Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Nyttårsdessert

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-11, 20:14   #1
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Nyttårsdessert

Kan ikke se at det finnes en egen tråd og siden jeg er lat og ikke gidder bla i nyttårsmenytråden, starter jeg en egen tråd.

Jeg pleier å lage sjokoladefondant, men i år tenkte jeg lage noe annet.
Det blir litt ost og dadler med bacon og kanskje noe annet som appetizer og kalkun til middag.
Hva skal jeg lage til dessert?
Hva skal dere ha?
Legg gjerne ved oppskrift.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 20:25   #2
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nyttårsdessert

*abonnerer* I fjor lagde jeg blomsterpotter med is og oreokjeks - en suksess - men i år vil jeg finne på noe annet.

Gammel 29-12-11, 20:27   #3
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

5-åringen har bestilt riskrem.
Hjemmelaget sitronfromasj eller Tarte Tatin med hjemmelaget vaniljeis?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 20:27   #4
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi skal på hytta, og ungene har bestemt.

Det blir en variant av Hoffdessert. Dvs marengsbunn med krem, bananbiter, rørt jordbær og sjokoladesaus.

Ikke søtt i det heeeele tatt

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 20:31   #5
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg skal lage Tiramisu.

Gammel 29-12-11, 20:34   #6
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I fjor lagde jeg ganske enkelt fruktsalat med krem. Alle var veldig fornøyde med det valget i og med at middagen var fet (svineribbe) og det var masse kaker og godis på bordet utover kvelden uansett.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 20:35   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Benzo: Åh, jeg fikk absurd lyst til å forsøke meg på Omlette Norvegienne (inspirert av norsk masterchef), men det høres jo så skrekkelig vanskelig ut.

Vi skal ha kalkun til middag, og det foreløbig er det planlagt creme brulé til oss voksne og is til ungene.

... men jeg får google litt i kveld.

Gammel 29-12-11, 20:53   #8
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

I fjor lagde jeg ganske enkelt fruktsalat med krem. Alle var veldig fornøyde med det valget i og med at middagen var fet (svineribbe) og det var masse kaker og godis på bordet utover kvelden uansett.

Hjemmelaget fruktsalat, kuttet i ganske små biter og med deilig lake - gjerne kokt litt med vaniljestang - og vaniljekrem (krem med litt vaniljekrem piskes sammen). Helt vidunderlig! Min favoritt!

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 20:58   #9
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Vi skal ha sjokoladefondue.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 21:03   #10
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Benzo: Åh, jeg fikk absurd lyst til å forsøke meg på Omlette Norvegienne (inspirert av norsk masterchef), men det høres jo så skrekkelig vanskelig ut.

Vi skal ha kalkun til middag, og det foreløbig er det planlagt creme brulé til oss voksne og is til ungene.

Du fikser den omeletten. Bare sørg for at sukkerbunnen er helt kald, gjerne litt frysekald før du spar på isen og marengsen. Du kan evt. jukse litt og steke marengsen på forhånd, da legger du den bare som et lokk over isen.

Gammel 29-12-11, 21:08   #11
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke så vanskelig, nesten som å lage bløtkake.
Den kan også lages delvis ferdig lang tid i forveien, og det gjør det jo mer overkommelig.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 21:11   #12
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Det er ikke så vanskelig, nesten som å lage bløtkake.
Den kan også lages delvis ferdig lang tid i forveien, og det gjør det jo mer overkommelig.

Det er litt mer risky med en "iskake" som skal stekes enn å kline på pisket krem.

Gammel 29-12-11, 21:16   #13
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Det er litt mer risky med en "iskake" som skal stekes enn å kline på pisket krem.

Nesjda.

Som sagt, om man lager den (altså kaken og fyllet, minus marengsen) på forhånd og fryser den inn vil den holde litt bedre på kulden enn om man tilbereder den og hiver den rett i ovnen.
Dersom man ikke har så voldsomt tykt lag med marengs kan man bruke skibrenner e.l i stedet for å sette under griill, og har slik litt mer kontroll over saken.

Gammel 29-12-11, 21:19   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dersom man ikke har så voldsomt tykt lag med marengs kan man bruke skibrenner e.l i stedet for å sette under griill, og har slik litt mer kontroll over saken.

Vi har da en egen brenner for slikt. Alternativet vårt er creme brulé. Vi synes det blir bedre og jevnere resultat med brenner enn med grill i ovnen.

Gammel 29-12-11, 21:20   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal lage sitronsorbet med champagne. Fortrinnsvis til de voksne.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 21:21   #16
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Vi har da en egen brenner for slikt. Alternativet vårt er creme brulé. Vi synes det blir bedre og jevnere resultat med brenner enn med grill i ovnen.

Ja, jeg tenkte egentlig på en slik liten brenner, men kom ikke på hva det heter.
Bruleèbrenner? Dessertbrenner? Minibrenner?

Gammel 29-12-11, 21:31   #17
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, jeg tenkte egentlig på en slik liten brenner, men kom ikke på hva det heter.
Bruleèbrenner? Dessertbrenner? Minibrenner?

Bitteliten avsporing:
Har kjøpt en slik brenner, men hvor kjøper jeg gass? Bensinstasjonen?

Gammel 29-12-11, 21:41   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ladybug, her.

Bitteliten avsporing:
Har kjøpt en slik brenner, men hvor kjøper jeg gass? Bensinstasjonen?

De har det på innvandrerbutikker, og da til mye lavere pris enn Jernia (som også har).

Gammel 29-12-11, 21:47   #19
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Vi hadde en nydelig dessert i dag, bakt frukt med vaniljeis. Delte opp plommer, nektainer, pærer, mango og fiken og la i ildfast form. hadde over litt portvin, skall og saft av en appelsin, to kanelstenger, litt vaniljeekstrakt og noen skjeer brunt sukker. Gjorde alt klar på forhånd og satte i ovnen på 175 grader når vi satte oss til bords. Da vi var ferdige å spise var desserten perfekt, serverte meg god vaniljeis. Alle forsynte seg flere ganger.

Gammel 29-12-11, 21:51   #20
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg går for karamellpudding og dronning Maud tenkjer eg. Og is til storesøster som har funnet ut at ho ikkje liker noko ting.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:08.