Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Observasjon på NAV

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-08, 13:03   #1
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Observasjon på NAV

Min sambo var nettopp på NAV og fortalte at 70 % av de som satt og ventet var av utenlandsk opprinnelse.

Dette er kun en observasjon som er gjort, og jeg vil bruke den som innledning til diskusjon.


Kjør debatt!

Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 13:16   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Så han om de hvite som var der var utlendinger eller ikke?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 13:27   #3
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Så han om de hvite som var der var utlendinger eller ikke?


Selvfølgelig ikke. Som sagt, så er det en observasjon. Hva tenker man når man observerer slikt? Ser man hudfargen og tenker sitt? Tenker man "se der, ja. De kommer hit til landet og lever på trygd"?

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 13:30   #4
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Om det var en observasjon, så må den likevel spikkes. Enten må han si at han så 70% mørkudede utlendinger eller så må han finne noe annet.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 13:34   #5
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Arbeidsledigheten i Norge er jo lav for tiden, men det er likevel vanskelig for en del med annen hudfarge/etnisk opprinnelse å få seg jobb, så vidt jeg har skjønt (særlig innenfor det yrket de opprinnelig er utdannet innenfor), og det er jo trist, synes jeg. Det kan også tenkes at etniske normenn har større nettverk å benytte seg av på egenhånd når de skal skaffe seg jobb, og derfor ikke trenger arbeidskontorets hjelp i like stor grad?
Jeg vet ikke hva mer jeg kan mene eller uttale meg om i forhold til denne observasjonen, annet enn at det kan jo ha vært en tilfeldighet. Eller går han der hver dag og ser det samme?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 13:41   #6
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Kan jo være de hadde språkkurs for arbeidsledige i dag?

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 13:45   #7
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Jeg synes ikke det er så rart jeg at mange var utenlandsk.
Kanskje mange av dem ønsket hjelp til å finne seg en jobb?
Det er ikke lett for en person fra utlandet og som er mørk i huden og ikke helt snakker språket å få seg en jobb. Mange jobbsøkere med et utenlandsk navn blir jo aldri kallt inn til intervju engang. Selv ikke om de har en god utdanning.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 13:45   #8
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Konklusjon: Norske bedrifter er for lite flinke til å ansette mørkhudede innvandrer slik at de ikke blir integrert i vårt samfunn.

/debatt over

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 13:46   #9
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Observasjon på NAV

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 13:48   #10
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Konklusjon: Norske bedrifter er for lite flinke til å ansette mørkhudede innvandrer slik at de ikke blir integrert i vårt samfunn.

/debatt over

Nettopp. Jeg har flere eksempler på det.
B.la en jeg kjenner fra Iran som gikk ut av NTH (sivilingeniør) med toppkarakterer 6 mnd å få jobb. Nå noen år etterpå har han ingen problemer.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 14:03   #11
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Hva slags debatt ønsker du Isbjørn?

I dag er NAV et felles kontor for mange ulike mennesker og deres behov. Det er vel ingen hemmelighet at utlendinger med en annen hudfarge er de som mest faller utenfor arbeidslivet.

Jeg slutter meg til Juste og sier at en evt. debatt stopper der.

(Hvis du ønsket en debatt om at at "utlendinger snylter på samfunnet" - så forventer jeg vel et noe mer velfundert utgangspunkt enn en observasjon på et kontor på en dag.)

  Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 14:04   #12
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Så han om de hvite som var der var utlendinger eller ikke?

Eller de mørke, for den saks skyld.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 14:19   #13
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Ærligtalt. Jeg er mørkhudet, men skal ha meg frabedt å bli kalt utlending pga det. Så hva vet han om at dem som var der var virkelig utlendinger!

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 14:22   #14
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Tja, debatten kan jo bli interessant likevel. Vi kan jo f.eks. diskutere hva NAV kan gjøre med skjemaene sine slik at folk som er svake i norsk eller har lesevansker slipper å møte opp der for å få hjelp til å fylle dem ut? Eller om de burde kjøre et pc-kurs slik at ikke bare ressurssterke folk kan spare tid på å sitte hjemme og fylle ut meldekort (eller hva det nå heter).

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 14:32   #15
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Jeg hadde en underlig opplevelse i fjor da jeg var i en tvistesak i husleietvistutvalget (i Oslo). Samtlige som satt på venterommet den dagen snakket vestlendingdialekt. Betyr dette at vestlendinger er mer kranglete enn andre folk? Kjør debatt.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 14:35   #16
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

Jeg hadde en underlig opplevelse i fjor da jeg var i en tvistesak i husleietvistutvalget (i Oslo). Samtlige som satt på venterommet den dagen snakket vestlendingdialekt. Betyr dette at vestlendinger er mer kranglete enn andre folk? Kjør debatt.


__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 14:35   #17
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

Jeg hadde en underlig opplevelse i fjor da jeg var i en tvistesak i husleietvistutvalget (i Oslo). Samtlige som satt på venterommet den dagen snakket vestlendingdialekt. Betyr dette at vestlendinger er mer kranglete enn andre folk? Kjør debatt.

Nei, vi er bare glad i stemmen vår. Eller er det bare bergensere som er det?

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 14:38   #18
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Nei, vi er bare glad i stemmen vår. Eller er det bare bergensere som er det?

Er bergenserer, ingen slår dem. I alle fall ikke de bergenserene jeg kjenner.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 14:40   #19
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Er bergenserer, ingen slår dem. I alle fall ikke de bergenserene jeg kjenner.

Puh godt jeg er fra Stavanger da!

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 14:41   #20
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Puh godt jeg er fra Stavanger da!

Dere fra Stavanger blir jo bare fløtepus i forhold til visse andre.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no