Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Kylling i leirgryte

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-04-09, 08:41   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kylling i leirgryte

Jeg har en stk kylling (hel) og diverse greier i skapene som jeg tror kan bli godt sammen med den, men hvordan lager jeg den i leirgryte? Må den brunes først? Hadde tenkt å lege noe Jamie-inspirert, men han setter den jo bare i ovnen. Kan jeg bruke den €#%&/ leirgryta jeg fikk til jul til noe overhodet? Og hvis ja, detaljert forklaring, takk.

Tar det 100 år å lage kylling i leirgryte til middag?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-04-09, 08:52   #2
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kylling i leirgryte

Eg har ei oppskrift som kanskje kan falle i smak. Lurer på om den ikkje var marokansk.

Gammel 28-04-09, 09:02   #3
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Marokkansk kylling med kanel og ingefær

Dette trenger du:
1 kylling, ca 1,5 kg
safran
3-4 ss kokande vatn
noen få friske persillekvaster
1/2 kg tomater
6 løk
75 g tørka aprikoser
2 ss honning
2 ts malt kanel
1 ts malt ingefær
salt og pepper
1 1/4 dl olivenolje.

Eg tilpassa denne oppskrifta i forhold til kva eg hadde i skapet då eg lagde den.

Del kyllingen i biter. ( i oppskrifta deler dei ein heil kylling i stykker. )
Ha safran i ein bolle og ha kokande vatn over.
Hakk persille. Flå, rens og hakk tomater.
Kutt opp løken. Nokon i halvmåner og nokon i små biter
Skjær aprikosen i biter.

Legg kyllingen i bunnen av formen. Dekk dei med den kutta halvmåne løken og tomatane.
Bland sammen løk ( små biter ) safran og væsken, tørka aprikose, kanel, ingefær, hakket persille, salt og pepper i ein bolle. Tilsett olivenolje. Fordel blandingen på toppen av formen.

Legg på lokk og la formen stå i varm ovn til kyllingen er heilt mør og kan plukkast frå kvarandre. Tar ca 1 1/2 time ( 180 grader )

Server med couscous eller ris.

Gammel 28-04-09, 11:12   #4
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Kan jeg bruke den €#%&/ leirgryta jeg fikk til jul til noe overhodet? Og hvis ja, detaljert forklaring, takk.

Tar det 100 år å lage kylling i leirgryte til middag?

Leirgryte er supert og kan brukes til det meste, men stekingen tar lang tid, ja.

Her er en oppskrift for hvitløkselskere.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-09, 12:47   #5
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tusen takk, begge to!

Mistral: Hvorfor tar det lang tid? Lenger enn i f.eks. ildfast form? Jeg har aldir prøvd leirgryta, kjenner at det der er en barriere for meg...

Gammel 28-04-09, 12:50   #6
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker leirgryte, men min gikk i stykker da vi flyttet i fjor. Du setter gryta i kald ovn, så da tar det en del ekstra tid i startfasen før det blir varmt inne i gryta. Jeg bruker særlig leirgryte til små steker, det er bare å ta grønnsaker, en steik og noe væske og sette på lokket, så blir det saftig og perfekt hver gang.

Gammel 28-04-09, 12:55   #7
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er kjempebra å lage mat i leirgryte. :sett_lyset: Jeg har en oppskrift på fårikål i leirgryte, som bare er helt fantastisk god - og man slipper det aller meste av kål-lukten i huset.

Men husk at leirgryta skal ligge i kaldt vann i 10-15 minutter før bruk.

Her er noen oppskrifter: http://www.bigoven.com/romertopf_recipes

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-09, 13:09   #8
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Her er en fra en annen tråd om leirgryte:

Stinas kylling

Gammel 28-04-09, 13:17   #9
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Fant ut av det.

Gammel 28-04-09, 13:18   #10
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Og takk til alle dere andre også!

Gammel 28-04-09, 23:19   #11
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Steketiden er lang fordi gryta settes i kald ovn (viktig!), og fordi steketemperaturen som regel er lav. Til gjengjeld blir maten skikkelig saftig og god, og den blir ikke overkokt selv om den står lenger enn planlagt. Hvis du skal ut i noen timer kan du sette ovnen på enda lavere temperatur (150°C for eksempel) og la maten stå leeeenge.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-09, 23:54   #12
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker å lage kylling i leirgryte, setter den gjerne på mellom 100-150 grader og drar ut på lang søndagstur og kommer heim til ferdig middag. Sjennialt!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-09, 23:58   #13
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Enkel og god hel kylling:
Fyll kyllingen med sitronbåter og urter
Legg hakkede urter inn under skinnet
Pensle med smoer

Legg i leirgryte eller ildfast form sammen med det du har av groennsaker, f.eks roedloek, gulrot, pastinakk, potet. Stekes på 150-180 grader, minst en halv time pr halvkilo.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:39.