Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du en "merkelig", irrasjonell frykt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-07, 07:16   #1
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Stort smil

Har du en "merkelig", irrasjonell frykt?

Hva er dine mareritt laget av?

Jeg kom til å tenke på det i Harrytråden, da Mor til 4 fortalte at hun samlet på Reborn-dukker.

Dukker har nemlig alltid vært min store skrekk, jeg har vært mer eller mindre hysterisk for mekaniske dukker siden jeg var liten:
Venninnene mine hadde dukker som kunne gå, gråte eller snakke, men jeg fikk den store skjelven og kunne nesten ikke være i samme rom som disse dukkene.
Buktalerdukker er noe av det absolutt verste, og veldig livaktige dukker, som Reborn.
Er heller ikke overvettes begeistret for porselensdukkene som "alle" samlet på rundt nittitallet.
Og klovnedukker kommer aldri inn i mitt hus!

Noe av det skyldes nok skrekkfilmer, men ikke utelukkende, for denne frykten har jeg hatt fra jeg var så liten at jeg aldri hadde sett en eneste film av noe slag.

På grunn av dette har jeg i tenårene bevisst unngått filmer som Childs Play og Dolly Dearest, og Malstrøm har jeg heldigvis bare hørt om.

Så, mitt spørsmål er:
Hva skremmer deg og hvorfor?

Sist redigert av Enhjørning : 23-11-07 kl 07:24. Årsak: Dårlig setning.
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-07, 07:20   #2
Left
Passiv

Standard

Sv: Har du en "merkelig", irrasjonell frykt?

Det eneste jeg kan komme på i farten som jeg er heelt irrasjonelt LIVREDD, er veps
Jeg hoier, fekter og løper - ser smart ut midt i Storgata på en lørdag at ei dame på 40 løper som ei skrekkslagen høne.
Jeg forsøkt etter beste evne å skjerpe meg når ungene er med, men det er ikke alltid det går. De hadde jo ikke akkurat behøvd å få samme skrekken.
Sist sommer nå var deilig, for tror jeg så 2 veps på hele sommeren :salig:

Svar med sitat
Gammel 23-11-07, 07:49   #3
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Er veldig redd kveps etter å ha blitt angripe av ein sverm jordkveps som barn. Hadde totalt 14 stikk på armar og ansikt. Kan tru eg fekk panikk da det sat fast ein diger kveps på lillebrors lubne arm i sommar. Skrekk og gru. Sto rett opp og ned og hylte. Ikkje særleg rasjonelt

Får regelrette angstreaksjonar av oppkast. Dette er ingen fobi. Det er angst. Kroppen reagerer på ein veldig primitiv måte - eg fryser fast nesten utan evne til å handle eller reagere, sliter med å puste og får etterkvart trang til å flykte. Dette er truleg pga. smertefulle angioødem som oftast følger når eg kastar opp. Sjølv om folk kastar opp pga. fyll, så reagerer eg sånn til tross for at det er liten risiko for smitte (anna enn sjølvpåført smitte da). Mannen her i heimen har eineansvar for barn under omgangssjuke, stakkars.

Gammel 23-11-07, 07:53   #4
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Kan ikke fordra buktalerdokker og klovner, men er pissredd veps.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-07, 07:59   #5
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Vet ikke om den er så irrasjonell..

Men jeg er mørkeredd..
Og jeg får litt problemer når jeg stikker tærne under dusjen eller senga. Jeg klarer ikke å stå slik at deler av føttene min går under senga.
Jeg må alltid se hva jeg drikker! Titter oppi glasset som om jeg var en tulling..
Veps, å grøss og gru.. Alt som kryper, flyr eller åler seg fram..
Bade utendørs.. Jeg er livredd tang og sjøgress.

Jeg tror ikke jeg fortsetter..

Gammel 23-11-07, 08:00   #6
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Har du en "merkelig", irrasjonell frykt?

Ederkopper

(veldig artig i australia)

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-07, 08:03   #7
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Superior, her.

Vet ikke om den er så irrasjonell..

Men jeg er mørkeredd..
Og jeg får litt problemer når jeg stikker tærne under dusjen eller senga. Jeg klarer ikke å stå slik at deler av føttene min går under senga.
Jeg må alltid se hva jeg drikker! Titter oppi glasset som om jeg var en tulling..
Veps, å grøss og gru.. Alt som kryper, flyr eller åler seg fram..
Bade utendørs.. Jeg er livredd tang og sjøgress.

Jeg tror ikke jeg fortsetter..

Å joda, det er det denne tråden er til for!
Og det var nøyaktig slike ting jeg mente.

Gammel 23-11-07, 08:15   #8
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Masker. Jeg synes det er kjempeekkelt med masker! Vet ikke hvorfor - kanskje jeg ble skremt som barn eller noe sånt?

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-07, 08:26   #9
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er livredd meitemarker, åmer og slanger.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-07, 08:29   #10
Føniks
padawan

Føniks sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Klovner og ballonger. Klarer det bare ikke. Har blitt bedre i forhold til ballonger, må nesten det siden barna liker det. Men overlater til andre å blåse de opp.

Gammel 23-11-07, 08:29   #11
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Svømme i ukjente vann. Stranda går greit, der jeg ser stein og tang. Fikk bena borti bunnen en gang på hytta og holdt regelrett på å drukne på 1 meters dyp. Heldigvis var det en som rodde ved siden av.

Veps, jeg får hattifnatten av det. Hysterisk, kavende og fektende kvinne. Edderkopper er jeg ikke så ille med lengre, ikke etter vi bodde i et edderkopphus.

Også har jeg flyskrekk.

Gammel 23-11-07, 08:34   #12
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ekstremt mørkeredd og ekstremt redd for edderkopper. Særlig mørkeredselen er totalt irrasjonell - jeg aner ikke hva jeg egentlig er redd for i mørket. Jeg vet bare at det er skrekkelig å ferdes ute alene i mørket. Sammen med andre går det bedre, for da kan jeg skravle og skravle.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-07, 08:44   #13
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Veps og bier. Jeg blir nok minst like hysterisk som noen av dere andre her. Fekter med armer, roper, skriker, og blir den for nærgående, så kan jeg sette i å gråte. Samme med edderkopper. Makter dem bare ikke. Jeg har fortrengt mesteparten av det halve året vi bodde i en pitteliten kjellerleilighet med bare trepanel på veggene.

Ellers kjenner jeg at jeg blir litt småuggen av veldig gamle mennesker. (VELDIG gamle, ikke sånn 60-70, men sånne som kanskje sitter i rullestol, bruker bleier, er demente, osv.) Det sier seg selv at jeg aldri kunne jobbet på aldershjem. Jeg drømmer om å bli jordmor, og må da gjennom sykepleien. Har gått noen runder med meg selv og kommet frem til at jeg skal klare å komme gjennom den perioden hvor man må jobbe med eldre. Jeg MÅ jo bare... Men unngår det hvis jeg kan. Den frykten bunner rett og slett i at jeg er livredd for å ende opp slik selv. Det må være så fryktelig ydmykende og bli byttet bleie på av noen som kunne vært barnebarnet ditt.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-07, 09:11   #14
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er veldig mørkeredd. Når jeg er alene hjemme om kvelden må jeg kikke under sengen, i skap etc før jeg legger meg. Jeg aner ikke hva det er jeg tror gjemmer seg i huset. Monstre kanskje?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-07, 09:17   #15
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er mørkredd.. og nå så innihampen! En gang jeg skulle gå fra ei hytte på fjellet sammen med eksen, var det bekmørkt. Vi gikk med lommelykter, men jeg var så redd at jeg trodde hjertet skulle stoppe. Alt lignet jo på troll og hekser og demoner.

Også er jeg redd for at bena skal stikke utfor dyna..

Og livredd for edderkopper i eget hus. Ute er det greit, for der hører de hjemme.

Og kan ikke bade i sjø eller hav, for aner jo ikke hva som er under meg...

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-07, 09:21   #16
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er redd for å spise noe som har gått ut på dato !

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-07, 09:22   #17
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Orm. Når vi er på hytta til svigermor, der det er en del orm, går jeg konstant med "ormeradaren" på, noe som er slitsomt i lengden. På denne måten ser jeg dem som er der, men også dem som ikke er der. De (tross alt) sjeldne gangene jeg har sett orm, blir jeg helt hysterisk. Jeg var godt voksen første gang jeg så orm i levende live, og jeg hadde inntil da et håp om at jeg kom til å bli kvitt fobien - at ormen på en måte ble avmystifisert - når jeg først så en. Tvert imot. Jeg mistet helt fatningen! Det var virkelig en "ute av meg selv-opplevelse".

Ormefobi er kanskje ikke så irrasjonell, for ormen er jo der. En annen frykt jeg har, som er noe mer irrasjonell, er frykten for mørke vinduer, dvs. vinduer med gardiner fratrukket når det er mørkt ute. Da får jeg følelsen av at det står en gal øksemorder eller et annet skrekkvesen utenfor, og venter bare på å se et grotesk tryne åpenbare seg.

Gammel 23-11-07, 09:22   #18
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har høydeskrekk. Såpass plagsomt at jeg får problemer med pust og syn og sånt, og ikke skal jeg særlig høyt opp heller. Verst er lange skråninger som ender i havet. :angst:

Jeg har også sprøyteskrekk, men den jobber jeg med. Det har blitt litt bedre etter at jeg begynte å gi blod, men jeg blir aldri helt fortrolig med å ha en nål i armen som tapper blod.

Ellers tror jeg ikke det er noe? Jo. Jeg har frykt for å se folk pelle buser eller bite negler. Og det ser jeg stort sett hver dag, det er ikke grenser for hva folk får seg til å gjøre på kollektive transportmidler.

Gammel 23-11-07, 09:25   #19
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av HSJ73, her.

En annen frykt jeg har, som er noe mer irrasjonell, er frykten for mørke vinduer, dvs. vinduer med gardiner fratrukket når det er mørkt ute. Da får jeg følelsen av at det står en gal øksemorder eller et annet skrekkvesen utenfor, og venter bare på å se et grotesk tryne åpenbare seg.

Den har jeg også alltid hatt!
Så snart det skumrer, trekkes gardinene for.

Gammel 23-11-07, 10:20   #20
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Jeg er livredd bunnslam. Dvs at jeg aldri drikke siste rest av NOE

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:37.