Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fedrekvote

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-10, 12:31   #1
vestlandsfanden
Superaktiv

Medlem siden: Aug 2010
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Fedrekvote

Jeg er i pappaperm med nr 2 og tar også denne gang 6 mnd hjemme.

Hva mener dere om fedrekvote? Jeg er skremt av H/Frp sitt ønske om å fjerne fedrekvoten, selv om jeg vet at det er mange på høyresiden som ikke deler oppfatningen til "nyfeminister" som Julie Brodtkorb (?), Sylvi Listhaug og Siv Jensen. Jeg er forøvrig selv tobarnsfar. Jeg ønsker fedrekvote fordi

*Jeg hadde IKKE fått et så nært forhold til barna hvis jeg ikke var hjemme alene med dem over tid. Og dette er hovedargumentet. Det er dokumentert at babyer opptil 1 år med betydelig alenetid med far får et nært forhold til fedrene.
*Likestillingsargumentet er et annet. Så også skilsmissestatistikker: jeg tror ikke jeg tar så mye feil når jeg sier at f. eks. et ikke uvanlig scenario og årsak til familieoppløsning i småbarnesfasen er en far som jobber masse overtid, ikke skjønner at fruen er utslitt av å ta alt ansvar hjemme, og da prøver nye jaktmarker når fruen er utslitt.
*Jeg syns det er et paradoks at kristenkonservative partier som Krf og Frp som mener at kjernefamilien er samfunnets grunnsten, ikke ser sammenhengen mellom mangel på likestilling og høy skilsmisserate. Noen av dem vil endog hevde at likestillingen er gått for langt og at mennene "klikker" fordi de må fravike noen av de gammeldagse "macho-idealene".
*Videre er det et faktum at det ikke vil være like lett for alle fedre å overbevise arbeidsgiverne om at de skal ta ut perm hvis det skal være helt fritt.

Men å argumentere for tvungen pappaperm er vel like enkelt som å argumentere for skatt og bompenger i dagens politiske klima. Velgerne vet selvfølgelig alt best selv, og skal selv velge fra godtehyllen på alle samfunnets områder.

Personlig er jeg for en 3deling av permen: en 3del til mor, en 3del til far og en 3del valgfritt.

Og jeg er motstander av at mor tar ut ferie under størsteparten fedrekvoten. Et par uker ok, men hele poenget er at far får alenetid med barnet og tar ansvar i heimen.

Personlig syns jeg pappapermtiden er noe av det flotteste jeg har opplevd og det er ikke sikkert jeg hadde opplevd den hvis jeg ikke hadde blitt tvunget. Så ærlig må jeg være.

Sikkert provoserende for mange dette, men jeg er interessert i å høre deres meninger!

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 12:45   #2
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fedrekvote

Dette er vel ikke noe spesielt provoserende standpunkt på dette forumet. Jeg synes fedrekvoten er kanskje det beste eksempelet på meget vellykket mild tvang for å bryte opp et veldig inngrodd og uheldig mønster.

Tredeling blir derimot for mye tvang, synes jeg.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 12:51   #3
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er enig med deg. Jeg tror det er en stor bommert hvis man tar vekk fedrevoten, jeg synes det har vært riktig at de har gradvis økt den slik de har gjort. Jeg tror mange, både kvinner og menn, sliter med at det er vanskelig, ubeleilig og noen steder vrangvilje på å være borte fra jobb og menn vil ha større problemer med å stå opp for å være lengst mulig hjemme. Kvinnene er godt innarbeidet på at de er hjemme et år når de får barn, så de møter ikke de samme holdningene. Og det er bra for et godt grunnlag for likedeling og eierskap til likt ansvar for barn og hjem.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 12:55   #4
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er helt enig med deg, og høyner med et likestillingsargument til: Når far er en likestilt omsorgsperson fra dag én, håper jeg at det på sikt vil bli mindre automatikk i at mor per def får barna etter et vanskelig brudd.

Her er en lengre diskusjon om temaet:
http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=91591

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 13:06   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tror (fortsatt) at mor ofte er et større hinder for fars omsorg enn arbeidsgiverne er. Og at tvang må til for at mor skal gi fra seg det hun anser som sin permisjon.

Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 13:19   #6
vestlandsfanden
Superaktiv

vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Nå er det tydeligvis mange vettuge mennesker her på forumet, med god debattkultur - og muligens: en overvekt av kvinner (noe jeg mener forklarer den gode debattkulturen!). Så det er mulig at synspunktene mine går mer hjem her enn f.eks på dette forumet: www.hegnar.no/forum (ta gjerne en titt på politikk-forumet der! Makan!)

Men poenget er at "tvang" blir vanskeligere og vankseligere i dette samfunnet. Folk vil helst ha ingen skatt, ingen bompenger, ingenreguleringer på noe som helst, heller ikke i familielivet. Men hva syns dere om mitt synspunkt ang. at mor tar ut ferie under pappapermen? Hele vitsen med fedrekvote forsvinner da..

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 13:22   #7
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Men er ikke fedrekvoten på 10 eller 12 uker nå (har store barn, ikke helt oppdatert). Det kan ikke være mange som kan ta ut ferie hele den perioden?

Gammel 14-11-10, 13:44   #8
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er helt enig i at mor ikke skal ha ferie når far har fedrekvoten som regel. Men jeg forstår også de som tar 10 uker sammen om de har mulighet (far tar 5 uker ferie på slutten av mors del av permisjon og så tar mor 5 uker ferie i begynnelsen av fars del) og faktisk deler på ansvaret.

Ellers er jeg mot 3-deling, men for at det må være en fedrekvote.

Gammel 14-11-10, 14:07   #9
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg forstår godt de som prøver å få tid sammen som en familie altså. Det høres jo utrolig hyggelig ut med noen uker sammen hele familien, særlig når man ser hverandre så lite i den vanlige hverdagen, så det har jeg ingenting i mot at familiene velger selv.
For min del spiller det liten rolle hvordan permisjonen fordeles så lenge det går an å legge til rette for fullamming. I dag er det veldig mange steder det absolutt ikke legges til rette for at mor ammer, og da skjønner jeg godt at mødre heller vil være hjemme i permisjon (ser på permisjonen som litt mer sin) enn alt stresset det måtte medføre å prøve å krangle med arbeidsgiver om å få det man har rett på. Og så vidt meg bekjent så er det fremdeles bare mødre som kan amme, samt føde, og min erfaring var at det tok mer enn noen usle uker å få kroppen på beina igjen etter svangerskap og fødsel. Men alle er forskjellige og har forskjellige behov, og permisjonen burde lettere kunne tilpasses til den enkelte families behov.

Gammel 14-11-10, 14:13   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt enig med Vestlandsfanden, og det er jo ikke akkurat banebrytende her på FP.

Mannen min har hatt lengre permisjoner enn standard pappaperm ved begge våre barn. Jeg mener at et har gjort gode ting både for forholdet mellom han og ungene, men aller mest for anerkjennelse av alt arbeidet som skal gjøres hjemme.

I tillegg mener jeg at det er et viktig argument at permisjon er lovbestemt slik at det er uproblematisk for far å komme og si at han skal ta ut permisjon. Det høres banalt ut, men det er rett og slett ikke alle arbeidsgivere som er så positivt innstilt til dette.

Dog ville det aldri falle meg inn å kalle Julie Brodtkorb Voldberg, Sylvia Listhaug og Siv Jensen for nyfemninster.

Gammel 14-11-10, 14:19   #11
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med deg, men ser at du hadde møtt kraftig motbør på et annet forum jeg for tiden er innom.

Tredeling hadde blitt vanskelig for oss, og jeg er usikker på om det er rette veien å gå (men det er jo fordi det passer meg dårlig -da jeg har en mann som er hjemme på dagtid uansett og vil få problemer med å avvikle denne permisjonen). Jeg har ikke gjort meg opp mening på generelt grunnlag.

Gammel 14-11-10, 14:21   #12
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir temmelig oppgitt over alle de som syter om tvang, og tenker at når staten har gitt oss et så fint gode som et helt års permisjon, bør man tåle at de legger noen føringer for hvordan den brukes.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 14:25   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg blir temmelig oppgitt over alle de som syter om tvang, og tenker at når staten har gitt oss et så fint gode som et helt års permisjon, bør man tåle at de legger noen føringer for hvordan den brukes.

Ja, utrolig enig med deg der.

Gammel 14-11-10, 14:43   #14
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes familier bør få bestemme mest mulig av dette selv. Siden jeg ammet lenge både natt og dag, syntes jeg det var godt å kunne gjøre dette uten å måtte forholde meg til jobb på en stund. Jeg trengte også litt tid på å løsrive meg fra barnet, og synes alderen 9-10 mnd var en fin grense for oss.

Med tre barn så fikk vi forsøke både 80% lønn, 100% lønn og det å jobbe litt i permisjon og utvide den en del. Med tre barn så må vi uansett delta begge to i det daglige, og det vi har erfart er vel at årene etter første leveår er vel så viktig for nærhet og betydning.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 15:08   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en mann som tok seks mnd permisjon med begge våre, og jeg er enig på nesten alle punkter. Jeg synes tredeling er for radikalt; det er mye letter å innføre nye uker i permisjonen og gi dem til far, slik det praktiseres nå. Det skaper mye mindre negativ blest om ordningen, så jeg ønsker at permisjonen skal bli lenger, og at far skal få minst fire måneder av den, men at den delen som er felles i dag ikke blir tvunget på far.

Ellers er jeg enig på alle punkter, også det med ferie. Det punktet vil trolig bli mindre og mindre relevant jo lenger permisjon far får; det er vel grenser for hvor mange som vil ta ulønnet permisjon i månedsvis for å passe på at far ikke vanskjøtter ungene sine.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 15:17   #16
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av vestlandsfanden, her.

Men hva syns dere om mitt synspunkt ang. at mor tar ut ferie under pappapermen? Hele vitsen med fedrekvote forsvinner da..

Det er jo enda hyggeligere å være hjemme sammen. Sånn sett burde det vært 1 mnd felles permisjon etter fødsel. Så godt og så viktig for både baby, foreldre og ikke minst søsken om man har det. Min mann tok jo ut ferie når jeg hadde permisjon, så hvorfor skulle ikke det motsatte være mulig? Det gagner jo hele familien.

Jeg synes dog det er spesielt om mor gidder å bruke ferietid f.eks. midt i året om far er hjemme da, når det hadde vært mer naturlig å legge det til f.eks. sommerferien e.l. Men hvis permisjon sammenfaller med mors sommerferie, så er det jo ikke rart at man er hjemme sammen, på samme måte som man ellers er når man har fri.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 15:58   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg synes det skulle vært forbud mot å ta ut ferie mens den andre tar permisjon. Det ender da opp med at far ikke får tatt hånd om unger, hus og hjem alene. Derfor er det veldig bra at det er såpass mange uker som er forbeholdt far alene.

Hos oss tok Mannen ut de obligatoriske fire ukene med første barn, tre måneder med andre barn og mer enn halvparten av permisjonen med siste. Han har et nært og godt forhold til ungene, og det er, tror jeg aller mest fordi han fikk sjansen til å lære dem skikkelig å kjenne, uten min innblanding, når de var helt små.

Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 16:03   #18
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes obligatorisk pappaperm er flotte saker, sist hadde mannen 12 uker (da var det 6 uker som var normen). Synes ikke noe om at mor tar ut masse ferie i perioden, slik at far feks. kan dra på jakt.

Etter ha ha hatt en skikkelig dose fødselsdepresjon/posttraumatiskstresslidelse etter første fødsel er jeg imidlertid skeptisk til tvungen 3-deling. Men heller tvungen tredeling enn at anhver familie fritt får disponere alle ukene selv.

Denne gangen har vi gradert uttak der far tar tar de 10 ukene han har, fordi fars arbeidsgiver ikke setter inn vikar....

Gammel 14-11-10, 16:10   #19
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg synes obligatorisk pappaperm er flotte saker, sist hadde mannen 12 uker (da var det 6 uker som var normen). Synes ikke noe om at mor tar ut masse ferie i perioden, slik at far feks. kan dra på jakt.

Etter ha ha hatt en skikkelig dose fødselsdepresjon/posttraumatiskstresslidelse etter første fødsel er jeg imidlertid skeptisk til tvungen 3-deling. Men heller tvungen tredeling enn at anhver familie fritt får disponere alle ukene selv.

Denne gangen har vi gradert uttak der far tar tar de 10 ukene han har, fordi fars arbeidsgiver ikke setter inn vikar....

Hvis far hadde vært mor, ville nok garantert arbeidsgiveren ha funnet vikar eller en annen kurant løsning. Eller ville kvinner også blitt tvunget tilbake i jobb etter de obligatoriske ni mammaukene?
Om ikke, er dette grov forskjellsbehandling, og burde egentlig blitt innraportert til et eller annet likestillingsutvalg. Synes jeg.

Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 16:13   #20
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Aner ikke. Han jobber et sted der det er innbesparinger og folk sies opp. Ingen er imot at han tar perm. Men ingen gjør de opgavene som er hans jobb. Ergo har vi valgt gradert uttak over et halvt år. Blir en god del mer stress for begge, men sånn er det bare.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:31.