Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hva gjør vi nå? Turbo er 36 kg :/

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-11, 16:18   #1
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Hva gjør vi nå? Turbo er 36 kg :/

Ja hva gjør vi nå?
Turbo er 7 år og 9 mnd. Sist vi målte høyden var han 143 cm, og det var i høst.Så han er vel 145 ca. Han var 36 kg på lørdagen da han skulle veies før judo stevne. Men hadde spist frokost,men hadde bare boxer og sokker på

Han sitter i en maxi cosi Rodi AirProtect®. Det er litt igjen å dra ut i høyden(så høydemassig passer den enda en stund) før stolen kræsjer i taket på bilen min(manns bil er det ganske mye opp til taket når stolen er helt dratt ut ), han har masse plass i bredden.

Kan han sitte i stolen fordet om han er for tung?
Han sitter så mye bedre i den,en uten og vi kjører ganske mye,ganske langt.O
Bare en tur på butikken er det over 1 mil i kjøring.
Og spes nå på vinterføre føler jeg meg tryggere med han i stol en uten
.Vet aldri av før vi står med nesa oppi en elg på tur hjem. Er ganske mange av de her vi bor.
Holdt på å kjører rett i 3 stk på tur opp fjellsiden på lørdag,sto rett rundt en sving.

Sist redigert av Honda : 12-02-11 kl 10:52.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 23:49   #2
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva gjør vi nå? Turbo er 36 kg :/

Jeg skal ikke si det sikkert, men mener å ha hørt at det er ok å bruke beltestoler utover vektgrensen på 36 kg.

Kanskje du finner noe om dette på www.sikringavbarnibil.blogspot.com ?

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 23:57   #3
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lurer på det samme. Poden er bare 133 cm, men setet hans er rett og slett for kort i sittedelen til at han sitter godt i det. Jeg vurderer å ta av ryggen på setet, men syntes det er for tidlig. Bredden er fin da.

Burde finnes litt større bilstoler.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 00:16   #4
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Hvor kommer vektgrensa på 36 kg fra egentlig? Jeg trodde den stod i forskriften om sikring av barn i bil, men der står det ingen ting. Er det selve beltestolene som har denne vektgrensa?

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 09:01   #5
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg kommer til å bruke beltestol så lenge vi trenger og den passer, uavhengig av vekten. Det er jo beltet som primært beskytter barnet og det funker jo uansett kilo.

Gammel 12-02-11, 09:14   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trygg trafikk sier at man ikke skal bruke beltestol når banet passerer vektgrensa, så vi tok ut poden på 37 kg og 145 cm. Men resonnementet er litt så der, det er fordi det ikke er gjort tester med større barn. Hvis man tenker logisk er det vanskelig å se for seg at det er farlig å bruke den lenger, spørsmålet er hvor mye ekstra det gir. Og det er det vel ingen som vet.

Gammel 12-02-11, 10:52   #7
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Hvor kommer vektgrensa på 36 kg fra egentlig? Jeg trodde den stod i forskriften om sikring av barn i bil, men der står det ingen ting. Er det selve beltestolene som har denne vektgrensa?

På stolen står 15-36 kg

Men på MC sin side står det fra 3,5 til 12 år.... og så står det 15-36 kg

Jeg trodde ikke turbo var så tung.
Men værste er at han er lang og ikke noe feit. Han har betandig vært langt og tynn men han la på seg litt før vi fant ut hva det var han ikke tålte.

Det jeg er litt redd for er eks at om man skulle bråbremse eller kolidere så knekker hele stolen sammen?
Eller at han sitter på den og blir for tung og så knekker stolen sammen på en kjøretur
Ja jeg har hatt mareritt

Lurer på om når vinteren er over om jeg bare skal kjøpe en pute, men da kan han like godt sitte uten noe, for belte ligger fint på skuldrene uten noen ting.
For ser for meg i en eks sidekolisjon på pute så glir han av puta men når han sitter uten så blir han sittende nede bilsetet og sitter i ro...
Tenker jeg helt feil?

Sist redigert av Honda : 12-02-11 kl 11:31.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 11:30   #8
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Eller at han sitter på den og blir for tund og så knekker stolen sammen på en kjøretur

Dette skal du ikke bekymre deg over, i alle fall. Jeg har kommet til å sitte på et sete en fem minutters tid, og det gikk helt fint. Bill mrk. 70 kilo...

Gammel 12-02-11, 16:34   #9
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men sitter han fint i setet Honda? Poden er for lang rett og slett. Ser ut som om han sitter på en liten benk, og han får omtrent ikke noe støtte under lårene. Vi har Britax Kid (tror jeg det heter).

Gammel 12-02-11, 16:45   #10
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Min er omtrent i samme liga som din og han sitter nå kun med bilens belter. Det var en hard kamel å svelge, men man må vel egentlig bare erkjenne at de blir stor, de vokser ut av seter og da er vel bilens belter det tryggeste

Gammel 12-02-11, 17:01   #11
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Skjønar ikkje heilt kva eg gjer i denne tråden som har ei jente som kjem til å bli sittande i bilsete til ho blir konfirmert, med sine 20 kg og snart ni år. Mange av hennar venner sitter no utan bilsete. Så langt sitter ho i setet utan å klage, men snart vil ho vel vere den einaste. Bilsikring er ikkje så høgt prioritert her me bur.

Gammel 12-02-11, 17:15   #12
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg spurte i butikk (Torshov Bilrekvisita, ) og fikk til svar at Trygg Trafikk o.l. ikke kan gjøre annet enn å si at barn ikke skal sitte i beltestol hvis de passerer vektgrensa, av en grunn at så lenge setene ikke er testet og godkjent for mer enn 36 kg så forplikter de å ikke anbefal bruk lenger. MEN den ansatte (som er rå på sikring av barn i bil, best i butikken der) sa også at så lenge de samtidig sier at de helst vil at barn opptil 150 cm skal bruke beltestol, (de forsøktejo å innføre ny regel for noen år tilbake), så er det jo visse tolkningsmuligheter der for hva de egentlig har lyst å si, men ikke kan si. Og hun sa at fordelene medå bruke beltestol ikke forsvinner bare fordi vektgrensa passerer, så lenge barnet sitter greit/passer i beltestolen.
Jeg trakk mine egne konklusjoner og bestemte meg for at min 9 åring (38,5 kg og snart 145 cm lang) værsågod får sitte i beltestolen til hun ikke får plass mer.

Gammel 13-02-11, 00:22   #13
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Lurer på om når vinteren er over om jeg bare skal kjøpe en pute, men da kan han like godt sitte uten noe, for belte ligger fint på skuldrene uten noen ting.

Hovedgrunnen til å bruke pute er vel ikke at belte skal ligge riktig på skulderen (selv om det også er et poeng), men at beltet skal ligge langt nok ned på hofta. Barn flest er så spinkle at de får beltet over magen, hvilket er farlig. Når de sitter på en pute får de beltet over hofta, spesielt hvis puta har belteføring.

Gammel 13-02-11, 00:28   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men barn som passerer 36 kg er ikke så spinkle lenger. Poden min på 9 stanger i taket i stolen og han sitter faktisk vesentlig bedre uten pute enn med sånn egentlig. Hadde han vært lettere hadde jeg fortsatt med stol, men jeg ser ikke poenget i pute for hans del lenger. Han er jo like stor som ei lita dame nesten, og han er kraftig i bekkenskjelettet slik at beltet ligger riktig.

Gammel 13-02-11, 00:31   #15
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men barn som passerer 36 kg er ikke så spinkle lenger. Poden min på 9 stanger i taket i stolen og han sitter faktisk vesentlig bedre uten pute enn med sånn egentlig. Hadde han vært lettere hadde jeg fortsatt med stol, men jeg ser ikke poenget i pute for hans del lenger. Han er jo like stor som ei lita dame nesten, og han er kraftig i bekkenskjelettet slik at beltet ligger riktig.

Ja nemlig. Når barna blir større og kraftigere vil beltet ligge riktig uten pute/beltestol. Dette vil jeg tro at man greier å vurdere ganske bra ved å observere hvordan beltet ligger. Ligger beltet bra trenger man ikke pute/stol.

Gammel 13-02-11, 00:43   #16
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Skjønar ikkje heilt kva eg gjer i denne tråden som har ei jente som kjem til å bli sittande i bilsete til ho blir konfirmert, med sine 20 kg og snart ni år. Mange av hennar venner sitter no utan bilsete. Så langt sitter ho i setet utan å klage, men snart vil ho vel vere den einaste. Bilsikring er ikkje så høgt prioritert her me bur.

Jeg har nettopp måtte svelge den kamelen at storepropellen på 12 år (blir 13 i år) får lov til å sitte uten pute. Han er ca 143 cm og 34 kg. Han er den eneste i klassen som har brukt pute/bilstol de siste 2-3 årene i klassen. Greit nok er han liten men ikke så liten. Det er faktisk bare et halvår igjen så begynner gutten på ungdomskole. Med tanke på han vektoppgang og spising så tror jeg ikke at han passerer 36 eller 150 cm før et godt stykke inn i 8 klasse. Mellomstepropellen derimot har passert vektgrensen og satt veldig ubehagelig i sete. Ryggen måtte vi ta bort når den ble for smal over skuldrene. Det gjaldt både store og mellomstepropellen. At lillesøster passerte (vekt)grensen før storbror var en stor krise. Hun satt på pute lenge etterpå men til slutt når hun måtte hun få slippe. Det ble for trangt.

Gammel 13-02-11, 10:09   #17
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Men sitter han fint i setet Honda? Poden er for lang rett og slett. Ser ut som om han sitter på en liten benk, og han får omtrent ikke noe støtte under lårene. Vi har Britax Kid (tror jeg det heter).

Ja han sitter fint i MC sete.Har god plass i bredden og høyden.
Han liker å sitte i stolen sin

Vi prøvde Britax i fjor da vi kjøpte nye seter. Og han like det ikke i det hele tatt. Sa sete var ekkelt og MC sete er mere å dra ut en britaxen.
Og MC satt bedre i min bil en britaxen.

Jeg blir å ha han sittende i stolen værtfall ut vinteren så får jeg se hva jeg gjør.

Har ikke sett noen puter med horn på.. Så hvor får man kjøpt sånne? Merke?

Gammel 13-02-11, 10:38   #18
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi kjøpte for noen år tilbake ei pute med horn på fra MaxiCosi. Men jeg aner ikke om det fortsatt finnes i sortimentet.

Gammel 13-02-11, 11:46   #19
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Ja han sitter fint i MC sete.Har god plass i bredden og høyden.
Han liker å sitte i stolen sin

Vi prøvde Britax i fjor da vi kjøpte nye seter. Og han like det ikke i det hele tatt. Sa sete var ekkelt og MC sete er mere å dra ut en britaxen.
Og MC satt bedre i min bil en britaxen.

Jeg blir å ha han sittende i stolen værtfall ut vinteren så får jeg se hva jeg gjør.

Har ikke sett noen puter med horn på.. Så hvor får man kjøpt sånne? Merke?

Maxi Cosi? Har de en lenger sittepute? Britax er fint i rygglengden, men han er for lang i "lårbenet" om jeg kan forklare det sånn...... Han er ikke i nærheten av å veie 30 kg, så fint om han kunne sittet i setet en stund til.

Gammel 13-02-11, 11:52   #20
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Maxi Cosi? Har de en lenger sittepute? Britax er fint i rygglengden, men han er for lang i "lårbenet" om jeg kan forklare det sånn...... Han er ikke i nærheten av å veie 30 kg, så fint om han kunne sittet i setet en stund til.

Ja maxi cosi Rodi AirProtect®

Jeg kan måle sitteputen senere om du vil.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:39.