|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Hogger i stein
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Krigshelter eller lovbrytere?Den som ser filmen om Max Manus kan muligens komme til å få et galt bilde av hvordan det var i Norge under krigen. Nå er egentlig ikke det så farlig, siden det er så lenge siden at 2. verdenskrig startet på sin ferd ut av historiebøkenes smule farvann. Ikke desto mindre kan det være verd å huske på at det var stort sett alle andre steder enn der hvor Max Manus, Kjakan Sønsteby og de andre i Oslo-gjengen oppholdt seg, at landet var i krig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Jeg har lest. Jeg skal komme tilbake med en kommentar, for akkurat nå vet ikke helt hva jeg skal skrive ...
![]() |
#3 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Dette ble for mye såret nordlending-resten av landet mot Oslo-prat for min del.
![]() |
#4 |
Hogger i stein
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Neida, vi er ikke såret i nord. Tviler på at de er såret i sør heller, eller i vest, i midten, eller andre steder. Det bare handler om at vi trenger flere stemmer enn de som utelukkende er konsentrert rundt hovedstaden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
interlektuell
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?I likhet med Tor Jonsson får jeg en emmen smak i munnen når det skal bygges bautasteiner over motstandsfolk under krigen. Ikke fordi innsatsen ikke skal berømmes, men fordi jeg vet at historien skrives av vinnere. Det blir så lett en kontrast mellom "de gode" og "de onde".
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?
|
![]() |
![]() |
#7 |
Hogger i stein
Så har jeg lest meg opp på Tor Jonsson og har funnet ut at han må jeg jo skaffe meg til biblioteket. Takk for tipset, forresten! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Nybegynner
Medlem siden: Dec 2008
![]() |
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Bergenser og professor i retorikk Georg Johannesen fant i sin tid grunn til å presisere at "Jeg regner ikke Oslo som Norge". (Dagbladet 1998), fra Sitater, 2006. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Leser
|
Alle historikere har vel omtalt kronikken til Erling Fossen som bare vas?
Jeg synes det er bra at noen stemmer kommer frem.
![]() |
#10 |
Protonterapeut
|
Og det er ganske mange bergensere som på et eller annet tidspunkt har sagt at de ikke er fra Norge, men fra Bergen.
![]() |
#11 |
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
TIL EIN NAMNLAUS Kven skal eg takke for alt eg fekk sjå sola gå under og berga bli blå? Kven skal eg takke for all denne æra i dette å gå her og vera og vera? Kven skal eg takke for det eg fekk li så gleda fekk grunn å røte seg i? Skogen har gøymt meg og jord har eg femnt, men kven eg skal takke har ingen nemnt. Kven er du, gjevar? Kvi teier du still? Utdrag av Tor Jonssons diktDi ordløyse fører ein vantru vill. Du namnlause gjevar, eg får ikkje fred før eg kan takke for alt som laut skje…… |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
By the Sea
|
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Fargo har selvfølgelig rett i at det var ikke akkurat i Oslo folk fikk kjenne krigen på kroppen.
![]() |
#13 |
Truth is in the x-files
|
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?På de 60 årene som er gått etter krigen har vi altså fått 2 filmer om motstandsfolkene, først Heroes of Telemark, og nå Max Manus. Jeg kan ikke si at jeg føler at vi er blitt overøst over filmer om dette temaet.
![]() |
#14 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg må si meg enig med Lykken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, og da var det vel bergenseren i ham som talte, og ikke professoren i retorikk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Giardiautbruddet i Bergen ble da dekket i riksdekkende aviser. Jeg bor i Oslo, og fikk med meg hva som skjedde i Bergen både i aviser og på fjernsyn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Hogger i stein
Jeg hadde blitt mer utfordret om det lå noe mer enn en følelse bak argumentet. Dette ble med veldig mye respekt å melde for Lykken, noe enkelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Passiv
|
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Fargo, du skriver så godt. Dette er en del av historien som sjeldent er fremme i dagen. Tror nok aldri folk fra Oslo vil skjønne hva som egentlig foregikk nordpå under krigen. Takk for at du opplyser oss! |
![]() |
![]() |
#19 |
Superaktiv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Jeg har ikke sett filmen, og er heller ikke sterk i hsitorie, men filmen gir seg vel ikke ut for å fortelle en om Norge i krig, men snarere noen av de som var i motstandsbevegelsen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Hogger i stein
Det er jo julaften, og jeg skal ikke dra denne veldig langt. Jeg er enig i mye av dem som skrives forøvrig i denne innlegget, og vil vel egentlig bare opplyse om at det egentlig ikke foregikk så mye strategisk for krigens gang i Oslo. Det er det som er ponget mitt. Tyskerne ville ha fisk, hvalolje og ikke minst stål. Oslo hadde ingen av delene. Resten av landet hadde rikelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|