|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hva gjør vi nå? Turbo er 36 kg :/Ja hva gjør vi nå?
Sist redigert av Honda : 12-02-11 kl 10:52. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
tankefull
|
Sv: Hva gjør vi nå? Turbo er 36 kg :/Jeg skal ikke si det sikkert, men mener å ha hørt at det er ok å bruke beltestoler utover vektgrensen på 36 kg. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Pauset
|
Sv: Hva gjør vi nå? Turbo er 36 kg :/Lurer på det samme. Poden er bare 133 cm, men setet hans er rett og slett for kort i sittedelen til at han sitter godt i det. Jeg vurderer å ta av ryggen på setet, men syntes det er for tidlig. Bredden er fin da. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
På vei
Sv: Hva gjør vi nå? Turbo er 36 kg :/Hvor kommer vektgrensa på 36 kg fra egentlig? Jeg trodde den stod i forskriften om sikring av barn i bil, men der står det ingen ting. Er det selve beltestolene som har denne vektgrensa? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
...
Sv: Hva gjør vi nå? Turbo er 36 kg :/Jeg kommer til å bruke beltestol så lenge vi trenger og den passer, uavhengig av vekten. Det er jo beltet som primært beskytter barnet og det funker jo uansett kilo.
|
|
|
#6 |
|
maler
|
Sv: Hva gjør vi nå? Turbo er 36 kg :/Trygg trafikk sier at man ikke skal bruke beltestol når banet passerer vektgrensa, så vi tok ut poden på 37 kg og 145 cm. Men resonnementet er litt så der, det er fordi det ikke er gjort tester med større barn. Hvis man tenker logisk er det vanskelig å se for seg at det er farlig å bruke den lenger, spørsmålet er hvor mye ekstra det gir. Og det er det vel ingen som vet.
|
|
|
#7 |
|
Type R ;)
Sv: Hva gjør vi nå? Turbo er 36 kg :/
Sist redigert av Honda : 12-02-11 kl 11:31. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva gjør vi nå? Turbo er 36 kg :/Eller at han sitter på den og blir for tund og så knekker stolen sammen på en kjøretur
|
|
|
#9 |
|
Pauset
|
Sv: Hva gjør vi nå? Turbo er 36 kg :/Men sitter han fint i setet Honda? Poden er for lang rett og slett. Ser ut som om han sitter på en liten benk, og han får omtrent ikke noe støtte under lårene. Vi har Britax Kid (tror jeg det heter). |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Hva gjør vi nå? Turbo er 36 kg :/Min er omtrent i samme liga som din og han sitter nå kun med bilens belter. Det var en hard kamel å svelge, men man må vel egentlig bare erkjenne at de blir stor, de vokser ut av seter og da er vel bilens belter det tryggeste
|
|
|
#11 |
|
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Hva gjør vi nå? Turbo er 36 kg :/Skjønar ikkje heilt kva eg gjer i denne tråden som har ei jente som kjem til å bli sittande i bilsete til ho blir konfirmert, med sine 20 kg og snart ni år. Mange av hennar venner sitter no utan bilsete. Så langt sitter ho i setet utan å klage, men snart vil ho vel vere den einaste. Bilsikring er ikkje så høgt prioritert her me bur.
|
|
|
#12 |
|
Stabilt ustabil...
|
Sv: Hva gjør vi nå? Turbo er 36 kg :/Jeg spurte i butikk (Torshov Bilrekvisita, ) og fikk til svar at Trygg Trafikk o.l. ikke kan gjøre annet enn å si at barn ikke skal sitte i beltestol hvis de passerer vektgrensa, av en grunn at så lenge setene ikke er testet og godkjent for mer enn 36 kg så forplikter de å ikke anbefal bruk lenger. MEN den ansatte (som er rå på sikring av barn i bil, best i butikken der) sa også at så lenge de samtidig sier at de helst vil at barn opptil 150 cm skal bruke beltestol, (de forsøktejo å innføre ny regel for noen år tilbake), så er det jo visse tolkningsmuligheter der for hva de egentlig har lyst å si, men ikke kan si. Og hun sa at fordelene medå bruke beltestol ikke forsvinner bare fordi vektgrensa passerer, så lenge barnet sitter greit/passer i beltestolen.
|
|
|
#13 |
|
På vei
Hovedgrunnen til å bruke pute er vel ikke at belte skal ligge riktig på skulderen (selv om det også er et poeng), men at beltet skal ligge langt nok ned på hofta. Barn flest er så spinkle at de får beltet over magen, hvilket er farlig. Når de sitter på en pute får de beltet over hofta, spesielt hvis puta har belteføring. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
maler
|
Sv: Hva gjør vi nå? Turbo er 36 kg :/Men barn som passerer 36 kg er ikke så spinkle lenger. Poden min på 9 stanger i taket i stolen og han sitter faktisk vesentlig bedre uten pute enn med sånn egentlig. Hadde han vært lettere hadde jeg fortsatt med stol, men jeg ser ikke poenget i pute for hans del lenger. Han er jo like stor som ei lita dame nesten, og han er kraftig i bekkenskjelettet slik at beltet ligger riktig.
|
|
|
#15 |
|
På vei
Ja nemlig. Når barna blir større og kraftigere vil beltet ligge riktig uten pute/beltestol. Dette vil jeg tro at man greier å vurdere ganske bra ved å observere hvordan beltet ligger. Ligger beltet bra trenger man ikke pute/stol. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
superbruker
|
Jeg har nettopp måtte svelge den kamelen at storepropellen på 12 år (blir 13 i år) får lov til å sitte uten pute. Han er ca 143 cm og 34 kg. Han er den eneste i klassen som har brukt pute/bilstol de siste 2-3 årene i klassen. Greit nok er han liten men ikke så liten. Det er faktisk bare et halvår igjen så begynner gutten på ungdomskole. Med tanke på han vektoppgang og spising så tror jeg ikke at han passerer 36 eller 150 cm før et godt stykke inn i 8 klasse. Mellomstepropellen derimot har passert vektgrensen og satt veldig ubehagelig i sete. Ryggen måtte vi ta bort når den ble for smal over skuldrene. Det gjaldt både store og mellomstepropellen. At lillesøster passerte (vekt)grensen før storbror var en stor krise. Hun satt på pute lenge etterpå men til slutt når hun måtte hun få slippe. Det ble for trangt.
|
|
|
#17 |
|
Type R ;)
|
|
|
|
#18 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Hva gjør vi nå? Turbo er 36 kg :/Vi kjøpte for noen år tilbake ei pute med horn på fra MaxiCosi. Men jeg aner ikke om det fortsatt finnes i sortimentet.
|
|
|
#19 |
|
Pauset
|
Maxi Cosi? Har de en lenger sittepute? Britax er fint i rygglengden, men han er for lang i "lårbenet" om jeg kan forklare det sånn...... Han er ikke i nærheten av å veie 30 kg, så fint om han kunne sittet i setet en stund til. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Type R ;)