Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Fore gardiner

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-11, 09:51   #1
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fore gardiner

Jeg er sømnovise. Jeg kan legge opp bukser, og jeg har sydd noen gardiner i årenes løp (helt rette, enkle greier, that is). Nå har jeg kjøpt stoff og for til gardiner til det rommet som skal bli lillesøsters, men jeg har aldri foret gardiner før. Hva gjør jeg?

Gardinstoffet ble kjøpt på stoff og stil for noen uker siden. Nå i helga kjøpte jeg foret i en annen butikk, og hun som "hjalp" meg var så kjapp og innbød ikke særlig til de mer grunnleggende spørsmålene. "Du syr rette mot rette, og foret kan gjerne være litt mindre enn gardinstoffet." Eh, javel. Me not understand. Orker noen å forklare? Jeg har forsøkt å google, men finner ikke ut av det.

Gardinene skal være i to fag (heter det det?), og trekkes for og fra hver dag. Jeg har kjøpt rynkebånd med hemper i som jeg bare har tenkt å trekke gardinstanga gjennom.

Gammel 07-11-11, 13:08   #2
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fore gardiner

Skal du gjøre det ordentlig syr du for og gardin hver for seg og fester de sammen i et bånd som er sydd på gardinen. Det lærte jeg da jeg jobbet i gardinbutikk i "gamle dager".

Men det er lurt å vaske gardinene før du syr, for du kan være sikker på at stoffene krymper ulikt.

- Klipp av jarekanten på stoffet på begge sider(det er den ytterste kanten på gardinen som ser ut som traktorspor og er der for at stoffet ikke skal rakne på bredden).

- Bruk strykejernet og brett inn på begge sider av gardinen. Dobbel brett. 1cm + 1 cm.

- Brett en enkel kant oppe dersom du skal ha bånd til ringer.

- Legg foret på - vrange mot vrange - inn under kantene som er strøket ned. Fest med nåler(det kan hende du må klippe av foret for at det skal passe). Kant i kant oppe, kortere nede.

- Legg båndet over stoffene oppe og sy en søm ytterst på hver side av båndet.
Husk å sy den ene siden først. Klipp av tråden og begynn på samme sted, men på den andre ytterkanten. Da drar stoffet seg samme veien ... Dvs at dersom du begynner øverst på den ene siden, begynner du også å sy øverst på den andre siden.

- Bruk strykejernet og stryk fallen, dobbelt. 1 cm + 5-10 cm, fest med nåler. Sy en søm
med.

Lykke til!

Gammel 07-11-11, 21:19   #3
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tusen takk for fyldig svar, gullet. Jeg har likevel noen spørsmål til det du har skrevet.

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Skal du gjøre det ordentlig syr du for og gardin hver for seg og fester de sammen i et bånd som er sydd på gardinen. Det lærte jeg da jeg jobbet i gardinbutikk i "gamle dager". Jeg forsto ikke helt det med å sy for og gardin hver for seg. Og det båndet, er det rynkebåndet jeg skal sy på øverst, eller er det et annet bånd?

Men det er lurt å vaske gardinene før du syr, for du kan være sikker på at stoffene krymper ulikt.

- Klipp av jarekanten på stoffet på begge sider(det er den ytterste kanten på gardinen som ser ut som traktorspor og er der for at stoffet ikke skal rakne på bredden).

- Bruk strykejernet og brett inn på begge sider av gardinen. Dobbel brett. 1cm + 1 cm.

- Brett en enkel kant oppe dersom du skal ha bånd til ringer.

- Legg foret på - vrange mot vrange - inn under kantene som er strøket ned. Fest med nåler(det kan hende du må klippe av foret for at det skal passe). Kant i kant oppe, kortere nede. Skal jeg sy en søm her på begge sider, etter å ha lagt foret inn under kantene, før jeg syr på bånd på toppen og bretter opp og syr fallen?

Husk å sy den ene siden først. Klipp av tråden og begynn på samme sted, men på den andre ytterkanten. Da drar stoffet seg samme veien ... Dvs at dersom du begynner øverst på den ene siden, begynner du også å sy øverst på den andre siden. Er det kortsidene av båndet du mener her (vertikalt), før jeg syr dem på langs hele toppen (horisontalt), eller er det sistnevnte, dvs det å faktisk sy på båndene i hele sin lengde. Det ble klønete... skjønte du?

- Bruk strykejernet og stryk fallen, dobbelt. 1 cm + 5-10 cm, fest med nåler. Sy en søm
med. Foret trenger bare å gå ned til fallen, antar jeg?

Lykke til!

Gammel 07-11-11, 21:31   #4
gullet
stille

gullet sin avatar

gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

- Legg foret på - vrange mot vrange - inn under kantene som er strøket ned. Fest med nåler(det kan hende du må klippe av foret for at det skal passe). Kant i kant oppe, kortere nede. Skal jeg sy en søm her på begge sider, etter å ha lagt foret inn under kantene, før jeg syr på bånd på toppen og bretter opp og syr fallen?

Ja

Sitat:

Husk å sy den ene siden først. Klipp av tråden og begynn på samme sted, men på den andre ytterkanten. Da drar stoffet seg samme veien ... Dvs at dersom du begynner øverst på den ene siden, begynner du også å sy øverst på den andre siden.
Er det kortsidene av båndet du mener her (vertikalt), før jeg syr dem på langs hele toppen (horisontalt), eller er det sistnevnte, dvs det å faktisk sy på båndene i hele sin lengde. Det ble klønete... skjønte du?

Sy båndene på i hele sin lengde - først høyre side av båndet(øverst) så venstre side(den som er nærmest fallen, sånn ca 120cm lenger ned).

Sitat:

med. Foret trenger bare å gå ned til fallen, antar jeg?

Ja.

Gammel 07-11-11, 21:40   #5
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Sy båndene på i hele sin lengde - først høyre side av båndet(øverst) så venstre side(den som er nærmest fallen, sånn ca 120cm lenger ned).

Dette tror jeg jammen at jeg skal klare. Men du mener ca 12 cm, ikke sant? Båndets bredde? Og det er rynkebåndet vi snakker om?

Hjelpes, jeg er virkelig dårlig til dette.

Gammel 07-11-11, 22:10   #6
gullet
stille

gullet sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mosol, her.

Dette tror jeg jammen at jeg skal klare. Men du mener ca 12 cm, ikke sant? Båndets bredde? Og det er rynkebåndet vi snakker om?

Hjelpes, jeg er virkelig dårlig til dette.

Det var en fleip.
Venstre side er den siden av båndet som er nærmest bunnen på gardinen.

Når du putter gardinen inn i symaskinen er det den siden med minst stoff som går inn i maskinen først.

(Kilde: youtube.com)

Gammel 07-11-11, 23:23   #7
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

Standard

Å, hjelpes.
Takk for hjelpen uansett. Hvis jeg får opp dette blir det skrytebilde.

Gammel 11-11-11, 21:38   #8
gullet
stille

gullet sin avatar

Standard

Bilde vil jeg gjerne se!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:41.