Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-09, 09:37   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Hva syns dere er viktig? Fra de forskjellige områdene av hva som "er" Norge?

- Om kultur og kulturliv
- Om næringsliv
- Om geografi og natur
- Om tradisjoner
- Om lover og konstitusjon

For å ta "min" kjepphest: Næringsliv:
- hva de viktigste næringene er, og "fisk" består av både oppdrett og fiske og videreforedling av fisk
- at enormt mye av norsk næringsliv er statseid, og litt om historien(e) bak det (bankkrisen, for eksempel, og overtagelsen av halve Hydro etter krigen)
- om norske medier, for eksempel om at vi leser mye aviser, at vi lenge bare hadde en tv-kanal, at NRK er statseid og lisensdrevet og reklamefri og hvorfor, om pressestøtte og momsfritak
- Om at staten støtter ulike oppstartsvirksomheter gjennom forskjellige virkemidler
- Om organisering av arbeidsgiver- og arbeidstakersiden, om streikerettigheter, arbeidsmiljølov, hva "tariffavtale" er
- noe om norsk oljehistorie: Om når oljen ble oppdaget, om nasjonaliseringen av oljeressursene, om Statoil, Norsk Hydro og Saga, at Nordsjøen er et utrolig krevende sted å utvinne olje og at det er det som har drevet frem en høyteknologisk industri i Norge, om de aller største og mest spektakulære teknologiske nyvinnigene (Trollplattformen, om subsea-produksjon), om Alexander Kielland (som i sin tur har hatt enorm innvirkning på hvordan man tenker på Helse, Miljø og Sikkerhet i Norge

Kultur:
Her kan andre svare mye bedre, men litt basic om kulturhistorie (store forfattere, musikere, etc.)
- Noe om hvordan kulturlivet organiseres i dag, gjennom hvilke institusjoner, tanken bak at mye "ulønnsom" kultur er statsstøttet og ikke basert på billettinntekter eller frivillige donasjoner
- Jeg syns det kan være interessant å fortelle nye nordmenn (om ikke å teste dem i det, akkurat) om hvordan akkurat innlandskulturen ble den som ble dyrket frem som "norsk" da Norge var en ny nasjon. At det ble ski og fjell som ble det "norske" og ikke kystliv og fiske, for eksempel. At det dels er en "valgt historie om det norske".
- Uansett så må man vel fortelle at ski er ganske vanlig (men at ikke alle går på ski), om påsketradisjoner og søndagsturer og den generelle "friskusdyrkingen" vår. "Viktigere at barna har hatt det GØY UTE (og blitt møkkete) enn at de er rene og pene når man henter dem i barnehagen"
- Ja, og så må vel 17. mai og barnetogene og korpsene med.
- At norske kvinner tar utdanning og jobber, selv om de har barn, om barnehagedekning og makspris. Men at vi likevel har et av europas mest kjønnsdelte arbeidsmarkeder...

Norsk historie
- Vikingene, 1814, 1905, nøytralitet og søkkrikdom under første verdenskrig, invasjon under andre verdenskrig, motstandskamp, unnfallenhet og tildels samarbeid med fienden fra norsk politi, at enormt mange jøder ble deportert herfra, at eiendommene deres ble beslaglagt og ikke erstattet før 60 år senere. Om oppgjøret etter krigen og behandlingen av tyskertøsene og tyskerungene. Om at Sverige var "nøytralt" og at dette har preget vårt forhold til nabolandet siden, behandlingen av krigsseilierne
- Om behandlingen av sigøynere, tatere og andre som ikke passet inn, til langt opp mot vår tid
- Om hvordan vi gikk fra lutfattige til søkkrike
- Arbeiderpartiets dominerende rolle i etterkrigstiden

Om lover og konstitusjon:
- The basics (lovgivende, utøvende, dømmende, grunnlov, kongehus)
- Litt om tankene bak rehabilitering og "straff"
- Statskirke ( ) og hva det innebærer og IKKE innebærer
- Trosfrihet (for alle andre enn kongehuset)
- Noen viktige prinsipper bak norske lovet (vet ikke helt hva det skal være)

Andre som vil fylle på?

Dette er kanskje altfor storforlangt som "eksamen", men jeg tror de aller fleste vil skjønne mye mer av hva Norge ER og hvorfor vi nordmenn er som vi er, dersom de vet en del av dette. Jeg tror det gjør det lettere å leve sammen med oss.

Gammel 09-06-09, 09:49   #2
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Det er jo nesten ingen nordmenn født i Norge av norske foreldre med norske foreldre som kan noe av dette. Hvis dette skulle være kravet for stemmerett eller statsborgerskap, ville vi stått igjen med kanskje 100 000 statsborgere og ca like mange med stemmerett og vi ville vært rett tilbake til det føydale samfunnet, der kun enerne fikk ha stemmerett.

Ingen med lærevansker, altså, ingen uten høyere utdanning eller uvanlig interesse for historie, nyhende og samfunnsliv?

Det er jo mange fler enn innvandrere som sliter med kunnskap på disse feltene. de aller fleste i Norge vet ikke en dritt om noe som helst, faktisk. Folk stemmer med hjertet, de er norske med hjertet og de har et helt ureflektert forhold til velferdsstaten, inntektsgrunnlaget og historien. Det er dumt, men eneste medisin er mer kunnskap til flere.

Hva skal vi gjøre, da? Kaste ut vanlige folk? Kaste ut dem som har krav på beskyttelse fordi de ikke er smarte nok?

Eller sørge for at tidligere tiders utdanning for de få- regime ikke gjentar seg, men gå for en bred demokratisering av kunnskap? Problemet er at alt henger sammen med alt.det er sosioøkonomiske og svært sammensatte årsaker til at folk ikke kan og vet alt mulig. Har man vært utsatt for seksuelt misbruk/overgrep, får man gjerne lærevansker, og sliter med konsentrasjonen. Skal vi kaste ut de som har konsentrasjonsvansker, er krigstraumatiserte, vært utsatt for vold?

Dette er fryktelig strengt (og litt slemt og elitistisk), synes jeg, og ikke før den gjennomsnittlige frp-velger kan avkreves såpass kunnskap, vil jeg være med å forlange dette av folk som kommer fra samfunn uten utdanningssystem, infrastruktur eller fred.

Så klart kunnskap ville gjøre det lettere, men jeg tror det går vel så mye andre veien. Vi må ha respekt, ydmykhet og nysgjerrighet, invitere og forklare.

Gammel 09-06-09, 09:55   #3
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

De fleste lærer jo alt dette fra grunnskolen og opp til videregående, så jeg synes det er en god ide at potensielle nye norske statsborgere får et visst antall timer i disse områdene, vektlegging på hvordan samfunnet er organisert, politikk, lover og regler, historie, tradisjoner.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 10:23   #4
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

De fleste lærer jo alt dette fra grunnskolen og opp til videregående, så jeg synes det er en god ide at potensielle nye norske statsborgere får et visst antall timer i disse områdene, vektlegging på hvordan samfunnet er organisert, politikk, lover og regler, historie, tradisjoner.

De fleste lærer om dette i skolen, men det er dessverre svært mange som likevel ikke kan det, selv etter 13 års skolegang. Jeg har sensurert flere hundre privatister i samfunnslære, et grunnleggende totimersfag for videregående der mye av det Polyanna nevner står på læreplanen. Strykprosenten ligger på 50-70 %. Voksne folk, født og oppvokst i Norge av foreldre som også er født og oppvokst her, stiller opp og tror kongen har mest makt i Norge, for eksempel.

Gammel 09-06-09, 10:24   #5
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

De fleste lærer om dette i skolen, men det er dessverre svært mange som likevel ikke kan det, selv etter 13 års skolegang.

Jeg har allmennfaglig utdanning og var skoleflink. Jeg kan likevel nesten ingenting om dette.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 10:27   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg har allmennfaglig utdanning og var skoleflink. Jeg kan likevel nesten ingenting om dette.

Nesten ingenting om hva? Jeg ser jo at det er ting på Polyannas liste som sikkert ser ukjente ut for mange, men mye av det blir jeg overrasket hvis du ikke kan noe om. 17. mai? At det er vanlig å gå på ski? At vi har statskirke, at det var vikinger her, at vi har en arbeidsmiljølov, at Sverige var nøytralt under krigen og mange nordmenn flyktet dit, at det var bare én norsk TV-kanal da vi var små og at NRK er statseid og lisensdrevet, for eksempel?

Gammel 09-06-09, 10:25   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

De fleste lærer om dette i skolen, men det er dessverre svært mange som likevel ikke kan det, selv etter 13 års skolegang. Jeg har sensurert flere hundre privatister i samfunnslære, et grunnleggende totimersfag for videregående der mye av det Polyanna nevner står på læreplanen. Strykprosenten ligger på 50-70 %. Voksne folk, født og oppvokst i Norge av foreldre som også er født og oppvokst her, stiller opp og tror kongen har mest makt i Norge, for eksempel.

Det tror jeg så gjerne - men jeg antar jo at du ikke mener dette som et argument mot skolegang generelt?

Gammel 09-06-09, 10:31   #8
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det tror jeg så gjerne - men jeg antar jo at du ikke mener dette som et argument mot skolegang generelt?

Nei, poenget mitt er at man ikke kan argumentere for at nye statsborgere må kunne alt dette når så mange som er født og oppvokst ikke kan det. Man kan ikke automatisk alt man lærer om på skolen, dessverre. Jeg synes selvfølgelig likevel at alle norske borgere bør lære om disse temaene, selv om jeg synes Polyannas liste var svært omfattende.

Gammel 09-06-09, 09:59   #9
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt enig med Mim... men jeg synes at de punktene som står under lover og konstitusjon er noe man bør vite som norsk statsborger. At man vet at vi har en form for parlamentarisme, er et kongedømme hvor kongen har lite reell makt og at stortinget er indirekte valgt via politiske partier. Samt litt grunnleggende om norsk lov, jeg er usikker på hva som er viktigste punkter der. Men at det legges vekt på at vi har likestilling, at det ikke er lov med fysisk eller psykisk avstraffelse av kvinner og barn etc.

Utover dette synes jeg at mange av punktene i HI er fine som del av et intro-kurs, men jeg synes det blir alt for voldsomt å avkreve noen eksamen i stoffet. På et sånt kurs bør man også kanskje ta opp det norske trygdesystemet, at ideen er at alle skal bidra etter evne og at de ulike ytelsene er der for dem som faller igjennom. Og kanskje litt om typisk norsk lynne, at vi blir oppfattet som litt reserverte av mange andre kulturer, men at det ikke betyr at vi ikke vil ha kontakt.

Gammel 09-06-09, 10:03   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Hva skal vi gjøre, da? Kaste ut vanlige folk? Kaste ut dem som har krav på beskyttelse fordi de ikke er smarte nok?

Nå er det jo forskjell på opphold og statsborgerskap, da, og det bør det vel være?

Gammel 09-06-09, 10:04   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå er det jo forskjell på opphold og statsborgerskap, da, og det bør det vel være?

Hva vil du gjøre med alle innfødte nordmenn som ikke klarer denne testen da?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 10:06   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

De skal ha deng, selvsagt.

Nei, av og til ønsker jeg meg en basic test før man får stemmerett, men ombestemmer meg stort sett.

Jeg tror det jeg ønsker meg er at før man innvilger statsborgerskap så er man kurset i det ovenstående, sånn roughly, og man har en eksamen som bekrefter at man har fulgt noenlunde med. Den skal være "bestått", ikke feilfri.

Vi har jo alle sammen lært det meste av det som står der oppe en eller annen gang - vi bare har glemt det siden.

Gammel 09-06-09, 10:26   #13
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

@Skilpadda: Informasjon blir noe helt annet, men det var altså snakk om testing her:

Dessuten tror jeg utrolig mye kan gjøres bare med hvordan man utformer en slik test, rent språklig, for å fange opp om folk har skjønt poenget, og ikke bare pugget fancy formuleringer.

Jeg tror det jeg ønsker meg er at før man innvilger statsborgerskap så er man kurset i det ovenstående, sånn roughly, og man har en eksamen som bekrefter at man har fulgt noenlunde med. Den skal være "bestått", ikke feilfri.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 10:08   #14
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nå må det jo ikke være en test, men ihvertfall opplæringstimer. Så er det også forskjell på å være født statsborger i dette landet der man da "gratis" har fått inn mye av kunnskapen fra barneskolen og oppover, kontra det å komme fra f.eks et land langt borte uten forkunnskaper som har dryppet inn litt etter litt.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 10:09   #15
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Nå må det jo ikke være en test, men ihvertfall opplæringstimer. Så er det også forskjell på å være født statsborger i dette landet der man da "gratis" har fått inn mye av kunnskapen fra barneskolen og oppover, kontra det å komme fra f.eks et land langt borte uten forkunnskaper som har dryppet inn litt etter litt.

Men det har man allerede i introkurset alle får. Og det skal forlenges.

Gammel 09-06-09, 10:08   #16
Nebbia
Passiv

Standard

Det er jo nesten ingen nordmenn født i Norge av norske foreldre med norske foreldre som kan noe av dette. Hvis dette skulle være kravet for stemmerett eller statsborgerskap, ville vi stått igjen med kanskje 100 000 statsborgere og ca like mange med stemmerett og vi ville vært rett tilbake til det føydale samfunnet, der kun enerne fikk ha stemmerett.

Ingen med lærevansker, altså, ingen uten høyere utdanning eller uvanlig interesse for historie, nyhende og samfunnsliv?

Jeg synes tanken bak en statsborgerskapstest er god, men som du påpeker kan umulig gjennomføringen gjøres på en rettferdig måte.

Allikevel synes jeg at man bør kunne stille større krav til den enkelte enn kun opphold i en visst antall år for å få statsborgerskap. Et statsborgerskapskurs uten avsluttende test, men med et deltakerbevis kunne kanskje vært et alternativ. Et to-tre dagers kurs hvor man gikk i gjennom en del av punktene Polyanna har skissert og kanskje hatt diskusjonsgrupper rundt dette.

Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 10:11   #17
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Jeg synes tanken bak en statsborgerskapstest er god, men som du påpeker kan umulig gjennomføringen gjøres på en rettferdig måte.

Allikevel synes jeg at man bør kunne stille større krav til den enkelte enn kun opphold i en visst antall år for å få statsborgerskap. Et statsborgerskapskurs uten avsluttende test, men med et deltakerbevis kunne kanskje vært et alternativ. Et to-tre dagers kurs hvor man gikk i gjennom en del av punktene Polyanna har skissert og kanskje hatt diskusjonsgrupper rundt dette.

Som nevnt gjennomgås mye av dette i introduksjonskurset, etter hva jeg er kjent med. Det er ingen seremoni som avslutning, der du får "statsborgerbrev", men kanskje det skulle vært noe sånt, noe høytidlig og staselig på slutten av kurset?

Ikke troskap til flagget, altså, men en slags markering med musikk, tale og diplom?

Gammel 09-06-09, 10:14   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ingen seremoni som avslutning, der du får "statsborgerbrev", men kanskje det skulle vært noe sånt, noe høytidlig og staselig på slutten av kurset?

Jeg mener jeg nettopp leste i Aftenposten at det er en seremoni, men svært få møter opp fordi den arrangeres på ugunstige tidspunkt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 23:04   #19
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, men nordmennene født i Norge av norske foreldre har fått statsborgerskapet og de har fått alldeles gratis den skolegangen som skal til for å kunne alle disse tingene. At det finnes dem som ikke har viljen eller evnen til å ta til seg så mye kunnskap får så være. Statsborgerskapet har de fått ved fødselen og det er ingen som snakker om å ta det fra noen.

I Sveits er det sånn som Polyanna beskriver når noen søker om statsborgerskap. Der er nettopp tanke den at de som ikke er født til et statsborgerskap, som selv kommer og ber om det i voksen alder, rett og slett må gjøre seg fortjent til det. De må vise interesse for og kunnskap om sitt nye hjemland og må snakke ett av landets språk flytende. Det følger en masse privilegier med et statsborgerskap, jeg synes ikke det er for mye forlangt at man må vise seg det verdig. Det er stor forskjell på å få det automatisk ved fødsel og selv å oppsøke det som voksen. Jeg synes det er hårreisende at det nå ikke stilles krav i det hele tatt. Vi har nordmenn som ikke kan snakke norsk.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 23:48   #20
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det følger en masse privilegier med et statsborgerskap (…)

Dette fortjener å gjentas slik at de som later til å synes man bare skal dele ut statsborgerskap til hvem som helst kan få det med seg. Det følger mange rettigheter og privilegier med et norsk statsborgerskap. Det følger ingen plikter med et norsk statsborgerskap. Og før noen prøver seg; vi kan se helt bort fra verneplikt, det vil i praksis ikke være aktuelt for en søker uansett, og det følger heller overhodet ingen plikt til å følge norsk lov med å bli innvilget et statsborgerskap; noe av poenget med å være norsk statsborger er at man da er omfattet av systemet vi har for å hanskes med lovbrudd.

Det skulle bare mangle at man ikke stilte krav for å innvilge en søknad om statsborgerskap.

Ben "exempt by birth" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:10.