Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Farging av påskeegg

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-08, 21:39   #1
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Farging av påskeegg

Jeg skal farge (vanlige) egg henholdsvis gule, grønne, blå og røde. Tidligere har jeg brukt eggefarger fra Tyskland, men dette har jeg nå ikke tilgjengelig. Noen som har tips til en rask måte jeg kan farge inn eggene? Eller må jeg frem med pensel og vannfarger?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-08, 21:48   #2
Alexy
Lykkelig nygift.
 
Alexy sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.952
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Farging av påskeegg

Gule egg får du ved å legge i litt løk i vannet mens du koker. Røde bruker du rødbeter. Grønne er jeg litt usikker på, men kanskje sylteagurk. Blå aner jeg ikke.

Lykke til!

__________________
Alexy.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-08, 21:49   #3
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farging av påskeegg

Sitat:

Til ekte eggfarging, bruker vi naturfarger:

  • Grønne egg, får man av å koke dem i spinatvann.
  • Røde egg, får man av å koke dem sammen med rødbeter.
  • Lyseblå egg, får man av å koke dem sammen med rødkål.
  • Kraftige gule egg. får man av å koke dem sammen med gurkemeie.
  • Vanlige gule egg, får man av det brune skallet på løken.
  • Eller man kan rett og slett ha konditor farger i vannet.
Dersom du ønsker en mørk farge på eggene, koker du dem i 10 min, og lar dem avkjøle i vannet. Ønsker du en lysere farge på eggene, koker du dem i 10 min, og tar dem opp av vannet.
PS! For å farge eggene gule, må du først koke løk skallet i 30 min.
Deretter heller du vannet gjennom en sil og lar det avkjøle.
Siden legger du eggene i det kalde vannet og lar dem koke til de har fått god farge. Tilsett noen dråper eddik så fargen fester seg.

http://www.ressurssidene.no/view.cgi...id=0&spraak=bm

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-08, 21:50   #4
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Farging av påskeegg

Hvis du bare skal ha farge på frokosteggene, så kan du ha konditorfarge i vannet.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-08, 21:51   #5
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Farging av påskeegg

... han var et tyveminutters egg ...

Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-08, 22:00   #6
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farging av påskeegg

Takk, takk. Fungerer konditorfarge, altså? Jeg skal farge (tomme) eggeskall som skal brukes i til påskeeggejakt.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-08, 22:01   #7
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farging av påskeegg

Jeg har (prøve)kokt egg i blå konditorfarge, eggene var og forble hvite. Mulig at dette bare gjelder den blå fargen.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-08, 22:11   #8
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Farging av påskeegg

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Takk, takk. Fungerer konditorfarge, altså? Jeg skal farge (tomme) eggeskall som skal brukes i til påskeeggejakt.

Ja, det har fungert hos oss.

Fant en link her som sier det samme: http://www.egg.no/Article.aspx?artid...mnu3id=&mnu4id=

"Farging av frokosteggene
Ved å farge kokevannet med konditorfarve, vil eggene få samme farge. Dette er fordi eggeskallet er porøst og trekker til seg farge. Rødbetesaft gir røde egg, spinatblader gir grønne egg og det ytterste skallet på løken i kokevannet fører til gule egg."

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no