Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hva synes du om alternativ bruk av bøker?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-11, 11:15   #1
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva synes du om alternativ bruk av bøker?

Helt OK? Grusomt estetisk? Grusomt for de stakkars bøkene? Eller sitter du klar med saks og limstift for å forvandle dine egne bøker?

Noen eksempler (bildene er hentet fra etsy, men jeg har sett det andre plasser også)
iPhone lader:

Booksafe (denne med lommelerke)

Hva med et bilde å ha på veggen?

Eller en veske?

Den var veldig fin innvendig synes jeg:

Kindleetui, er jo vidunderlig ironisk, eller?

Gammel 16-09-11, 11:19   #2
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva synes du om alternativ bruk av bøker?

Vesken var fantastisk!

Ellers er tenker jeg at folk gjør som de vil. Og gjenbruk er fint.

Gammel 16-09-11, 11:20   #3
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så at de hadde tatt ut innmaten av gamle GGP-bøker og satt inn en kalender/almanakk i stedet og solgte på Norli. Markedsført som "flott med gjenbruk"

Jeg kjenner at jeg HATER den formen for gjenbruk. Virkelig. Gi bøkene til loppis eller bruktbutikken eller hva som helst, men ikke ødelegg gamle skatter.

Hvis det gjøres med noe som skal se ut som bøker, men som aldri har vært en ordentlig bok, så er det greit, men pent er det ikke. Jeg likte ingen av de tingene i bildene over her.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 11:34   #4
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bedre at de blir brukt enn at de blir kastet, men jeg har nok høy terskel for å gjenbruke bøker som ikke allerede er skadet/ødelagt.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 11:37   #5
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes det er stilig.
Det er jo ofte snakk om utdaterte gamle bøker. Nasjonalbibliotekene har det som oppgave å bevare nok eksemplarer av sitt lands utgitte bøker. Så det er jo ikke snakk om å ødelegge "skatter". Bøker er for å brukes.

Vi hadde en kunstner der jeg jobber som driver med akkurat dette. Hun laget utrolig mye stilig. Og jeg kjøpte et hus etter utstillingen var over som jeg har som pynt i hylla hjemme.

Gammel 16-09-11, 11:40   #6
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Jeg får litt vondt i hjertet når jeg ser bildene, selv om noe av det var litt artig.
Hvis bøkene er ødelagt i utgangspunktet er det en ting, men helt brukbare bøker?

Gammel 16-09-11, 11:49   #7
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har et svært lite sentimentalt forhold til bøker. :yrkesskadd:

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 12:02   #8
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 37
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker det ikke noe videre. Jeg liker bøker som kan leses i.

Noe slags alternativ bruk har jeg sans for, da. Jeg så nylig at et av de fine medlemmene her her inne bruker bøker som hjelpemiddel til å holde på plass skapdører som skal monteres, og at det kan man ikke bruke Kindle til! (Strengt tatt delt i en lukket blogg - men forhåpentligvis ikke sensitivt nok til at det gjør noe at jeg deler.)

Selv hadde jeg ikke hatt så fint presset plantesamling uten Store Norske Leksikon. Og min lille ørebetente sønn satte nok pris på å få låne Norton Anthology of English Literature, volum I og II, til å bygge opp senga si med, inntil vi rakk å kjøpe dertil egnede sengeklosser. Men iPod-ladere, Kindle-etuier og barskap? Næh.

Det betyr ikke dermed at jeg mener alle bøker har livets rett - jeg sorterer da litt i bokleveransene mine. (Jeg får kasserte bøker fra et par små bibliotek til gjennomsyn med jevnte mellomrom, nemlig. Det er mye ræl.)

Gammel 16-09-11, 13:23   #9
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg likte den boksiden med påtrykt bilde. Hmm....

Forresten har jeg et par svære bilder på veggen. Grafikk. Trykket på tykt papir laget av kunstneren selv, av gamle bøker som er kokt ihop, man kan skimte ett og annet ord hvis man går nær nok. Fin gjenbruk.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 13:36   #10
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke et veldig sentimentalt forhold til bøker generelt, det er mer forbeholdt bøker jeg har et spesielt forhold til.

Denne kreative resirkuleringen går jeg ut ifra ikke ødelegger skatter som bør tas vare på, og da er det helt greit for min del. Men det betyr ikke at jeg syns det er pent.
Jeg personlig ville ikke hatt noe av det.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 13:37   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bortsett fra at det ikke er min smak, så ser jeg ikke det helt store problemet med å bruke bøker til andre ting enn hva de opprinnelig er tiltenkt å brukes til.

Det Kindleomslaget var herlig, da.

Gammel 16-09-11, 13:42   #12
mammaugla
Superduperaktiv

mammaugla sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg synes det er vondt eller morsomt.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 13:45   #13
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er dillete og fjollete. Det jeg hatet minst av disse var boksiden brukt som bakgrunn for en illustrasjon.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 13:50   #14
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg fatter ikke greia med at bøker er hellige, og syns det er helt greit å resirkulere bøker på den måten, på samme måte som andre ting. En brukbar ting er bedre enn enn som ikke brukes. Jeg forutsetter forsåvidt at ingen bruker verdifulle førsteutgaver på slikt, men kjenner at jeg antagelig ikke hadde giddet å oppvise så mye engasjement selv for det. Jeg river stadig istykker gamle loppisbøker og bruker fin tekst og bilder til andre hobbyprosjekter. Mange kule ting, syns jeg.

Gammel 16-09-11, 17:34   #15
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har rammet inn sider fra mitt gamle atlas. Siden verden ikke er den samme synes jeg det er noe helt spesielt.

Gammel 16-09-11, 17:55   #16
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg må folk gjerne tørke seg bak med bøker. Samme for meg. Jeg ville ikke hatt slik pynt selv, men det er fordi jeg ikke synes det var fint.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 18:07   #17
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Lyspære

Jeg skjønner heller ikke greia med at bøker er hellige. Man må gjerne resirkulere, men personlig synes jeg ikke noe av det som vises her er pent.

Gammel 16-09-11, 18:12   #18
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt greit, men ikke alltid fint synes jeg. Og papirpynt samler hinsides mye støv.

Gammel 16-09-11, 18:52   #19
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv

Heddamor sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg så at de hadde tatt ut innmaten av gamle GGP-bøker og satt inn en kalender/almanakk i stedet og solgte på Norli. Markedsført som "flott med gjenbruk"

Jeg kjenner at jeg HATER den formen for gjenbruk. Virkelig. Gi bøkene til loppis eller bruktbutikken eller hva som helst, men ikke ødelegg gamle skatter.

Hvis det gjøres med noe som skal se ut som bøker, men som aldri har vært en ordentlig bok, så er det greit, men pent er det ikke. Jeg likte ingen av de tingene i bildene over her.

Bøkene du så på Norli, som for øvrig også finnes som bokmerker, er gamle bøker Fretex ikke har fått solgt. I stedenfor å kaste dem på dynga, blir de brukt til noe annet. Klarer ikke se noe som helst negativt med det, og syns det var var en merkelig ting å HATE. Og de fleste bøkene som er brukt, er langt fra gamle skatter. Gamle kanskje. Ikke mye GGB bøker, som du har nevnt.

Heddamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 18:58   #20
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Greit hvis det ikke er skatter. Men det finnes finere ting, synes jeg:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:20.