|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
kamerat
|
![]() Lesesirkeltjuvstart? The Kite Runner/DrageløperenJeg tenkte vi kunne tjuvstarte lesesirkelen mens folk skaffer seg og leser Hundehode, jeg. Og så vet jeg jo at hauger av oss har lest The Kite Runner/Drageløperen i det siste. Hvorfor ikke tjuvstarte med den?
![]() |
#3 |
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Jeg leste ut boken i går, og er tilbøyelig til å være enig. Selv om andre halvdel av boken inneholdt veldig sterke og gripende enkeltepisoder, så synes jeg de bar litt preg av overdrevne dramaturgiske virkemidler der handlingen forøvrig var gått litt i stå. Og enkelte av episodene ble litt lite troverdig, synes jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
flisespikker
|
![]() Dette blir nok veldig rotete fra min side, men jeg har en del strøtanker som jeg gjerne vil få ned i full fart før jeg jobber videre:
![]() |
#5 |
kamerat
|
![]()
JA! Den var veldig god den scenen når hovedpersonen skal prøve å kjøpe fri Sohrab, og så viser det seg å være den virkelig eksepsjonelt onde Assef nå igjen! Jeg er helt enig. Jeg er også enig i at farens overgang fra karismatisk høvdingtype i Afghanistan til en mye mindre og vanligere mann i USA var godt skildret og ganske tragisk. Det var definitivt gode ting i den siste delen av boka også. Men jeg synes den skulle vært ganske dramatisk redigert ned, det var virkelig grenser for hvor interessert jeg var i hovedpersonens ekteskap og fertilitetsproblemer. Det ble altfor mye om det.
![]() |
#6 |
flisespikker
|
![]()
Enig i det, ja. (Inkludert at jeg ikke husker hva han het.
![]() |
#7 |
kamerat
|
![]()
Tja? Det koster vel antagelig mindre for hovedpersonen å ta seg av Sohrab enn det ville kostet for faren å anerkjenne Hassan som sønn (han tok seg jo tross alt av Hassan)? Hvis forfatteren prøver å si det du sier, synes jeg kanskje ikke det ble så veldig vellykket.
![]() |
#8 |
flisespikker
|
![]()
Jeg vet ikke helt hva jeg egentlig tenkte omkring dette, jeg prøver å skrive meg frem til ett eller annet ... Men når man ser på hvor ekstremt lojale Hassan og faren var, virker det som et enormt svik mot Hassan å ikke anerkjenne ham som sønn. Og avsløringen sparker skikkelig beina under faren som idealskikkelse, i tillegg til at måten hovedpersonen (kan vi kalle ham HP?) behandlet Hassan på, fordi han følte at han selv var mer verdt, blir enda grellere når vi får vite at de var brødre. Det er for sent for HP å be Hassan om unnskyldning, på vegne av seg selv og faren, og det eneste han kan gjøre for å gjøre opp for noe av den uretten som har skjedd, er å reise og hente/redde Sohrab. Og det gjør han jo med fare for eget liv og alt det der. Å faktisk ta seg av Sohrab koster kanskje mindre, men å reise til Afghanistan i utgangspunktet er en ganske "heroisk" ting å gjøre for en mann som hverken har motet eller kontaktene som skal til for å gjøre noe slikt. Han må jo da også konfrontere sin barndoms "nemesis", Assef, igjen; det er egentlig noe ganske legende- eller eventyr-aktig ved hele turen hans tilbake til Afghanistan, for å redde sin sjel eller gjøre bot for sin fars synder eller noe slikt. Hvis vi ser mer symbolsk på det, så kan det jo hende HPs barnløshet er et uttrykk for at han mangler et eller annet essensielt for å kunne bli far (jo, altså, doh!, men jeg tenker nå symbolsk/"åndelig"), fordi han har arvet ansvaret for sin fars dårlige far-skap. Og når han endelig får en "sønn" på slutten - Sohrab - så er han mishandlet og "besudlet" og nesten ødelagt, men med mye slit og strev får han ham med seg hjem og kan begynne på den tunge og slitsomme jobben det er å være en virkelig far.
![]() |
#9 |
Passiv
|
![]() Sv: Lesesirkeltjuvstart? The Kite Runner/Drageløperen
Det er det inntrykket jeg sitter igjen med også. |
![]() |
![]() |
#11 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Lesesirkeltjuvstart? The Kite Runner/DrageløperenJeg leste Drageløperen i går (jadda, blir litt revet med), og synes denne tråden var spennende lesning. Er enig med flertallet i at første del av boka var bedre enn den siste. Uventet klisjéaktig avslutning, men ikke dårlig eller kjedelig lesning allikevel. Undrer meg veldig på denne Ali (faren til Hassan) jeg. Hvordan kunne han leve på denne måten, som en føyelig og fotrolig tjener, når hans "bror" hadde sveket ham ved å være ligge med kona hans? Han visste så vidt jeg husker om det?
![]() |
#12 |
Frøken
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lesesirkeltjuvstart? The Kite Runner/DrageløperenJeg drar frem denne. Har lest 183 sider i boken i dag. Til å begynne med syntes jeg ikke den fenget noe særlig, men nå
![]() |
|
|