Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Carl Frode Tiller - Innsirkling

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-08, 22:08   #1
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.485
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Carl Frode Tiller - Innsirkling

Flere som har lest denne og vil diskutere litt?

Jeg leste den nettopp og likte den veldig godt. Likte særlig det at de tre personene gir litt ulik fremstilling av de samme hendelsene/hverandre og at det stort sett er troverdige bilder av mennesker slik vi er - vi kludrer til våre nærmeste relasjoner uten å ville det, og vi har ikke alltid selvinnsikten til å forstå hvorfor eller hvordan det skjer.

Eneste jeg stusser litt over er hun Silje. Hun er den jeg har mest problemer med å forstå. Hvorfor finner hun på ting og lyver for mannen sin på den måten? Ser liksom ikke helt for meg akkurat det.

Ellers leste jeg at dette er første boka av tre, og håper det stemmer! Da håper jeg at neste bok sier noe om Davids perspektiv på ting, for han forsvant i grunnen litt oppi Jon, Arvid og Siljes betraktninger.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08

Sist redigert av Wix : 21-02-08 kl 22:36.
Wix er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 22:58   #2
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Carl Frode Tiller - Innsirkling

En trilogi, altså! Jeg la merke til 1-tallet i ryggen på boka, jeg også.

I utgangspunktet er jeg veldig glad i Tillers bøker, og Innsirkling holdt lenge samme standard som de andre, synes jeg. Den siste delen, der Silje forteller, bidro imidlertid litt til å ødelegge boka for meg. Jeg greier ikke helt å se poenget med de endeløse beskrivelsene av krangler med slekta og mannen; disse passasjene ble etter hvert dørgende kjedelige. Antakelig skulle det vel si noe viktig om hennes labile sinnstilstand, men jeg ble bare irritert. Det at hun presenterte den ene løgnen etter den andre og sa vilkårlige ting uten noen tanke bak, virket lite troverdig på meg. Jeg kjente dessuten at jeg ble ordentlig irritert på henne. Hun fremstod generelt som lite sympatisk.

Tiller har åpenbart gjort det til sitt varemerke å bruke dette grepet der ulike røster forteller den samme historien. Det er fascinerende og gir leseren en del aha-opplevelser. Jeg likte Jons del av boka best. Tiller er virkelig god på å beskrive det ubehagelige i relasjonene mellom menneskene. En sitter virkelig og vrir seg på stolen i medynk med og irritasjon over skikkelsene. Mørket blir etter hvert så dominerende at det nesten mister litt troverdighet i mine øyne.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 20:02   #3
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.485
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Carl Frode Tiller - Innsirkling

Jeg syns Jon og Arvid var helt troverdige og ikke mer "mørke" enn til at det fremdeles var realistisk. Ser ut som om vi har omtrent samme oppfatning av Silje, hun var mest rar og jeg tror ikke helt på at hun "finnes".

Jeg har ikke lest "Bipersonar" av Tiller, men jeg syns i grunnen "Skråninga" var litt for "mørk" til at det var troverdig... Et barn ville vel ikke la sin mor dø uten å gjøre noe som helst, ville det? Greit at faren var skremmende men likevel da... I den boka ble jeg litt lei av virkemiddelet gjentakelse, selv om det nok hadde sin funksjon. Men det er kanskje ikke den boka vi diskuterer her, så nok om den.

Jeg leste forresten et sted at Tillers hovedmål er bokmål men at han likevel velger å skrive på nynorsk. Hva er poenget med det da? Hadde bøkene hans blitt dårligere på bokmål, liksom? Ikke at jeg har problemer med å lese nynorsk, jeg bare skjønner ikke poenget.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-04-08, 10:32   #4
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Carl Frode Tiller - Innsirkling

Jeg måtte lete opp denne tråden for å se om noen andre hadde ment noe om boka, og det hadde dere jo, jammen. Jeg har igjen noen få sider nå, og må si jeg ble svært positivt overrasket over boka etter en litt døll åpning. Det å fortelle historien fra forskjellige synsvinkler er et svært virkningsfullt virkemiddel. Jeg syns det fungerte veldig bra i denne boka. Selv likte jeg best delen om presten Arvid.

Boka traff meg til tider midt i magen ved å fremlegge tanker og idéer som egentlig er strengt forbudt og tabubelagt. For eksempel der presten Arvid gleder seg over at David har mistet hukommelsen fordi han selv får noen å være til for, eller der han røper at han har tenkt at det blir spennende med et liv og nye muligheter etter konas død - noe som jo viser seg å være helt feil. Jeg blir iallefall veldig satt ut av at han legger frem slikt med den største selvfølgelighet. Tiller beskriver det mørkeste mørke ved menneskene på en tilforlatelig måte som treffer meg veldig.

Jeg er enig i at den siste delen er den dårligste. Jeg tar meg i å tenke at det er fordi det er skrevet av en mann som ikke vet hvordan kvinner tenker. Men på en annen side så vet ikke jeg hvordan en gal kvinne tenker heller - og det kan jo like greit være jeg som ikke forstår.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-08, 10:48   #5
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Carl Frode Tiller - Innsirkling

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Boka traff meg til tider midt i magen ved å fremlegge tanker og idéer som egentlig er strengt forbudt og tabubelagt. For eksempel der presten Arvid gleder seg over at David har mistet hukommelsen fordi han selv får noen å være til for

Akkurat dette rørte meg også - på samme måte som Arvids skildringer av hvor fint de tross alt hadde det i begynnelsen av samlivet, noe som ikke kom fram i Jons fortelling. Det minner meg litt om Mykles skildring av forholdet mellom Ask og lillebroren Balder, der vi etter hvert aner at Ask ikke har vært så gjennomført slem som han selv tenker - at det har vært mange lysere stunder, men at han på et vis straffer seg selv ved å vektlegge sin ungdommelige ond-/dumskap og fokusere på den dårlige samvittigheten. Gjennom Balders brev forstår vi at han har andre minner og et annet bilde av situasjonen. På samme måte skildrer Jon bare de mørke sidene av forholdet til stefaren; beretningen er gjennomsyret av svart samvittighet.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 02:00   #6
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Carl Frode Tiller - Innsirkling

Jeg er enig med dere i at siste del av boken ikke var bra. Det var slitsomt å lese krangler og jeg orket ikke lese mye om gangen. Gikk Tiller lei mot slutten? Hvis første delen var dynamitt var siste delen en sliten liten nyttårsrakett.

Jeg vet ikke hva David gjorde i boka, hans betydning var størst på omtalen av boken på baksiden. Han dukker vel opp i en av de kommende bøkene?

Jeg synes boka hang litt dårlig sammen, jeg forventet meg større sammenheng og mindre at tre personers historie skulle stå separat til tross for at de alle handlet om noe personene hadde til felles.

Jeg skjønte ikke ordentlig moren til Silje. Jeg fant ikke logikk i utviklingen av hennes karakter fra Silje var ung til hun ble voksen, hun ble liksom bare en skygge uten personlighet. Faren til Silje husker jeg ikke fra hun var ung, oppdaget han da Silje ble voksen.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 21:43   #7
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Carl Frode Tiller - Innsirkling

Nå er det jo høysesong for Innsirkling igjen, med teateroppsetning og hele pakka. Dytter litt på denne, jeg, før jeg går i gang med bind 2. Kanskje flere vil være med på en liten lesesirkling?

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 21:49   #8
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.976
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Carl Frode Tiller - Innsirkling

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

En sitter virkelig og vrir seg på stolen i medynk med og irritasjon over skikkelsene. Mørket blir etter hvert så dominerende at det nesten mister litt troverdighet i mine øyne.

Dette ble enda ubehageligere i bok to, syns jeg, og gleder meg ikke til neste bind. :gledesdreper:

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 23:48   #9
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Carl Frode Tiller - Innsirkling

Hm, ja, jeg kjenner at jeg kvier meg litt for å ta fatt. Boka har ligget på vent i over tre måneder nå, men jeg skyver den stadig foran meg.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 00:06   #10
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Carl Frode Tiller - Innsirkling

Diskusjonstråd.

Jeg holder på med første bok og har akkurat begynt på Arvids historie. Enn så lenge liker jeg den godt.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 22:47   #11
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.485
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Carl Frode Tiller - Innsirkling

Jeg har selvsagt lest den for lengst, og elsket den. Men er ikke feel-good bok akkurat. Men den handler om ekte mennesker og alt i livet er faktisk ikke feel-good...

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 23:08   #12
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Carl Frode Tiller - Innsirkling

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Jeg har selvsagt lest den for lengst, og elsket den. Men er ikke feel-good bok akkurat. Men den handler om ekte mennesker og alt i livet er faktisk ikke feel-good...

Nei, selvfølgelig ikke. Jeg har bare lest Skråninga og Innsirkling, ikke fått lest Innsirkling 2 enda, og jeg lurer på om Tiller i det hele tatt er i stand til å skrive feel-good.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 10:14   #13
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Carl Frode Tiller - Innsirkling

Jeg syns Innsirkling 1 og 2 er noe av det beste norske jeg har lest som er skrevet i "min" tid. Nei, det er ikke feelgood, men det er usedvanlig godt skrevet. Selve idéen med skiftende synsvinkel for å fortelle hele historien om et menneske er veldig god og Tiller får den til å fungere veldig godt. Alle disse separate historiene om David bygger tilsammen et helt menneske med hele sin personlighet og sin plass i verden. Samtidig skildrer han fortellerstemmenes liv slik at historien blir en helhet der brikkene faller på plass litt etter litt.

Bedre enn Knausgård dette altså.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 10:23   #14
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.976
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Carl Frode Tiller - Innsirkling

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Bedre enn Knausgård dette altså.

Å, hold snavla si.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no