Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Herdig klematis

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-04-11, 12:33   #1
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.015
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

[Hage] Herdig klematis

Jeg har utrolig lyst på en klematis, men det er så utrolig mange å velge mellom, og jeg må ha en som tåler vinteren 100 moh i Tromsø. Jeg antar den burde tåle herdighetssone 7 eller 8, men klematis er stort sett merket med hvor lav minimumstemperatur de tåler. Klarer en klematis som skal tåle -20 grader seg virkelig her? Det blir aldri så kaldt som -20 her, men det er jo et tøft klima med mye snø og kjølige sommertemperaturer.

Håper noen har erfaringer å dele.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 21:26   #2
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.884
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Herdig klematis

Kjøp en alpeklematis. De klarer seg iallfall i høyfjellet her på det indre østlandet. Vi ligger i en H7-H8 sone og jeg har tre alpeklematis som har overlevd 5-6 år og som vokser som ugress. Vi har gjerne 30 minus om vinteren, lang vinter og lite snø (mye snø isolerer jo godt).

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 00:27   #3
Sinobell
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 32
Sinobell er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: [Hage] Herdig klematis

Jeg har fått en avlegger av en type som har hårete frøkapsler, store hvite blomster. og jo kjipere vinteren er jo bedre ser den ut til å trives. Hun jeg fikk den av bor i bodø og plasseringen er ved husveggen, varmt om sommeren, kalt med mye snø om vinteren. Tror den skal passe. men jeg aner ikke hva den heter da...

Sinobell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 08:27   #4
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.015
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Hage] Herdig klematis

Jeg har funnet en planteskole utenfor Harstad som har godt utvalg av alpeklematis, men de har jo bare bilder av et fåtall av plantene.
Her er den eneste alpeklematisen de har bilde av:



Den var jo fin den, da. Men jeg skulle gjerne sett bilde av de sju andre sortene alpeklematis de hadde også.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 08:38   #5
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.015
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Hage] Herdig klematis

Bildegoogle er min venn. Er det noen av disse som ser kjent ut for dere som har alpeklematis?

'Brunette' finner jeg ikke.

'Frances Rivis'

'Pink Flamingo'

'Tage Lundell'

'Ruby'

'Violet Purple' finner jeg ikke.

'White Columbine'


De har også vanlig klematis som skal tåle H7:
Klematis 'I am Red Robin'
Kronklematis 'Snowbird'

Storblomstret klematis 'Proteus'

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 18:31   #6
Sinobell
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 32
Sinobell er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: [Hage] Herdig klematis

den jeg har ser ut som den white columbine. og de frøkapslene ser akkurat sånn ut som de du hadde øverst! Jeg kan godt sende en frøkapsel av årets blomster om du ikke finner en ferdig plante.

Sinobell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 18:38   #7
Nelly
Superduperaktiv
 
Nelly sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 611
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Sv: [Hage] Herdig klematis

Hvor finner jeg ut i hvilken "herdighetssone" jeg ligger?

Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 19:00   #8
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.645
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Herdig klematis

Ah, Snowbird var jo vanvittig vakker
- jeg må prøve å finne den til min hvite lille hageflekk!

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 13:57   #9
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.015
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Hage] Herdig klematis

Opprinnelig lagt inn av Sinobell, her.

den jeg har ser ut som den white columbine. og de frøkapslene ser akkurat sånn ut som de du hadde øverst! Jeg kan godt sende en frøkapsel av årets blomster om du ikke finner en ferdig plante.

Å ja, gjerne det!

Opprinnelig lagt inn av Nelly, her.

Hvor finner jeg ut i hvilken "herdighetssone" jeg ligger?

Du kan se det sånn ca på dette bildet. Men det kan være tildels store lokale forskjeller i mikroklima, ut fra beliggenheten til tomta. Sørvendt, nordvent, snø- og vindforhold og så videre. Kanskje du kan høre på et lokalt gartneri eller plantesenter?

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no