Nyttårsforsetter
Har dere noen?
Selv syns jeg egentlig begrepet nyttårsforsett er ganske så oppskrytt, for vil man forbedre noe i livet sitt kan man jo strengt tatt begynne når som helst. Men det er noe med de blanke arkene som følger med et nytt og ubrukt år likevel. Kanskje man bør kalle det mål, slik at det lettere kan defineres delmål underveis? Babysteps er ikke dumt, siden uvaner gjerne er litt vanskelige å endre over natta. 
Selv har jeg som mål å bli mer organisert, spesielt på hjemmefronten. Det var mye som gikk på halv tolv fra i høst da jeg begynte i full jobb igjen etter eviglang permisjon, og det har tatt tid å komme inn i gode rutiner med tre små. I tillegg flyttet vi jo også i høst, og har ennå ikke kommet 100% på plass med alt her hjemme.
Jeg vil bli bedre på å organisere alt rundt måltider, bli flinkere til å lage sunn, hjemmelaget mat. Har gått med evig dårlig samvittighet i lang tid nå fordi alt må gjøres på mest mulig lettvint og tidsbesparende vis. Jeg vil også bli flinkere til å være i forkant av ulike hendelser året igjennom, som planlegging av bursdager, høytider og ferier. Jeg glemte bursdagen til venninna mi i fjor, og har ennå ikke tilgitt meg selv for det. Jeg vil, i samarbeid med mannen, lage en slags plan over husarbeidet slik at ting blir gjort regelmessig og fordelt noenlunde rettferdig så vi slipper skippertakene som lett fører til sure miner og dårlig stemning. Jeg skal lage meg en innholdsrik kalender der alt skal skrives ned, året igjennom.
Sist, men ikke minst, vil jeg dessuten jobbe med å senke forventningene mine til meg selv og andre, og bli flinkere til å godta at litt halvgjort noen ganger er godt nok! 
Jeg håper at dise grepene vil gjøre at hverdagen sklir mer friksjonsfritt, forhindre småkrangling og stressgnissing mellom oss voksne og at de vil frigjøre litt mer fritid til meg selv så jeg bl.a. får sett venninnene mine mer og får mulighet til litt mer barnefri kjærestetid med mannen. Ja, det håper jeg, og det skal jeg jobbe for å få til. 
|