Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Hvilke 7-årsgrensefilmer har ditt barnehagebarn fått se?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-11, 02:35   #1
Nefertiti
Aktiv

Nefertiti sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Nefertiti er litt kulNefertiti er litt kul
Standard

Hvilke 7-årsgrensefilmer har ditt barnehagebarn fått se?

Hvilken film?
Hvilken alder var barnet?
Hvor (kino, dvd hjemme, dvd annet sted etc)?
Ble barnet skremt/opprørt e.l.?
Forstod barnet handlingen?
Ville du tillatt at barnet fikk se filmen i barnehagen hvis du ble spurt?
(Setting: Alle storebarna, 3-6 år, ser film på storskjerm sammen på fellesrom, i forbindelse med en avslutning. Ikke en vanlig aktivitet).
Hvorfor/hvorfor ikke?

Skriv gjerne flere svar hvis barna/barnet har sett flere 7-årsfilmer.

Bakgrunnen for spørsmålet er en diskusjon jeg akkurat har vært i der jeg mente at 7-årsfilmer ikke burde vises i barnehagen i det hele tatt, selv om det var en engangsgreie. Flere mente, overraskende nok synes jeg, at det var helt uproblematisk såfremt en voksen hadde sett filmen først og kunne 'gå god' for at den ikke var for skummel. De mente også at det var veldig utbredt at mindre barn ser 7-årsgrensefilmer og at de fleste barn derfor er vant til å se filmer med litt mer spenning enn det 'tillatt for alle'-filmene ofte har.

Mine barn har også fått se noen 7-årsfilmer før de ble 7, men det har vært i en kinosal/hjemme med oss foreldre der vi har kunnet forklare/avdramatisere/avslutte etter behov. I en barnehage vil ikke de voksne ha kapasitet til å gjøre noe tilsvarende, barna sier kanskje ikke fra hvis de synes det er for spennende eller de ikke skjønner innholdet, enkeltbarnas behov klarer man ikke å ta høyde for i en stor gruppe. Det kan godt hende at jeg som forelder ville sagt ja likevel, men som førskolelærer har jeg ikke lyst til å være den som må forsvare valget overfor andre foreldre. I dette tilfellet var det et barn som hadde fremmet ønske om å se 7-årsgrensefilmen og de voksne ville gjerne oppfylle barnets ønske. Jeg mener vi heller bør velge en annen "tillatt for alle"-film.

Jeg blir veldig glad hvis kan gi hjelpe meg med å realitetsorientere meg litt Kanskje finnes det mange helt supre 7-årsgrensefilmer der ute som passer også for de mindre barna?

Nefertiti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 02:42   #2
Nefertiti
Aktiv

Nefertiti sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Nefertiti er litt kulNefertiti er litt kul
Standard

Sv: Hvilke 7-årsgrensefilmer har ditt barnehagebarn fått se?

Hvilken film? Istid 3
Hvilken alder var barnet? 4,5 år
Hvor (kino, dvd hjemme, dvd annet sted etc)? Kino
Ble barnet skremt/opprørt e.l.? Innimellom ja, men tålte det greit fra pappas fang.
Forstod barnet handlingen? JA, kjente figurene godt fra før og innholdet var forståelig også for en på 4. Noen replikker var for vanskelige, men de var ikke viktige for å skjønne sammenhengen.
Ville du tillatt at barnet fikk se filmen i barnehagen hvis du ble spurt? Nei, ikke første gang. Om igjen hadde vært ok, nå vet han hva han går til.
(Setting: Alle storebarna, 3-6 år, ser film på storskjerm sammen på fellesrom, i forbindelse med en avslutning. Ikke en vanlig aktivitet).
Hvorfor/hvorfor ikke? Høyt tempo, litt skummelt, kjekt å vite at han har et fang å sitte på eller noen å snakke med innimellom.

Nefertiti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 02:42   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker ikke helt hvilke, men tror eldste har sett veldig mange 7-årsgrensefilmer lenge før hun fylte 7. Jeg tror Cars og Madagaskar hadde 7-årsgrense på kino, og det er jo "ufarlige" barnefilmer. Man har lov å se filmer med 7-årsgrense på kino fra man er 4 år, sammen med en voksen over 18 år.
Men når det gjelder barnehage så gjelder jo det såpass mange barn med forskjellige grenser hjemmefra at jeg kanskje ikke helt synes det passer seg der. Jeg viser aldri filmer under aldersgrensen til eldstes venner, ikke uten å ha avklart det med foreldrene deres først. Barn er så forskjellige, man vet jo ikke hvordan andres barn vil reagere og hvilket standpunkt foreldrene har til aldersgrense på filmer. Nå har jeg ei jente som virkelig tåler alt på film og aldri blir redd for noe som helst, men alle barn er jo slett ikke sånn.

Edit: forresten så har sønnen min på 3 også sett filmer med syvårsgrense her hjemme. Jeg er særdeles lite striks på tegnefilmer for mine egne barn, og velger å se an barnet. Men det gjelder altså mine egne, ikke andres. Der er det jo DERES foreldre som bestemmer.

Gammel 19-06-11, 08:07   #4
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sønnen min har sett flere filmer med 7-årsgrense, men kun sammen med oss.

Jeg hadde rett og slett stått på mitt angående visning av filmer med 7-årsgrense i bhg, det er ikke greit.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 08:23   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fimer med 7-årsgrense bør absolutt ikke vises i barnehagen, nei. Jeg hadde blitt møkksur om noe slikt skjedde da min eldste gikk i barnehagen, for hun ble svært redd av filmer som ingen andre synes er skumle, og vi måtte pass godt på henne når hun så en ny film.

At man viser slike filmer for egne barn, er helt greit, men når man viser film for andres barn, SKAL man vite at d tåler de fint, alternativt hode seg til filmer med rett aldersmerking. Synes jeg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 09:41   #6
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Min snart 6åring har sikkert sett filmer med 7årsgrense, men jeg kan ikke akkurat si at jeg husker hvilke.

I barnehagen mener jeg regelen bør være klar, ingen filmer med aldersgrense 7 år bør vises. Jeg tror dette er regelen som blir fulgt i barnehagen, men helt oversikt har jeg ikke.

I den forrige barnehagen viste de en film med 7 års grense, det var ingen skummel film, men siden jeg var prinsipielt uenig så tok jeg det opp med ped.leder, hun hadde ikke vært tilstede den dagen og var sjeleglad fordi jeg sa i fra, for hun hadde vært rimelig irritert pga dette.

Gammel 19-06-11, 10:07   #7
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Fimer med 7-årsgrense bør absolutt ikke vises i barnehagen, nei. Jeg hadde blitt møkksur om noe slikt skjedde da min eldste gikk i barnehagen, for hun ble svært redd av filmer som ingen andre synes er skumle, og vi måtte pass godt på henne når hun så en ny film.

At man viser slike filmer for egne barn, er helt greit, men når man viser film for andres barn, SKAL man vite at d tåler de fint, alternativt hode seg til filmer med rett aldersmerking. Synes jeg.

Enig med Teo. Storesøster her har alltid vært veldig lettskremt når det gjaldt film og vi har derfor stort sett holdt oss til å se film hjemme slik at det var lyst rom, at vi kunne snakke om det og at vi visste hva hun hadde sett. Jeg opplevde at hun kom hjem fra barnehagen og var skremt av ting som vi ikke en gang hadde fått beskjed om at hun hadde sett og det frustrerte meg veldig.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 10:22   #8
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har jeg faktisk ikke oversikt over, det er mange. Både her hjemme og på kino. Han gir aldri noe uttrykk for at det er skummelt. I Bhg bør de sef ikke vise slike filmer. Akkurat som jeg ikke viser filmer med 16 års grense til 8. klassingene mine på skolen.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 12:35   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden vår så en god del filmer med 7-årsgrense mens han gikk i barnehagen, men jeg husker hverken hvilke det var eller hvor gammel han var. Han syntes noen ganger at filmer med mye støy og "action" var skumle (jeg husker at han ble litt skremt av en sekvens i "Over hekken"), men det gikk generelt greit.

Men jeg er veldig enig med Teo i at barnehagen ikke bør overstyre aldersmerkingen. Foreldre kan velge å overstyre og ta med egne 4-6-åringer på filmer med 7-årsgrense, men da gjør man det på "eget ansvar" og (forhåpentligvis) etter en god vurdering av eget barns tålegrense (og interesse). Barnehagen bør derimot holde seg til aldersmerkingen. Det samme gjelder skolen, med mindre det er spesielt avtalt med foreldrene at en bestemt film kan sees.

Gammel 19-06-11, 12:39   #10
amanas
Bør lage seg en tittel selv

amanas sin avatar

amanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populær
Standard

Ungene her hatt fått sett noen 7årsfilmer men jeg kommer ikke helt på hvilke.
Men det blir noe annet når det er hjemme, ilag med foreldrene der de kan spør om det er noe.

Det blir helt feil å viser 7års filmer i barnehagen. På sfoen jeg jobber viser vi ikke en gang syvårs filmer siden mange av barna bare er 5-6år.

Gammel 19-06-11, 12:41   #11
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Hvilken film?Mange filmer
Hvilken alder var barnet?Fra han var 4år
Hvor (kino, dvd hjemme, dvd annet sted etc)?Kino og hjemme
Ble barnet skremt/opprørt e.l.?Nei
Forstod barnet handlingen?Ja
Ville du tillatt at barnet fikk se filmen i barnehagen hvis du ble spurt? Ja
Hvorfor/hvorfor ikke?

.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 08:39   #12
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Storebror fikk forresten se To på rømmen på søndag og det hadde definitivt ikke gått greit å se den i bhg eller på kino. Storebror må nemlig ha muligheten til å stikke ut i gangen når det blir for skummelt. Han synes filmen var knall altså, og vi forklarte alle de skumle tingene som skjedde, det hadde bare ikke gått i bgh eller på kino.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 08:46   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Knerten er 3,5 år og skal ikke se filmer med 7-årsgrense i barnehagen. Jeg hadde blitt ganske harm hvis de hadde gjort det for han blir fryktelig redd av slikt.

Snuppa har vi sneket inn på 7-årsgrense da hun var på samme alder. Hun blir ikke redd på samme måte.

Jeg reagerte litt på at de viste "Kung Fu Panda" på førskoleovernattingen i barnehagen. Jeg synes det var feil, men orket ikke reagere. De ungene var i det minste 5,5-6 år.

Gammel 21-06-11, 08:47   #14
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Knerten er 3,5 år og skal ikke se filmer med 7-årsgrense i barnehagen. Jeg hadde blitt ganske harmoni hvis de hadde gjort det for han blir fryktelig redd av slikt.

Det var en veldig zen-aktig reaksjon fra deg, må jeg si.

- Ups, du rettet mens jeg quotet. Jaja, den var så morsom at jeg kunne ikke la være.

Gammel 21-06-11, 08:49   #15
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt barn har sett mange filmer med 7-årsgrense, men aldri i bhg. Jeg lar heller aldri barn på besøk se 7-årsgrense hvis de velger å se film i stedet for barne-tv.

Gammel 21-06-11, 08:54   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det var en veldig zen-aktig reaksjon fra deg, må jeg si.

- Ups, du rettet mens jeg quotet. Jaja, den var så morsom at jeg kunne ikke la være.

Jeg er bare moderat fornøyd med autokorreksjon på iPhone, men som den dyslektikern jeg er så trenger jeg den til all den andre feilstavinga mi som dere ikke ser.

Gammel 21-06-11, 09:25   #17
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Hva de ser sammen med oss er en ting men jeg synes ikke at det er greit at barnehagen viser annet enn tegnefilmer i barnehagen - om de absolutt må se film der. Vet at det har blitt mer og mer vanlig.

De viser noe film i vår barnehage også men det er svært sjelden, og da er det ifm. noe teater eller annet opplegg de har hatt.
Vet de har sett etpar gode gamle klassikere ifm eventyrstund i vinter da det var så kaldt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:32.