|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() [Hage] Herdig klematisJeg har utrolig lyst på en klematis, men det er så utrolig mange å velge mellom, og jeg må ha en som tåler vinteren 100 moh i Tromsø. Jeg antar den burde tåle herdighetssone 7 eller 8, men klematis er stort sett merket med hvor lav minimumstemperatur de tåler. Klarer en klematis som skal tåle -20 grader seg virkelig her? Det blir aldri så kaldt som -20 her, men det er jo et tøft klima med mye snø og kjølige sommertemperaturer.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: [Hage] Herdig klematisKjøp en alpeklematis. De klarer seg iallfall i høyfjellet her på det indre østlandet. Vi ligger i en H7-H8 sone og jeg har tre alpeklematis som har overlevd 5-6 år og som vokser som ugress. Vi har gjerne 30 minus om vinteren, lang vinter og lite snø (mye snø isolerer jo godt). |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jan 2010
![]() |
![]() Sv: [Hage] Herdig klematisJeg har fått en avlegger av en type som har hårete frøkapsler, store hvite blomster. og jo kjipere vinteren er jo bedre ser den ut til å trives. Hun jeg fikk den av bor i bodø og plasseringen er ved husveggen, varmt om sommeren, kalt med mye snø om vinteren. Tror den skal passe. men jeg aner ikke hva den heter da... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Tøff i frakk
![]() Sv: [Hage] Herdig klematisJeg har funnet en planteskole utenfor Harstad som har godt utvalg av alpeklematis, men de har jo bare bilder av et fåtall av plantene.
![]() |
#5 |
Tøff i frakk
![]() Sv: [Hage] Herdig klematisBildegoogle er min venn. Er det noen av disse som ser kjent ut for dere som har alpeklematis?
![]() |
#6 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jan 2010
![]() |
![]() Sv: [Hage] Herdig klematisden jeg har ser ut som den white columbine. og de frøkapslene ser akkurat sånn ut som de du hadde øverst! Jeg kan godt sende en frøkapsel av årets blomster om du ikke finner en ferdig plante. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Superduperaktiv
![]() ![]() |
![]() Sv: [Hage] Herdig klematisHvor finner jeg ut i hvilken "herdighetssone" jeg ligger? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Tøff i frakk
![]() Sv: [Hage] Herdig klematis
Å ja, gjerne det!
Du kan se det sånn ca på dette bildet. Men det kan være tildels store lokale forskjeller i mikroklima, ut fra beliggenheten til tomta. Sørvendt, nordvent, snø- og vindforhold og så videre. Kanskje du kan høre på et lokalt gartneri eller plantesenter?
![]() |
|
|