Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Pai med laks og spinat

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-08, 15:12   #1
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Pai med laks og spinat

Denne var så himla god at jeg bare må tipse dere om den. Den ble straks utropt til en av favorittene her i huset av både store og små.

Paibunn:
250 g hvetemel
125 g smør
Litt vann

Smuldre smør og mel. Tilsett vann til du får en smidig deig. Pakk deigen inn i plast og la den ligge kaldt i ca 1 time.

Deigen kjevles og legges i en stor paiform. Prikkes og forstekes i 10 min på 200 grader.

Eggestand:
5 egg
1 eggeplomme
2 dl melk
2 dl fløte
salt og pepper

200 g revet ost

2-3 laksefileer (jeg bruker 3 fileer av de som du får kjøpt i posjonspakker på Rema)
Laksefileene krydres med salt og pepper og stekes.
1 pakke spinat "forvelles" i stekepanne med olje og hvitløk. Sett til siden og la det renne av seg.

Laksen deles/fordeles i bunnen av paien. Bruk fingrene og ikke del det opp i for små biter. Kutt opp spinaten og fordel over fisken.

Slå over eggestand og fordel osten over.

Stekes i 30 minutter på 200 grader.

Serveres med en grønn salat, gjerne med en blanding av pinjekjerner og walnøtter i.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 10:18   #2
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Pai med laks og spinat

Gammel tråd, men gode matoppskrifter tåler vel noen oppfriskninger.

Denne paien ser veldig god ut, så den tenkte jeg å lage i kveld.

Men jeg lurer på en ting; hvorfor skal laksen stekes i forkant? Den burde jo bli gjennomstekt i løpet av de 30 min i ovnen, eller?

Gammel 10-10-12, 10:29   #3
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Denne så god ut- må abbonere så jeg husker å prøve den

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 11:03   #4
Libra

Libra sin avatar

Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Aner ikke hvorfor det skal være sånn at laksen skal stekes først. Jeg er enkel å ha med å gjøre - jeg gjør det jeg får beskjed om uten å bruke hodet selv. Så får jeg får en oppskrift så følger jeg den og tenker ikke over om det kan være logisk å gjøre noe annet.

Forsøker du å legge fisken ustekt i paien - så gi tilbakemelding på hvordan det går.

Gammel 10-10-12, 12:12   #5
Annki
Englemamma

Annki sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
Annki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populær
Standard

Denne hørtes skikkelig NAM ut!
Bruker du fersk eller frossen spinat, har det noe å si?

Gammel 10-10-12, 13:12   #6
Libra

Libra sin avatar

Standard

Jeg har alltid bruk fersk spinat, jeg har aldri bruk den frossne til noe. Så jeg aner ikke om det vil utgjøre noen forskjell med frossen.

Gammel 10-10-12, 15:42   #7
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Dette skal jeg jammen ha på middagsplanen neste uke.

Gammel 10-10-12, 16:06   #8
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker veldig godt både laks og spinat, men kan ikke huske å ha smakt kombinasjonen, så denne må prøves (selv om jeg ikke er særlig begeistret for paibunn)!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 21:00   #9
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Nå står paien i ovnen. Jeg er ikke så glad i paibunn egentlig, så jeg tok en variant av en smørfri oppskrift, med cottage cheese, litt vann og grovt mel (sammalt hvete). Jeg la også til litt løk i fyllet. Osten er parmesan.

Jeg gleder meg!

Gammel 21-11-12, 10:32   #10
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lagde denne i går. Kjempegod.

Men jeg lurer litt på oppskriften.

Stemmer dette?

Sitat:

5 egg
1 eggeplomme

5 egg pluss en ekstra eggeplomme? Det ble for øvrig alt for mye væske i forhold til paiformen, så jeg må redusere med 1/3 neste gang, tror jeg.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 13:59   #11
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Standard

Jeg lurte også på det, men jeg kuttet bare ut den ekstra eggeplommen (og en hel del av væsken for øvrig )

Jeg ser også at jeg har glemt å rapportere. Fyllet ble kjempegodt, bunnen not so much. Smør neste gang.

Gammel 21-11-12, 14:19   #12
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må forsteke bunnen lenger. Den var fortsatt litt rå selv når resten var mer enn godt nok stekt.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 19:25   #13
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Jeg lagde laks- og spinatpai i forrige uke. Brukte fersk laks, uten å forsteke, og det ble veldig godt! Og spinaten var frossen. Tinte den i kjele og klemte ut mest mulig vann før jeg hadde den i paiformen.

Ordentlig godt!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 20:00   #14
Libra

Libra sin avatar

Standard

Jeg har fulgt oppskrifta med 5 egg + 1 ekstra eggeplomme. Jeg er så lite krativ at jeg sjlden stiller spøsmål ved oppskrifter. Har jeg fått en beskjed så begynner jeg ikke å eksprimentere meg frem til orbedringer. Det får dere t dre av - så bare adopterer jeg det etterpå.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:13.