|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Flere flerspråklige familier her?-Har du selv vokst opp flerspråklig, eller har du barn som vokser opp med flere språk?
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Flere flerspråklige familier her?Samboer er fra New Zealand, så her går det i engelsk + litt norsk. Han snakker stort sett engelsk med vesla, men har begynt å prate litt norsk med henne også (det han kan). Er litt usikker på hvor smart det er, men han trenger å øve seg på norsken da de snakker engelsk på jobb. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
![]() Sv: Flere flerspråklige familier her?Mannen min er serber (født og oppvokst i Sverige), så her snakker vi serbisk til ungene. Det vil si, vi prøver. Mannen min glemmer seg veldig lett og snakker heller svensk, så det blir en salig blanding av norsk/svensk/serbisk her i gården.
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Akershus
![]() Sv: Flere flerspråklige familier her?Jeg snakker konsekvent norsk til Amanda og samboer snakker konsekvent nederlandsk. Sambo og meg snakker engelsk og nederlandsk og norsk sammen i en salig røre, og i barnehagen snakker de engelsk.
![]() |
#6 |
Juba Juba
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Flere flerspråklige familier her?Jeg snakker norsk og mannen min snakker både engelsk og norsk til barna. De svarer stort sett alltid på norsk. Vi snakker engelsk til hverandre. Barna snakker mest norsk, men det er ingen tvil om at de forstår alt vi sier, og når vi er i England snakker de engelsk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Passiv
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Flere flerspråklige familier her?Halvveis, snuppa lærer engelsk også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Flere flerspråklige familier her?Hvis jeg skriver hvilke spraak vi snakker og hvor vi bor og saann, er jeg redd for at alle skjönner hvem vi er, og det har jeg ikke saa lyst til. Derfor et par koder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Textrovert
|
![]() Sv: Flere flerspråklige familier her?Min eks er spansktalende, så eldstemann snakket både spansk og norsk da han var liten. Nå snakker han nesten bare norsk, men kan snakke spansk hvis han må. Min eks og jeg snakket spansk sammen, men var veldig konsekvente på at jeg skulle snakke norsk og pappaen spansk når vi snakket med gutten.
![]() |
#10 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Flere flerspråklige familier her?I vår familie er det meningen at lille skal bli tospråklig og snakke engelsk og norsk. Jeg snakker norsk til ham og mannen skal snakke engelsk, men det blir av og til en blanding av engelsk og norsk. Men vi ser at lille forstår både engelsk og norsk. Jeg og mannen snakker norsk med hverandre, det må vi nesten sånn at han lærer seg å snakke veldig bra norsk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Akershus
![]() Sv: Flere flerspråklige familier her?
Er dere så kjent at alle vet hvem dere er?
![]() |
#12 |
Nybegynner
Medlem siden: Feb 2007
![]() |
![]() Sv: Flere flerspråklige familier her?Min mann& co er fra Scotland, eg er fra Bolivia. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
både her og der
|
![]() Sv: Flere flerspråklige familier her?Vi er ikke en flerspråklig familie, men jeg kan si litt om tantebarna mine. Søsteren min bor i Frankrike og har fire barn. Den eldste snakker flytende norsk med fransk aksent. Nr. 2 snakker omtrent ikke norsk, men skjønner det meste. Nr. 3 snakker godt norsk, mens nr. 4 bare snakker fransk. Søsteren min snakker konsekvent norsk med dem, mens mannen snakker fransk. De snakker fransk seg i mellom. Her er det store variasjoner, med andre ord. Sist redigert av cora : 24-02-07 kl 11:03. Årsak: slurevefeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Flere flerspråklige familier her?Vi er også en norsk-spansk familie. Sambo er fra den Dominikanske republikk. Jeg snakker norsk til Snuppa, og pappaen snakker spansk og norsk. Vi voksne snakker både norsk og spansk sammen, mest spansk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Nybegynner
Medlem siden: Feb 2007
![]() |
![]() Sv: Flere flerspråklige familier her?Glemte å skrive at ungene som nå er 2 g 3 år blande alle tre språkene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
♥ ♥ ♥
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
![]() Sv: Flere flerspråklige familier her?Jeg er halvt italiensk, men faren min lærte oss ikke italiensk. Noe som irriterer meg grønn nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Flere flerspråklige familier her?
Nei, men dem som evt. kjenner meg uten aa vite at jeg er her, vil jo vite det. Og jeg har ikke lyst til aa bli gjenkjent uten at jeg vet om det selv. Muligens saert, men slik er jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Har fått nytt nick
|
![]() Sv: Flere flerspråklige familier her?Jeg vokste opp tospråklig norsk/engelsk. Pappa snakket bare engelsk når jeg var liten, men selv snakker jeg norsk til mine barn. Jeg VET jeg burde lære dem engelsk, men det er fryktelig unaturlig for meg å bruke engelsk hjemme. Satser på at de plukker opp språket etter hvert som de begynner med engelsk + at vi reiser dit regelmessig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Har laget seg en tittel
|
![]() Sv: Flere flerspråklige familier her?Jeg vokste opp i Spania, og husker at jeg gikk på norsk undervisning hver lørdag. Der leste vi om fiffi og foffo husker jeg. :fniser:
![]() |
#20 |
Utenlands
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Flere flerspråklige familier her?Jeg snakker norsk til snuppa og Mannen nederlandsk. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|