Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Forslag til ukemeny

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-07, 21:42   #1
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Forslag til ukemeny

Jeg vil så gjerne få til dette med ukehandling og ukemenyer, men sliter litt med å komme i gang. Kunne noen her inne være så elskverdige å hjelpe meg litt på vei?

Forslag til en (gjerne flere også ) ukemeny med relativt lettlagde middager ønskes, og de må ikke ta for lang tid å lage da ungene som regel er skrubbsultne etter bhg. Jeg jobber turnus, så retter som i stor grad kan lages ferdig kvelden i forveien er også fint å få tips om.

Venter spent!

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 21:49   #2
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til ukemeny

Jeg henger meg på tråden din og venter spent på det samme.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 21:49   #3
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mim har lagt ut sine på matforumet, men jeg innrømmer glatt at de ser for tidkrevende ut for meg.

Ta utgangspunkt i middager du pleier å lage og flett inn en ny rett annen hver uke kanskje. Prøv å unngå å kjøpe en hel kålrot eller hodekål uten å vite at du kan bruke resten i en annen rett senere i uka.

Sånn. Det var det jeg kunne bidra med. Så nå setter jeg med ned og venter på de GODE svarene, med forslag.

Gammel 06-01-07, 21:50   #4
Tøsa
Bølle

Tøsa sin avatar

Tøsa er litt kulTøsa er litt kul
Standard

Interessant! Venter på svarene jeg også!

Gammel 06-01-07, 21:54   #5
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Mitt beste tips er å ha klar ferdig oppskårne grønnsaker i kjøleskapet i en bolle med vann. Ta fram og la barna forsyne seg, skrell en gulrot til deg selv og lag mat. Alternativt kan du servere dypfryste grønnsaker som de får på skål og kan plukke fra.

Dette er ting som datteren min har funnet på for meg, hun elsker grønnsaker og blir rasende hvis hun ikke får litt knask av det grønne før middag.

Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 22:00   #6
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Vi kjøpte en familieplan (uunværlig når en i familien jobber turnus) hvor alle vakter, kurs, møter og andre planer skrives inn. Der er det en egen kolonne for middag.

Vi begynte med middager vi kan lage og pleier å ha, og skrev dem på planen. Når middagene står klare på planen er det lett å se hva som trengs og handles inn. Etterhvert har vi prøvd nye oppskrifter og utvidet reportoaret av middagsretter. Jeg fatter ikke at vi noen gang har klart å bestemme middag fra dag til dag. Det er så lettvint å ta det for en uke/to uker/ en måned av gangen

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 22:06   #7
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Denne uka har jeg tenkt å prøve meg på en slags middagsplanlegging. Har tenkt ut følgende retter som passelig sunne og velsmakende avvik fra jule- og nyttårsmenyen:

Wok med svinekjøtt surret i curry paste, ferdig pose med wokgrønnsaker+sukkererter kjøpt ferske, nudler

Laksefilet i ildfast form krydret med fersk, hakket ingefær + salt og pepper. Fersk, hakket ingefær finnes på glass i hakket form og kan smøres rett på laksefileten. Litt sitron/lime oppå er godt. Poteter og gulrøtter til.

Pastaskruer med karbonadedeig, tomatsaus av boks med hakka tomater+tomatpure+basilikum+salt+pepper. Brokkolibuketter kokt 2 min. Parmesan som rives direkte over maten.

Fiskegryte med frossen seifilet. Tiner seifileten litt i mikroen og deler i store terninger ca 5x5cm. Start med tom gryte og fres litt olivenolje/rapsolje med to fedd hvitløk og en halv løk. Ha i litt vann og en terning fiskebuljong. Jeg plusser på med grønnsaker som gulrot og potet. Potetene må skrelles og deles i små biter eller tynne skiver hvis de skal koke ferdig. Ha i vann så det dekker grønnsakene såvidt, kok omtrent 10 min. Oppi med fisken, la det trekke til fisken er ferdig (ikke koke, da løser fisken seg opp). Noen ganger har jeg oppi en boks tomater og tomatpure, da må tomatene erstatte vann, ellers blir det altfor mye vann og for tynn "saus".

Håper dette er fire overkommelige middager, det er i alle fall overkommelig for meg. Jeg pleier sjelden holde på i mer enn 30 min med en middag. Men dette er retter jeg har trening i å lage også. Angående Mims menyer så virker det lurt å lære seg rettene hennes ved å lage en i uka. Velge en dag da man har muligheten til å bruke litt mer tid, lage middagen litt seinere enn vanlig på en fredag. Selv har jeg mange ganger tenkt på å lage den kyllingsuppa hennes, men ikke kommet så langt som til å gjøre det. Kanskje det skal være oppgaven for fredagsmiddagen til uka siden jeg bare kom på fire retter.

Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 22:10   #8
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har også planlagt å skrive ukemenyer fremover
Følger derfor med på denne tråden for inspirasjon. Skal legge inn mine egne menyer når jeg får skrevet dem....

Gammel 06-01-07, 22:15   #9
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Ei uke kan ofte se ut slik hos oss:

mandag: Fiskekaker, poteter (som er skrelt kvelden før og er klare til å sette på), gulrøtter, blomkål, brokkoli og sopp, løk og squashstuing. 30 min

tirsdag: lasagne eller annen form som er laget dagen før og er klar for steikeovnen. Mens den står i ovnen spiser vi grønnsaker og gjør lekser. ca 35 min

onsdag: pølsegryte eller spagetti og kjøttdeig. max 30 min

torsdag: kokt eller ovnsbakt fisk med poteter (gjerne skrelt dagen før), gulrøtter, broccoli og blomkål. 30 min

fredag: Fullkornswraps med kylling/kyllingkjøttdeig/karbonadedeig/lammekjøtt.
masse gode grønnskaer, dressinger og oster alt etter om vi velger taco, gresk, sursøt etc. Lar ungene dele opp grønnskaene mens jeg steiker kjøttet. 30 min

lørdag: Et eller annet til oss voksne (ungene får grøt og god kvelds), ofte svinefilet med asparges eller wok.

søndag: Ofte fisk eller kjøttmiddag. Alt etter hva som er i fryseren. i morgen blir det røykefisk med hvit saus og gode grønnsaker.

Vi lager sauser etc fra bunnen av og det er regnet inn i tida som står oppgitt. Jeg har selvsagt flere forslag, men tok utgangspunkt i ei ca uke.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 22:17   #10
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Her er ukesmenyene vi hadde før jula:
Mandag: Torsk med poteter og gulrøtter
Tirsdag: Karbonader med ris og salat
Onsdag: Spaghetti Bolognese
Torsdag: Kyllingsuppe og pannekaker
Fredag: Fiskepudding med poteter og gulrøtter
Lørdag: Lasagne med salat og brød
Søndag: pinnekjøtt med kålrabistappe

Mandag: Fiskeboller i hvit saus med poteter og gulrøtter
Tirsdag: Tomatsuppe og pannekaker
Onsdag: Tortellini med salat og rundstykker
Torsdag: Gryterett med svinefilet og ris
Fredag: Julepølse, kjøttkaker, rødkål, surkål, potet
Lørdag: hjemmelaget pizza
Søndag: wok med kylling og grønnsaker, ris

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 22:18   #11
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi tar ofte middagen før snuppa skal legge seg, da har vi god til til å kose oss litt sammen først, og så lage ordentlig mat. Da blir det gjerne en bolle med havregryn og melk eller noe da vi kommer hjem.

Ellers er det jo greit å bestemme at man skal ha fisk en dag, kylling en dag, wok en dag osv, suppe og rundstykker en dag osv, og planlegge ut i fra dette.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 22:35   #12
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mims ukemenyer er litt for avanserte for meg også selv om det ser supergodt ut. En typisk ukemeny hos oss kan være som følger:
Mandag - Teryakimarinert laksefilet med ris og broccoli
Tirsdag - Spaghetti med kjøttsaus
Onsdag - Torsk, gulrøtter, poteter
Torsdag - Pasta med saus lagd av frossen spinat og skinkeboks
Fredag - Karbonader, grønnsaker, poteter
Lørdag - Fajitas
Søndag - Fiskekakewok

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 22:50   #13
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

På oppfordring, her er denne månedens meny:
(Onsdager er eneste dagen mannen alltid jobber dag og vi garantert har felles middag. Derfor er det dagen for SØRPRAIS. Da bytter vi på å lage mat til den andre, som vi spiser etter ztjerna har lagt seg).

1. Rondane viltgrytepai
2. Krydrete kjøttboller med ris og salat
3. Fiskepinner og pasta (yepp, her jobber mannen kveld og jeg kjører ztjernas favorittmiddag)
4. Laks i folie med grønnsaker og potet
5. Hjemmelaget pytt i panne
6. Grøt på formiddagen. Hjemmelaget pizza til kveldskos.
7. Rester av pinnekjøtt og kålrabistappe, med potet.

8. Kylling Tikka Masala, ris og salat.
9. Wok med rester av steik.
10. Sørprais
11. Fiskegrateng, potet og råkost
12. Spaghettiform med salat og hvitløksbrød
13. Grøt på formiddagen. Lasagne til kveldskos.
14. Svinekoteletter, potetform, grønnsaker og saus.

15. Kylling Tandoori, ris og salat
16. Kyllingwok
17. Sørprais
18. Torsk i folie med grønnsaker og potet
19. Fiskekaker og pasta (nok en kveldsvakt-safing fra min side)
20. Grøt på formiddagen. Pizza til kveldskos.
21. Kyllingfileter fylt med pesto og fetaost, båtpoteter og salat.

22. Kyllingfilet med diverse (mannen har en plan. Jeg aner ikke hva)
23. Pannekaker (Kveldsvakt igjen )
24. Sørprais.
25. Fisk og grønnsaker i folie.
26.
27. Grøt på formiddagen. Hjemmelaget hamburger til kveldskos.
28. Noe som inkluderer Mims rotkaker som tilbehør.

29.
30.
31. Sørprais.

Gammel 06-01-07, 22:59   #14
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Zol: Da lurer jeg fælt på hva Sørprais er

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 23:01   #15
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

(Onsdager er eneste dagen mannen alltid jobber dag og vi garantert har felles middag. Derfor er det dagen for SØRPRAIS. Da bytter vi på å lage mat til den andre, som vi spiser etter ztjerna har lagt seg).

Annenhver uke vet jeg. Annenhver uke vet jeg ikke. For å si det sånn: Det er min tur å lage Sørprais på kommende onsdag - inkludert dessert - og jeg har ikke peiling på hva jeg skal lage. Men som oftest er det litt mer komplisert enn fiskeboller. Og gjerne noe nytt vi ikke har smakt før. Mannen er flinkere til å finne tøffe oppskrifter enn meg.

Gammel 06-01-07, 23:33   #16
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

På denne siden:
http://www.kvinneguiden.no/magasin/mat_og_drikke
kan man også hente inspirasjon til sine egne ukemenyer...

Gammel 06-01-07, 23:37   #17
MokkMokk

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Mitt beste tips er å ha klar ferdig oppskårne grønnsaker i kjøleskapet i en bolle med vann. Ta fram og la barna forsyne seg, skrell en gulrot til deg selv og lag mat. Alternativt kan du servere dypfryste grønnsaker som de får på skål og kan plukke fra.

Dette er ting som datteren min har funnet på for meg, hun elsker grønnsaker og blir rasende hvis hun ikke får litt knask av det grønne før middag.

Ungene mine er kjempesære på grønnsaker (dessverre!), så å gi dem det som venteknask når de er skrubbsultne tror jeg blir full skjærings.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 10:37   #18
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Vi kjøpte en familieplan (uunværlig når en i familien jobber turnus) hvor alle vakter, kurs, møter og andre planer skrives inn. Der er det en egen kolonne for middag.

Sånn trenger vi! Hvor fikk du kjøpt det?

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 10:47   #19
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

zol: slik plan kunn ejeg og tenkt meg ja!

Gammel 07-01-07, 10:50   #20
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

fredag: Fullkornswraps med kylling/kyllingkjøttdeig/karbonadedeig/lammekjøtt.
masse gode grønnskaer, dressinger og oster alt etter om vi velger taco, gresk, sursøt etc. Lar ungene dele opp grønnskaene mens jeg steiker kjøttet. 30 min

Hvor får man kjøpt Fullkornswraps? Hvordan ser de ut?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:59.