Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Utvalgte bøker for barn i alderen 0-6 år, perioden 2004-2006

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-06, 15:56   #1
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Utvalgte bøker for barn i alderen 0-6 år, perioden 2004-2006

I juleryddingsen i dag kom jeg over denne listen som vi fikk på et foreldremøte i barnehagen i høst. Der var det en hyggelig biblitekar som snakket om nye barnebøker, og for meg var det veldig nyttig, fordi jeg ikke har så god greie på barnbøker som har kommet ut etter at jeg selv ble voksen(og det begynner jo å bli en stund siden). Jeg likte mange av de godt, og et par av de havnet under juletreet.

Mest for de minste (små barn trenger også gode bøker)

Anderson, Lena: Tulla og mormor - Oslo: samlaget, 2004
Bie, Linne: Lille Leo er sulten - Oslo: Aschehoug, 2004
Bringsværd, Tor Åge: (ill. Tina Sollie) Når to er sinte på hverandre - Oslo: Gyldendal, 2004
McBratney, Sam: (ill. Anita Jeram) Verdens fineste bjørnunger - Oslo: Gyldendal, 2004
Landstrøm Lena: (tekst og bilde Lena og Olof landstrøm) Bø og Bæ får besøk - Oslo: Samlaget, 2006
Lindenbaum, Pija: Hva sier dyrene? - Oslo: Damm, 2004

Litt å kjenne seg igjen i (hverdagsrealisme for litt større barn)

Andersson, Kenneth: Ufo i barnehagen - Oslo: Damm, 2005
Broome, Elisabeth: (foto: Cecilia Alin) Hei lillebror - Oslo: Damm, 2006
Child, Lauren: Jeg er IKKE trøtt og vil IKKe sove - Oslo: Cappelen, 2005
Donnio, Sylviane: (ill. Dorothee de Monfreid) Jeg vil spise et barn - Oslo: Damm, 2005
Gulli, Petter: (ill. Ragnar Aalbu) Det regner bare på Bastian - Oslo: Cappelen, 2005
Ranheimsæter, Jon: Min far - Oslo: Giga, 2006

Bøker for moro skyld (når fantasien trenger påfyll)

Donaldson, Julia: (ill. Axel Scheffler) Lille Gruffalo - Oslo: Omnipax, 2005
Ersland, Bjørn Arild: (ill. Annlaug Auestad) Tigli - Oslo: Omnipax, 2004
Falconer, Ian: Olivia og kosedyret som forsvant - Oslo: Aschehough, 2004
Hovand, Henrik: (ill. Torill Kove) - Johannes Jensen og kjærligheten - Oslo: Cappelen, 2005
Strid, Jacob Martin : Lille frosk - Oslo: Aschehoug, 2005

Bøker for de vitebegjærlige

Degré, Sylvie: Tippi og de ville dyrene - Oslo: Landbruksforlaget, 2004
Edisisen, Bjørn: (medforf. OLgunn Ransedokken) Mads og Mia ser på blomster - Oslo: Cappelen, 2006
Stalfelt, Pernilla: Mobbeboka - Oslo: Landbruksforlaget, 2004

Så rimer vi litt til slutt: to supre rim- og reglebøker

Gjerdrum, Anne Lise: (ill. Jan-Kåre Øien) Pølsemaker Pettersen - Oslo: Cappelen, 2005
Strid, Jacob Martin: Mustafas kiosk - Oslo: Schibsted, 2000(!)


Sånn! Det var de bøkene hun gikk igjennom, mye morsomt for både store og små.
Til slutt vil jeg bare anbefale en bok helt på egen hånd: Frode Grytten: Hull og Sønn, den har vi hatt så mye moro med.

God bok.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 17:14   #2
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Utvalgte bøker for barn i alderen 0-6 år, perioden 2004-2006

Fin tråd!

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-07, 22:28   #3
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Utvalgte bøker for barn i alderen 0-6 år, perioden 2004-2006

Takk for tips. Trenger noen nye bøker til storesøster så skal sjekke ut noen av disse.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-07, 23:47   #4
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.823
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utvalgte bøker for barn i alderen 0-6 år, perioden 2004-2006

Ufo i barnehagen er blitt godt mottatt her i huset i hvert fall. Ellers var det mange bøker der jeg ikke kjente.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no