|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Protonterapeut
|
![]() I disse jakttiderJeg har notert meg at det finnes mennesker som ikke synes noe om jakt. Hvorvidt det gjelder bare søte små harepuser eller om det gjelder alle typer vet jeg ikke, men ettersom FPs brukere stort sett er oppegående har jeg utelukket harepus-teorien.
![]() |
#2 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: I disse jakttiderJeg ser på jakt som en naturlig beskatting av naturen. Jeg tror at de fleste som driver jakt er oppriktig opptatt av natur, dyrevelferd og at de kjører en høyst profesjonell linje hva skytevåpnene angår.
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: I disse jakttiderJeg er for jakt. Men spiser jeg elg i noen form? Neida. Grunn? De ser så menneskelige ut i øynene at jeg får meg ikke til det. |
![]() |
![]() |
#4 |
Unik
|
![]() Sv: I disse jakttiderEg blei og nysgjerrig på kvifor enkelte synes jakt er så fælt, etter å ha lest nokre andre trådar i dag. Det har jo sine grunnar til at ein jakter på enkelte dyr og det er ikkje berre til å skyte vilt heller. Bruk som har fellingsløyve får jo tildelt så og så mange dyr for året. Eit tal som vil variere etter som bestanden av dyr aukar eller minkar.
![]() |
#5 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: I disse jakttiderJakt virker både spennende og interessant, og det er helt sikkert et adrenalinkick av dimensjoner når man treffer! Møtte noen meget sympatiske unge jegere sist jeg var i fjellet, de hadde skutt ryper og harer og var sjarmerende oppglødde over fangsten sin. Kunne godt tenkt meg å prøve, men dette er en av de få aktivitetene leddgikten setter en stopper for. Jeg bør ikke håndtere noe våpen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Curlingkone
|
![]() Sv: I disse jakttiderJeg uttaler meg som regel når temaet jakt kommer opp her inne. Og det overrasker meg like mye hver gang at det her inne finnes så mange som misliker jakt så sterkt til tross for kunnskap om dyrevelferd og alt som er.
![]() |
#8 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: I disse jakttiderJeg er absolutt for jakt og skjønner at vi må beskatte bestandene av de forskjellige dyrene.
![]() |
#9 |
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: I disse jakttiderFineste Tika.
![]() |
#10 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: I disse jakttiderJeg er for jakt, både pga dette med å holde bestandene i sjakk, samt dette med maten. Enkelt og greit.
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: I disse jakttiderJeg synes ikke om jakt pga at det virker som at det er selve drepingen som er så om å gjøre. Skadeskutte dyr og fyll blant jegerne.
![]() |
#12 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: I disse jakttiderJeg jakter med kamera forresten, mye koseligere det.
![]() |
#13 |
Fluctuat nec mergitur
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: I disse jakttider
Mener du virkelig det? Dette er veldig langt fra den jaktvirkeligheten jeg er i befatning med, som er mye mer som den Mjau beskriver. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Jeg bor i en stubbe!
|
![]() Sv: I disse jakttiderJeg har røtter i mangt et jaktlag, og hvis noen ikke er gode nok til å skyte, så får de ikke skyte. Drikker de under jakta, så får de ikke være med, punktum.
![]() |
#15 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: I disse jakttiderJeg klarer ikke engang å drepe en veps, så det er helt utelukket at jeg skal kunne skyte et stort dyr. Jeg synes rett og slett for synd på dem.
![]() |
![]() |
#16 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: I disse jakttider
Om jeg hadde observert tilsvarende blant de jeg kjenner som jakter, så hadde sikkert jeg også endret mening. Kan man ikke skyte, og er man bare med for å drikke, så får man la være.
![]() |
#17 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: I disse jakttiderJeg forstår jakt hvis man må, for å holde en bestand nede, et dyr er farlig for befolkningen, eller man mangler mat et.c. Å ta liv bare for" fornøyelsens skyld", det blir veldig fjernt for meg. Kosejakting, liksom. Og aktiviteter som fisking for å slippe ut igjen derimot, ser jeg på som mishandling. Hva slags logikk er det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: I disse jakttiderJeg bor på landet der det er mye hjort. Hjorten gjør enorm skade og ødelegger både barskog og beitemark for husdyr. Så her blir det jaktet på hjort, naturlig nok. Noe jeg er for, i og med at hjorten gjør skade, at bestanden må holdes nede og at både kjøtt og skinn benyttes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: I disse jakttiderDe fleste jeg kjenner som jakter ser på det som nyttig både for bestanden og for matkjelleren. I tillegg er det sosialt, trening, flott natur og litt spenning. Jeg er sjeleglad når jeg får viltkjøtt fra svogeren min. De bruker nesten bare vilt som kjøtt de. Lager kjøttdeig, pålegg, stek, gryter osv osv. Veldig godt. Jeg er ikke vegetarianer og er jo dermed avhengig av at noen tar livet av dyret for at jeg skal spise kjøtt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: I disse jakttiderJeg synes jakt er greit. Jeg spiser jo både reinsdyrsteik og hjortemedaljonger, så noe annet ville jo vært merkelig. Jeg liker ikke å se dyr bli drept og ha det vondt- grøsser når jeg ser en krok i en fiskekjeft |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|