Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Refleksrefleksjoner

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-08, 08:41   #1
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Refleksrefleksjoner

Etter å ha kjørt til jobb hele uken ( :miljøsvin: ) har jeg gjort meg noen refleksrefleksjoner som jeg tenkte å dele med dere.

Først: Lyser voksne i mørket?
På samme måte som de flyter bedre i vannet enn barn( jfr. redningsvest-dårlige-unnskyldninger) kanskje?
I så fall tror jeg kanskje ikke at jeg er riktig voksen enda, for det lyser ikke av meg, så jeg bruker refleks i vintermørket.

Jeg vet ikke hvor mange mørk-kledde mennesker jeg kjører forbi på vei til jobb, ettersom jeg kjører har jeg tross alt ikke tid til å føre så veldig nøye statistikk, men jeg vil påstå at i hvert fall 80% av dem IKKE bruker noen som helst form for refleks.
Det er derfor nesten så det svir i øynene når man treffer (ikke bokstavelig talt da) på en syklist, med frontlys og baklys og hodelykt og refleksvest og hva har du det.
Finnes det ingen mellomting? Hva med refleks til alle, og litt mindre juletre over syklistene?

Til slutt vil jeg bare gi et vennlig tips til alle foreldre:
Reflekser som er sydd i klærne, blir slitt etter vask. Det kan derfor være lurt å sjekke at refleksene fortsatt virker etter noen runder i vaskemaskinen, jeg ser mange små barn på skoleveien med veldig dårlige reflekser som knapt virker i det hele tatt.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 08:43   #2
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Refleksrefleksjoner

Jeg har også møtt veldig mange voksne som tror de er selvlysende. Aller best er det når de følger sine små håpefulle til skole/barnehage, og barna lyser som juletre, og man ser ikke før man er omtrent to meter i fra at det går en voksen på utsiden, altså mellom barnet og deg selv. Det er en like sjokkartet opplevelse hver gang. Og jeg innrømmer, jeg har stoppet bilen ved et par anledninger og sagt hva jeg mener om saken.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 08:48   #3
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Refleksrefleksjoner

Hunder lyser også i mørket!

Jeg er så enig med deg, Lille Ru, det er skremmende å se hvor lett mange tar på dette med refleks.
Jeg skal innrømme at jeg var på samme måte selv for endel år siden, men det har endret seg med alderen.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 08:51   #4
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Refleksrefleksjoner

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Og jeg innrømmer, jeg har stoppet bilen ved et par anledninger og sagt hva jeg mener om saken.

Jeg har vurdert å kjøpe inn en bøtte med reflekser, stoppe bilen og dele ut.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 08:52   #5
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Refleksrefleksjoner

REFLEKSVEST! Det finnes ingenting bedre enn refleksvest.

Ellers har jeg gjort meg samme refleksjoner som Ru og Adrienne. Det verste er når barnet har refleks og ikke den voksne er at den voksne blir enda vanskeligere å se enn når den går alene uten refleks.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 08:52   #6
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Refleksrefleksjoner

Dette har jeg også lagt merke til! Og jeg peker på det til ungene, sånn at de skal se hvor vanskelig det er for bilførere å se noen uten refleks i mørket.

Det er jo en så god og billig forsikring at jeg blir matt av det store antallet som ikke gidder eller vil ta det på seg.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 08:53   #7
LaLuna
aldrende
 
LaLuna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.813
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Refleksrefleksjoner

Helt enig, det er skremmende at voksne folk - som antakelig er bilførere selv og burde vite hvordan det er - ikke bruker refleks.
Kanskje vi skal starte en kampanje?

Jeg har i alle fall refleksbrikker i alle jakker, og i tillegg sånne remser til å feste rundt armen. Og det til tross for at jeg veldig sjelden går langs bilveier der det ikke er fortau.

__________________
Storebror (2003) og lillebror (2004)

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 09:03   #8
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Refleksrefleksjoner

Jeg bruker refleks.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 09:12   #9
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Refleksrefleksjoner

Alle unntatt gubben bruker refleksvest hos oss. (Han bruker brikke eller bånd.) Jeg syns det er like viktig at jeg bruker det når jeg følger ungene, som at de bruker det. For da blir vi enda mer synlig til sammen, og jeg er et godt eksempel. Jeg har fått positive tilbakemeldinger flere ganger på at også jeg buker refleksvest. Direkte lekker føler jeg meg dog ikke, men veldig fornuftig.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 09:26   #10
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Refleksrefleksjoner

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Alle unntatt gubben bruker refleksvest hos oss. (Han bruker brikke eller bånd.) Jeg syns det er like viktig at jeg bruker det når jeg følger ungene, som at de bruker det. For da blir vi enda mer synlig til sammen, og jeg er et godt eksempel. Jeg har fått positive tilbakemeldinger flere ganger på at også jeg buker refleksvest. Direkte lekker føler jeg meg dog ikke, men veldig fornuftig.


Nei, spesielt dekorative er de ikke, vestene, men de hjelper.
Og så finnes det jo alternativer:
Jeg fant noen søte, store reflekser formet som hester (kjøpt på apoteket), den ene henger på jakka mi og den andre på Lillegutt når vi går tur.
Er jeg ute med hundene etter mørkets frembrudd, har de bestandig refleksvester på seg.
Det er ordentlig ekkelt å komme kjørende, se en lysende refleksbrikke i mørket og rette seg etter det - bare for å nesten kjøre på en vimsete hund i bånd ved siden av, som man ikke så fordi den ikke hadde refleks på seg.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 09:33   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Refleksrefleksjoner

De refleksvestene er geniale og greie - og jeg bare må bli flinkere til å bruke min.

For ja - jeg banner og skjeller inne i meg hver gang jeg oppdager en fotgjenger nesten i siste lita, fordi vedkommende gjerne er kledt i svart der h*n tusler refleksløs langs veien i mørket.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 10:07   #12
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Refleksrefleksjoner

I min forrige jobb så kjørte jeg hver dag forbi en lang hale av folk i ulike aldre som var på vei til skole eller jobb. Det var ikke vanskelig å se de barna som fortsatt gikk på barneskolen. De lyste nemlig lang vei. Tydeligvis blir man selvlysende når man begynner på ungdomsskolen og forblir det stort sett i voksen alder.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 10:17   #13
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Refleksrefleksjoner

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg har fått positive tilbakemeldinger flere ganger på at også jeg buker refleksvest. Direkte lekker føler jeg meg dog ikke, men veldig fornuftig.

Problemet med refleksvester, er at det kan være vanskelig å finne en som passer sånn noenlunde. Jeg har fått mange i jobbsammenheng, og flere av dem er store som telt.
(I tillegg har vi en vits gående på jobben om at vi ikke kan bruke de med logoen på, ettersom det vil være blink for sure og vrange kunder. )

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 11:58   #14
Frances
Lykkelig naiv
 
Frances sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 861
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Sv: Refleksrefleksjoner

Jeg er en av de syklende juletrærne, og det er helt på sin plass. Jeg skremmes daglig av andre syklister som kommer mørkkledd uten lys og reflekser i full fart i veibanen.

Til fritidsbruk jeg og barna lysvester. Mannen mener han er selvlysende.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 12:17   #15
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Refleksrefleksjoner

Jeg bruker reflekser når jeg går ute ja, en på hver side, Mummitrollet og Snorkfrøken
Avkommet har refleksvest.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 12:19   #16
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Refleksrefleksjoner

Forresten Ru - for et nydelig ord: Refleksrefleksjoner.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 12:20   #17
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Refleksrefleksjoner

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Forresten Ru - for et nydelig ord: Refleksrefleksjoner.

Ja, det tenkte jeg også på, måtte smake litt på det!

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 12:21   #18
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Refleksrefleksjoner

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Forresten Ru - for et nydelig ord: Refleksrefleksjoner.


Jeg vurderte å putte inn en bindestrek, men lot være.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 19:16   #19
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Refleksrefleksjoner

Jeg er glad i livet og bruker refleks.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 19:44   #20
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Refleksrefleksjoner

Ja, det er skremmende å se hvor mange som ikke bruker refleks og nesten alle går i mørke klær.

Jeg bruker også refleks.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no