Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hva slags dyr er dette?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-10, 22:23   #1
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hva slags dyr er dette?

Tidligere i kveld oppdaget jeg flere slike larver i slagbenken på kjøkkenet, hvor vi bl.a oppevarer duker. Det var slike larver i alle dukene!

Noen var pyttesmå, andre litt større. Noen levde og noen var døde. Og noen var det bare skallet igjen av - Hva har de i så fall blitt forvandlet til?

De er veldig lyse i fargen og har litt mørkere striper. Og så ser det ut som de har en tynn halesak helt i tuppen. De kan bevege seg fort bortover duker. (Det gjorde i hvert fall de jeg prøvde å ta bilde av- de forsøkte å stikke av fra kameraet.)

Det ser ikke ut som de har gjort noe ugang med dukene, annet enn å bruke dem som bolig.


Noen som vet hva dette er for noe ekle greier?


Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 22:26   #2
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags dyr er dette?

Ligner på sånne melbillelarver. Vet ikke hva de egentlig heter, men de spiser mel/brød etc. Tror de er ganske vanlige. Vi har sånne på kjøkkenet og det dukker stadig en larve eller en bille opp.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 22:29   #3
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva slags dyr er dette?

melbiller, ja.

  Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 22:31   #4
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva slags dyr er dette?

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...:5570:10:::0:0

Likner litt?

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 22:32   #5
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags dyr er dette?

http://www.skadedyr.no/skadedyr-i-kj...fruktmoll.html

http://www.skadedyr.no/skadedyr-i-kj...usklanner.html

http://www.skadedyr.no/skadedyr-i-kj...-confusum.html

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 22:33   #6
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags dyr er dette?

Vi har Fleskebille på kjøkkenet: http://www.skadedyr.no/skadedyr-i-kj...lardarius.html

Noen ganger finner jeg en bille, andre ganger en hårete larve.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 22:38   #7
dutte
fornyet
 
dutte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
Innlegg: 2.186
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva slags dyr er dette?

Ok. Jeg innrømmer det. Da hadde jeg besvimt. Inni duken ? Der er det gjerne ikke så mye mat vel..

__________________
08 09

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 22:54   #8
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva slags dyr er dette?

Opprinnelig lagt inn av dutte, her.

Ok. Jeg innrømmer det. Da hadde jeg besvimt. Inni duken ? Der er det gjerne ikke så mye mat vel..

Ikke duken, men dukene. Absolutt alle sammen. (Rundt 10 stk.) :urk:

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 22:56   #9
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva slags dyr er dette?

Kan legge til at en gang fant jeg en slik på stellehåndklet til Lillesøster. Den falt ut da jeg tok av henne ullbuksen! :spy: (Formsydd tøybleie med ullbukse utenpå.)

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 22:56   #10
dutte
fornyet
 
dutte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
Innlegg: 2.186
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva slags dyr er dette?

engang til.

__________________
08 09

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 01:17   #11
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags dyr er dette?

Melbillelarver ja.
Dem har jeg dessverre sett endel til.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 01:35   #12
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Hva slags dyr er dette?

Nei, dette er ikke "mat" billelarver, men pelsbillelarver

http://www.skadedyr.no/skadedyr-i-te...elsbiller.html

Pelsbille

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 10:08   #13
Smoothie
lader
 
Smoothie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.592
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva slags dyr er dette?

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Ligner på sånne melbillelarver. Vet ikke hva de egentlig heter, men de spiser mel/brød etc. Tror de er ganske vanlige. Vi har sånne på kjøkkenet og det dukker stadig en larve eller en bille opp.



Stakkars, stakkars deg! Får du de ikke helt bort?

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 10:14   #14
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Re: Hva slags dyr er dette?

Opprinnelig lagt inn av Hulda, her.

Nei, dette er ikke "mat" billelarver, men pelsbillelarver

http://www.skadedyr.no/skadedyr-i-te...elsbiller.html

Pelsbille

Ja, det tror jeg også. Ikke farlige, for de lever jo stort sett av husstøv og sånn.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 10:35   #15
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags dyr er dette?

Opprinnelig lagt inn av Smoothie, her.



Stakkars, stakkars deg! Får du de ikke helt bort?

Nei, da må vel huset gasses, tenker jeg?

Jeg finner en og annen oppi melet, den bare kaster jeg. Ellers kommer det krypende en og annen på benken, enten larve eller bille.

Nei, dette bekymrer meg ikke så mye, de er ikke inni maten akkurat.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 10:59   #16
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Re: Hva slags dyr er dette?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Ja, det tror jeg også. Ikke farlige, for de lever jo stort sett av husstøv og sånn.

Det er dessverre ikke slik at pelsbiller stort sett lever av husstøv og sånn. Hadde det vært slik hadde jeg gladelig startet pelsbillefarm.

Pelsbille lever av - vel, pels. Nå er kanskje ikke pelsspising det helt store problemet for de fleste, men dessverre innbefatter dette at klær av både ull og silke spises av larvene og får stygge hull. Bunad (i ull) og silkeslips er typiske ting som det er veldig dumt å få småe hull i. I tillegg, selvsagt, til nydelig dyrt ulltøy.

Arkana: Du trenger å finne ut hvilken type larve dette er for å vite hvilket tiltak som skal settes inn. Hvis det er pelsbillelarver vil du vanligvis finne sorte (voksne) pelsbiller i vinduskarmer. Personlig ville jeg trodd at dette ikke var pelsbillelarver. De jeg har sett har ikke bevegd seg særlig fort, og det har vanligvis ikke vært en armada av larver de gangen jeg har funnet slikt. Men jeg er ikke proff, altså.


Sist redigert av Lille meg : 17-08-10 kl 21:32. Årsak: Blæh! Manglet en "ikke". :(
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 12:28   #17
Gulla
Superduperaktiv
 
Gulla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 579
Gulla er populærGulla er populærGulla er populær
Standard

Sv: Hva slags dyr er dette?

Jeg tror jeg ville kikket over alle melposene var jeg deg. Hadde sånne her i vinter, og det var melbiller. Bestilte skadedyrfirma for å gasse hele huset() men det ville de ikke. De var og kikket på dem og konstaterte at det var melbiller. Jeg kastet alt av mat på kjk, vasket alt som kunne vaskes og satte det på verandaen (frost). Så gikk jeg over hele kjøkkenet med dampvasker. Alle kroker og riller, bak og under skuffer og skap. Nå er de borte. Jeg fant masse skall blant kjkhåndklene, men billene var i melet. Grøss.

Gulla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 21:13   #18
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags dyr er dette?

Husk å sjekke kjøkkenvifta Der kan de kose seg.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 21:16   #19
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva slags dyr er dette?

Vi hadde pelsbiller der vi bodde før, og dette ligner. Jeg vil tro de ikke finner mat i dukene, men at de spiser dukene. Det er larvene som spiser på klær og tøy. Ferdige biller gjør det ikke.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 01:08   #20
Smoothie
lader
 
Smoothie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.592
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva slags dyr er dette?

På grunn av denne tråden som jeg jo leste for mange dager siden, hadde jeg mareritt i natt.

Aldri mer skal jeg åpne tråder som det kan være bilder av ekle dyr i.

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no