Hvorfor feirer du jul?
Etter å ha lest litt julegudstjeneste tråder etc, har jeg et inntrykk av at mange ønsker at barnehage/skole skal være et området uten forkynnelse, og utpreget grad av kristendomslæring.
Jeg er i en periode i livet mitt der jeg tviler litt på hvor jeg er, og jobber litt med å finne min plass i "trosverden"..
Nå er det sånn at det i samfunnet er allmenn kjent at vi feirer jul fordi det er bursdagen til jesus.. det er stort sett det barna får med seg iallefall (selv om jeg leste at en gutt på 6 år syntes det var rart at alle vi feiret bursdagen til en DØD person )
Jeg vet det ble feiret jul før kristendommen også, men det er vel ikke det som ligger til grunn for de aller fleste nå?
Jeg skjønner hva kristne sier til sine barn om hvorfor vi feirer jul, men hva sier dere ikke-kristne?
Når barna får høre hvorfor man feirer jul, og undrer seg rundt det. Og man som foreldre sier at det der tro rman ikke på, men man feirer likevel jul som mange andre.
Hva begrunner man med?
Julen har jo blitt "enorm" synes jeg, både mht ting man "må" ha i hus, tradisjoner, kjøpegalskap, konserter, opplevelser og det som er - og det påvirker jo HELE samfunnet vårt veldig. Er det riktig da? Om flere og flere melder seg ut av staskirka, og erklærer seg ikke kristen?
Bør julen avskaffes?!