften i stillingsannonsen ønsker å få ansatt.
|
|
|
#13 |
|
Klar
|
Sv: Her kommer dummedummedummedum - AIDarth, jeg har lest mange nok sånne søknader med omtrent samme ordlyd, også før KI kom i allmenn bruk. Da brukte man vel en eller annen mal som fantes på nettet, vil jeg tro? |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Panzerekstremfeminist
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Klar
|
Sv: Her kommer dummedummedummedum - AIJeg bruker KI både på jobb og privat. Jeg tenker over databruk og sitter ikke å genererer bilder og videoer for moro skyld, men i en del situasjoner er det virkelig et genialt hjelpemiddel. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Her kommer dummedummedummedum - AIAltså - KI funker til veldig mye, men man MÅ lære seg å skrive de riktige promptene. Og den er ikke veldig god på fakta, men desto bedre til å rydde tekster, kategorisere, oppsummere og lage gode ingresser og/eller korte sammendrag av lange tekster.
|
|
|
|
|
#18 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Her kommer dummedummedummedum - AIBruker ikke AI på jobb, men jeg jobber bo med mennesker, og bruker lite data. Og jeg bruker knapt AI privat. Har prøvd noen ganger bare for å se hvordan det er, men man kan ikke alltid stole på at svarene man får stemmer, og jeg tror det kan virke litt fordummende. Det kan sikkert vært nyttig til enkelte ting, men jeg har ikke funnet noen bruk for det, og jeg er litt opptatt av å prøve å bruke hodet litt i hverdagen.
|
|
|
#19 |
|
Glad
|
Sv: Her kommer dummedummedummedum - AIJeg har brukt KI til hjelp med å finne ut av ting som jeg kanskje før har spurt nettopp dette forumet om. For eksempel hjelp til å finne ut hvordan den nye ordningen der mange av tilleggspoengene for høyere utdanning forsvinner, vil treffe min ungdom i hennes årskull. Jeg fikk overraskende god hjelp, med svar som lot seg ettergå som sannsynligvis riktige. Et lite minus var at roboten var voldsomt engasjert i svarene sine, og syns gjerne at det jeg foreslo var en utrolig god idé, og formuleringer i den retningen.
|
|
|
#20 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Her kommer dummedummedummedum - AIJeg bruker AI forholdsvis mye på jobb; til å finne informasjon for meg, til å oppsummere, hjelpe til med å lage presentasjoner, skrive referat etc. De mer tekniske team medlemmene mine bruker det også, i ganske stor grad, til mer tekniske oppgaver. |
|
|
|
![]() |
|
|