Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Hvilke 7-årsgrensefilmer har ditt barnehagebarn fått se?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-11, 02:35   #1
Nefertiti
Aktiv

Nefertiti sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Nefertiti er litt kulNefertiti er litt kul
Standard

Hvilke 7-årsgrensefilmer har ditt barnehagebarn fått se?

Hvilken film?
Hvilken alder var barnet?
Hvor (kino, dvd hjemme, dvd annet sted etc)?
Ble barnet skremt/opprørt e.l.?
Forstod barnet handlingen?
Ville du tillatt at barnet fikk se filmen i barnehagen hvis du ble spurt?
(Setting: Alle storebarna, 3-6 år, ser film på storskjerm sammen på fellesrom, i forbindelse med en avslutning. Ikke en vanlig aktivitet).
Hvorfor/hvorfor ikke?

Skriv gjerne flere svar hvis barna/barnet har sett flere 7-årsfilmer.

Bakgrunnen for spørsmålet er en diskusjon jeg akkurat har vært i der jeg mente at 7-årsfilmer ikke burde vises i barnehagen i det hele tatt, selv om det var en engangsgreie. Flere mente, overraskende nok synes jeg, at det var helt uproblematisk såfremt en voksen hadde sett filmen først og kunne 'gå god' for at den ikke var for skummel. De mente også at det var veldig utbredt at mindre barn ser 7-årsgrensefilmer og at de fleste barn derfor er vant til å se filmer med litt mer spenning enn det 'tillatt for alle'-filmene ofte har.

Mine barn har også fått se noen 7-årsfilmer før de ble 7, men det har vært i en kinosal/hjemme med oss foreldre der vi har kunnet forklare/avdramatisere/avslutte etter behov. I en barnehage vil ikke de voksne ha kapasitet til å gjøre noe tilsvarende, barna sier kanskje ikke fra hvis de synes det er for spennende eller de ikke skjønner innholdet, enkeltbarnas behov klarer man ikke å ta høyde for i en stor gruppe. Det kan godt hende at jeg som forelder ville sagt ja likevel, men som førskolelærer har jeg ikke lyst til å være den som må forsvare valget overfor andre foreldre. I dette tilfellet var det et barn som hadde fremmet ønske om å se 7-årsgrensefilmen og de voksne ville gjerne oppfylle barnets ønske. Jeg mener vi heller bør velge en annen "tillatt for alle"-film.

Jeg blir veldig glad hvis kan gi hjelpe meg med å realitetsorientere meg litt Kanskje finnes det mange helt supre 7-årsgrensefilmer der ute som passer også for de mindre barna?

Nefertiti er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:41.