Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Vask av kluter med white spirit i maskin – lukt av vaskede klær etterpå

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-10, 20:03   #1
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.884
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Vask av kluter med white spirit i maskin – lukt av vaskede klær etterpå

Vasket en maskin med kluter med white-spirit i maskin på 60 grader. Vasket klær på 60 og 40-vask etterpå, og klærne lukter white-spirit.

What to do, går det bort, og hva skal en gjøre for å få bort lukta i maskina, kjøre en kok-vask med vanisih?

Noen som har vært ut for noe lignende? Skal ihverfall kaste kluter en har brukt white-spirit på heretter.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 21:12   #2
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vask av kluter med white spirit i maskin-lukt av vaskede klær etterpå

Vet ikke om vanish hjelper. Jeg vasket mange (5-10? Husker ikke.) vasker, ga seg til slutt. Også luftet jeg veldig. Maskindøren oppe. Det går bort altså, både fra klær og maskin.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 21:14   #3
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av kluter med white spirit i maskin-lukt av vaskede klær etterpå

Putt eddik i skyllevannet på klærne du vasker som lukter, men først tar du og kjører en kokvaskmaskin tom med klær og med eddik.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 21:15   #4
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av kluter med white spirit i maskin-lukt av vaskede klær etterpå

White spirit? Hvorfor vasket du de klutene?

Jeg kaster sånne kluter, jeg. Og malehender rengjør jeg med matolje.

Klærne ville jeg vasket om igjen etter å kanskje ha vasket en tom maskin med sånn vaskemaskinrens eller en 90-grader eller noe.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 21:17   #5
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av kluter med white spirit i maskin-lukt av vaskede klær etterpå

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

White spirit? Hvorfor vasket du de klutene?

Jeg kaster sånne kluter, jeg. Og malehender rengjør jeg med matolje.

Klærne ville jeg vasket om igjen etter å kanskje ha vasket en tom maskin med sånn vaskemaskinrens eller en 90-grader eller noe.


Ikke kaste, brenne. Slike kluter kan selvantenne.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 21:19   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av kluter med white spirit i maskin-lukt av vaskede klær etterpå

Eddik! Det fjerner lukt effektivt. Hell en halv liter eddik direkte rett i trommelen (som er tom, selvsagt) og kjør en kokvask uten såpe eller noe. Gjerne etter å først ha kjørt en tom kokvask med krystallsoda i såpeskuffen, det renser maskinen utrolig effektivt. Jeg gjør det med jevne mellomrom.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 21:30   #7
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.884
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vask av kluter med white spirit i maskin-lukt av vaskede klær etterpå

Takk for tips!

Bra å høre at lukten gir seg.

@Iset: hva er krystallsoda, og har de det på dagligvarebutikker?

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 21:32   #8
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av kluter med white spirit i maskin-lukt av vaskede klær etterpå

Krystallsoda står ved Plumboen i maken flaske.

@Floksa: Kaste i spesialavfall. Men jeg maler stort sett bare med sense og sånn, så jeg slipper å tenke noe særlig på det. Jeg lærte at det selvantenner av malelæreren min for mange år siden; hun hadde fått brent ned hele atelieret sitt rett før en stor utstilling pga whitespiritkluter som tok fyr.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 21:42   #9
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.884
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vask av kluter med white spirit i maskin-lukt av vaskede klær etterpå

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Ikke kaste, brenne. Slike kluter kan selvantenne.

Om de har blitt vasket i maskin, kan de selvantenne da også?

Og om de kan det, og skal kastes i spesialavfall-boksen, hvor oppbevarer jeg de før de kommer og henter den om et par måneder?

__________________
When you know better, you do better.

Sist redigert av Ine : 26-08-10 kl 21:55.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 17:43   #10
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.884
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vask av kluter med white spirit i maskin-lukt av vaskede klær etterpå

Hm, etter en omgang med halv liter eddik, og 3 omganger med maskinrens lukter det ennå

Men får bare kjøre på med flere omganger maskinrens.

Krystallsoda, erdet det samme som kaustisk soda forresten?

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 18:14   #11
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av kluter med white spirit i maskin-lukt av vaskede klær etterpå

Så kjedelig!
Tror krystall og akustisk soda er det samme ja.
Og nei, klutene kan ikke selvantenne etter vask.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 20:33   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av kluter med white spirit i maskin-lukt av vaskede klær etterpå

Akustisk soda. Det var et fiint ord.

Det minner om en av yndlingsstemmene mine, Beate Lech.


(Kilde: youtube.com)

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 21:39   #13
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av kluter med white spirit i maskin-lukt av vaskede klær etterpå

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Så kjedelig!
Tror krystall og akustisk soda er det samme ja.
Og nei, klutene kan ikke selvantenne etter vask.

Krystallsoda og kaustisksoda er ikke det samme!
kaustisksoda
krystallsoda

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 21:55   #14
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av kluter med white spirit i maskin-lukt av vaskede klær etterpå

SE der ja.
Det er krystallsoda du skal ha.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 22:02   #15
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vask av kluter med white spirit i maskin-lukt av vaskede klær etterpå

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Om de har blitt vasket i maskin, kan de selvantenne da også?

Og om de kan det, og skal kastes i spesialavfall-boksen, hvor oppbevarer jeg de før de kommer og henter den om et par måneder?

For all del: NEI! Kjør dem til et mottak for miljøavfall. Noen beninstasjoner har slikt, ellers finner du nok en oversikt over mottak på kommunens hjemmeside.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 22:09   #16
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av kluter med white spirit i maskin-lukt av vaskede klær etterpå

Jeg skjønner godt at maskinen lukter om du har vasket de fillene i maskene. Min maskin luktet Veldig bare at jeg hadde fått en liten flekk på en sokk. Men da gikk det vekk med eddik og kokvask. Du har nok litt større doser innvendig i maskina. Håper du får det bort. Kjedelig når alt vask vil lukte fremover.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-10, 15:56   #17
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.884
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vask av kluter med white spirit i maskin-lukt av vaskede klær etterpå

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Jeg skjønner godt at maskinen lukter om du har vasket de fillene i maskene. Min maskin luktet Veldig bare at jeg hadde fått en liten flekk på en sokk. Men da gikk det vekk med eddik og kokvask. Du har nok litt større doser innvendig i maskina. Håper du får det bort. Kjedelig når alt vask vil lukte fremover.

Oj, det er vel bare å hamstere inn maskin-vask framover ja

4. kokvask med maskinrens, og 1 med eddik nå, og det lukter fremdeles. Men, gir ikke opp!

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-10, 16:12   #18
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vask av kluter med white spirit i maskin-lukt av vaskede klær etterpå

White spirit er et løsemiddel, det vil fordampe etterhvert. Det fordamper raskere om det er varmt, så kokvask tipper jeg hjelper på. Luft godt! Det ligger sikkert igjen noe i rør og deler i maskinen.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-10, 18:09   #19
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vask av kluter med white spirit i maskin-lukt av vaskede klær etterpå

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

For all del: NEI! Kjør dem til et mottak for miljøavfall. Noen beninstasjoner har slikt, ellers finner du nok en oversikt over mottak på kommunens hjemmeside.

Må presisere at mitt svar var basert på at jeg ikke leste innlegget jeg svarte på godt nok

Vaskede kluter kan nok ikke selvantenne, men uvaskede kluter må man ikke la ligge i spesialavfallsboksen.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-10, 18:46   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av kluter med white spirit i maskin-lukt av vaskede klær etterpå

Bruker du nok eddik? Jeg har en halv liter ren eddik rett i selve trommelen.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no