Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolene har ikke råd til kvalifiserte lærere

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-09, 13:40   #1
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Skolene har ikke råd til kvalifiserte lærere

Jeg er universitetsutdannet lærer og har flere år med erfaring. Det fører nå til at skolene ikke har råd til å ansette meg. I dag har jeg fått avslag på en jobb fordi jeg var for dyr, og da jeg ringte en barneskole for å høre om de trengte vikarer sa de også at de neppe kom til å ringe meg, fordi jeg som lektor får for høy lønn i forhold til vikarbudsjettet deres.

Jeg har også snakket med andre som har opplevd det samme. Folk med lite utdanning og erfaring blir foretrukket, fordi skolene ikke har penger.

Er det egentlig noen mening i de fine talene om at man vil ha bedre kvalifiserte lærere i skolen? Så lenge man har lov til å ansette etter trynefaktor ("personlig egnethet") blir det også umulig å kontrollere om skolen ansetter den som faktisk er best egnet, eller om de velger etter lommeboka.

Gammel 02-09-09, 13:50   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolene har ikke råd til kvalifiserte lærere

Dette har jeg hørt mange ganger. Det er helt merkelig at det går an å tenke slik. Altså; jeg forstår jo at skolene kan ha dårlig råd, men dette burde jo ikke være slik. På skolen jeg går på er det flere som har hatt lyst til å ta et femte år, men som lar vær pga ansettelsesmuligheter og som heller tenker å ta mer utdanning senere.

Gammel 02-09-09, 13:52   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er fryktelig trist og frustrerende at det er slik.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 14:51   #4
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sånn går det når blårussen får styre er jeg redd....

sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 15:12   #5
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Helt ufattelig! Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan det kan forsvares og hvorfor "ingen" griper inn og gjør noe med det?

Det er en av mange ting jeg bare ikke skjønner går an.

Gammel 02-09-09, 15:16   #6
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Velferdsstaten Norge

Gammel 02-09-09, 15:28   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er så dumt at jeg skjønner ikke at det går an.

Og i mellomtiden så lærer ungene på skolen vår at 3 + 2*3 = 15

Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 15:29   #8
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Og i mellomtiden så lærer ungene på skolen vår at 3 + 2*3 = 15

Gammel 02-09-09, 15:31   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Primrose - jeg elsker avataren din kjenner jeg!

Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 15:36   #10
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

De har ansatt meg.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 15:36   #11
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Eller kanskje det ikke er noe å være stolt over forresten. :undre:

Gammel 02-09-09, 15:40   #12
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Standard

Primrose - jeg elsker avataren din kjenner jeg!

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Eller kanskje det ikke er noe å være stolt over forresten. :undre:

Hvor mye er 3 + 2*3?

Gammel 02-09-09, 15:42   #13
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Hvor mye er 3 + 2*3?

Er ikke det 125?

Gammel 02-09-09, 15:45   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

De har ansatt meg.

Er ikke det 125?

Jeg skulle til å si at det er jo ikke noe rart at de ansatte deg, men så ble jeg i stuss.

Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 15:47   #15
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Jeg skulle til å si at det er jo ikke noe rart at de ansatte deg, men så ble jeg i stuss.

Klarer du noe høyere da?

Gammel 02-09-09, 15:47   #16
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Hvor mye er 3 + 2*3?

Kommer helt an på hvem du spør. Lærerne til sønnen min mener det er femten, jeg ville sagt ni. Erfaringsmessig kan det hende læreren til sønnen blir forbannet hvis man hevder det er ni selvom læreren er uenig. For i Norge leser man altså fra venstre mot høyre og da må man gjøre det.

Sånn sett er 2*3+3 ikke det samme som 3+2*3 og dette et av få addisjonsstykker hvor leddenes rekkefølge ikke er tilfeldig. Og om man substituerer 2-tallet med bokstaven a eller frukten banan for å vise bedre så blir læreren kort og godt ufin. :erfart:

Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 15:48   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Klarer du noe høyere da?

Næh. Jeg er amatør. Jeg fikk bare ni.

Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 15:48   #18
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

a (*) b = b (*) a
det er jo en av grunnsetningene i matematikk, og om den ikke stemmer med svaret bør man kanskje prøve på nytt igjen.

Gammel 02-09-09, 15:49   #19
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Så ser jeg at du har skrevet det samme over.
Er du virkelig seriøs sf? Det burde jo blitt rapportert.

Gammel 02-09-09, 15:50   #20
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg er universitetsutdannet lærer og har flere år med erfaring. Det fører nå til at skolene ikke har råd til å ansette meg. I dag har jeg fått avslag på en jobb fordi jeg var for dyr, og da jeg ringte en barneskole for å høre om de trengte vikarer sa de også at de neppe kom til å ringe meg, fordi jeg som lektor får for høy lønn i forhold til vikarbudsjettet deres.

Jeg har også snakket med andre som har opplevd det samme. Folk med lite utdanning og erfaring blir foretrukket, fordi skolene ikke har penger.

Er det egentlig noen mening i de fine talene om at man vil ha bedre kvalifiserte lærere i skolen? Så lenge man har lov til å ansette etter trynefaktor ("personlig egnethet") blir det også umulig å kontrollere om skolen ansetter den som faktisk er best egnet, eller om de velger etter lommeboka.

Det kan ikke være det at du er overkvalifisert da? At det de har behov for er den kompetansen utover det 3 års utdanning gir?

(Ps. Dette er et spørsmål. Overhodet ikke et angrep.)

For f.eks om en allmennlege søker på en sykepleierstilling, så har jo han bedre kompetanse. Men om stedet kun trenger sykepleiekompetansen, så blir det jo høl-i-høvvet om de skulle ansatt en lege i den stillingen. Eller?

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:59.