Fedrekvote
Jeg er i pappaperm med nr 2 og tar også denne gang 6 mnd hjemme.
Hva mener dere om fedrekvote? Jeg er skremt av H/Frp sitt ønske om å fjerne fedrekvoten, selv om jeg vet at det er mange på høyresiden som ikke deler oppfatningen til "nyfeminister" som Julie Brodtkorb (?), Sylvi Listhaug og Siv Jensen. Jeg er forøvrig selv tobarnsfar. Jeg ønsker fedrekvote fordi
*Jeg hadde IKKE fått et så nært forhold til barna hvis jeg ikke var hjemme alene med dem over tid. Og dette er hovedargumentet. Det er dokumentert at babyer opptil 1 år med betydelig alenetid med far får et nært forhold til fedrene.
*Likestillingsargumentet er et annet. Så også skilsmissestatistikker: jeg tror ikke jeg tar så mye feil når jeg sier at f. eks. et ikke uvanlig scenario og årsak til familieoppløsning i småbarnesfasen er en far som jobber masse overtid, ikke skjønner at fruen er utslitt av å ta alt ansvar hjemme, og da prøver nye jaktmarker når fruen er utslitt.
*Jeg syns det er et paradoks at kristenkonservative partier som Krf og Frp som mener at kjernefamilien er samfunnets grunnsten, ikke ser sammenhengen mellom mangel på likestilling og høy skilsmisserate. Noen av dem vil endog hevde at likestillingen er gått for langt og at mennene "klikker" fordi de må fravike noen av de gammeldagse "macho-idealene".
*Videre er det et faktum at det ikke vil være like lett for alle fedre å overbevise arbeidsgiverne om at de skal ta ut perm hvis det skal være helt fritt.
Men å argumentere for tvungen pappaperm er vel like enkelt som å argumentere for skatt og bompenger i dagens politiske klima. Velgerne vet selvfølgelig alt best selv, og skal selv velge fra godtehyllen på alle samfunnets områder.
Personlig er jeg for en 3deling av permen: en 3del til mor, en 3del til far og en 3del valgfritt.
Og jeg er motstander av at mor tar ut ferie under størsteparten fedrekvoten. Et par uker ok, men hele poenget er at far får alenetid med barnet og tar ansvar i heimen.
Personlig syns jeg pappapermtiden er noe av det flotteste jeg har opplevd og det er ikke sikkert jeg hadde opplevd den hvis jeg ikke hadde blitt tvunget. Så ærlig må jeg være.
Sikkert provoserende for mange dette, men jeg er interessert i å høre deres meninger!
|