Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

I disse jakttider

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-11, 18:48   #1
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I disse jakttider

Jeg har notert meg at det finnes mennesker som ikke synes noe om jakt. Hvorvidt det gjelder bare søte små harepuser eller om det gjelder alle typer vet jeg ikke, men ettersom FPs brukere stort sett er oppegående har jeg utelukket harepus-teorien.

Jeg har full forståelse for at man kanskje ikke ønsker å diskutere temaet, at det blir for opphetet diskusjon og at prikkene kommer til å hagle. Likevel forsøker jeg meg på denne tråden.
I min familie har man alltid drevet med jakt. Unger har fått være med om de ville, spesielt ettersom det er mye småviltjakt på snaufjellet har dette vært særs barnevennlig. Det gir jo fantastiske naturopplevelser, og slik jeg ser det er det mye nyttig lærdom i å være med. Det handler jo ikke om å gå ut og skyte et dyr utelukkende fordi det er gøy å skyte. I så fall drar man på skytebanen ...
Det handler om å lære om naturen, lære at kjøttet vårt kommer fra dyr som en gang var levende, lære om hvordan foret spiller inn på smaken, at vi ikke skyter mer enn en viss kvote fordi man må bevare bestanden osv.

Mange barn i dag vokser opp med pene billedbøker med bilder av dyr. Om du har en, finn den frem. Bla opp en hund. Bla så opp en hest. I så godt som alle tilfeller er bildene slik at dyrene ser ut til å ha samme størrelse ... Og dette påvirker ungene; En venninne av meg er vokst opp på gård som også er besøksgård. De får stadig besøk av unger som får bakoversveis når de ser hvor store kyr og hester er. Det har kanskje ikke noe med jakt å gjøre, men det er et poeng likevel. Det blir færre gårder, og mange er godt store før de ser en sau første gang ...

Jeg kjenner ingen, i hvert ikke noen som har sagt høyt, at de i mot jakt. Jeg er oppriktig interessert i hvorfor man er i mot jakt. Jeg skjønner jo de som er veganer/vegetarianere som ikke spiser kjøtt og bruker sko med skinn og lær - noe annet er de som gladelig tar seg en elgstek (om slike finnes). Jeg vil gjerne lære mer, så jeg håper at det er noen som tør å si hva de mener?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:17.